Jump to content

Erfaringer ved bruk av Mr.Funnel bensin og dieseltrakt?


HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei!

Som emnetittel sier, lurer jeg litt på om noen har erfaringer med Mr.Funnel traktene som bla fåes kjøpt hos maritim. Mr.FUnnel

 

Da vi tidligere i sommer var på båttur måtte vi flere ganger ta vurderinger om hvor forsvarlig det var å gå over en del åpne strek i relativt mye sjø da vi fryktet skrekkscenario om det kom drit i filtrene. Vi har helt ny motor, men tanken går ikke an å åpne og båten er 38 år. Vi har lurt på å koste på oss å lage til en inspeksjonsluke i høst/vinter, men da vi ALDRI tidligere har hatt problemer med dette, samt at gjennom en relativt røff båtsommer i mye sjø ikke finner noen tegn på drit i vannutskiller så kan man kanskje konkludere med at det ser bra ut nedi der?

 

Derfor tenkte jeg evt å gå til innkjøp av disse traktene, da de visstnok skal holde både drit og vann unna drivstofftanken, og om de gjør dette må jo det være en ekstrem billig forsikring for alle båteiere å bruke for å unngå slike scenarioer?

Så vil en slik trakt gi oss en ekstra sikkerthet eller har ikke trakten den brukervennligheten og egenskapene som vi blir lovet? :confused:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en slik til båten for noen år siden. Ble tatt i land etter første test.

Det tok en evighet å fylle diesel. P.g.a. dieselskum gikk dette MEGET seint.

Dersom dieselen kom uten skum gikk det fint. Brukes nå i garasjen til div.

Skal sies at den filtrerer meget godt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den største fra Maritim nå i var etter en kjedelig historie med diesledyr.Skulle unngå vann på tanken,men den er ikke brukbar !Det går alt for seint å fylle så den gir jeg gjerne bort dersom du betaler frakta !Den kostet i nærheten av 600 kroner.

 

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

Men hvor seint er det snakk om? Er det snakk om 5-10 min ekstra ved feks 100 liter? Om det er ståa er det vel verdt det for å garantere seg mot drit og vann? Hvordan er bunkersanlegget bygget opp, er det sil og filter inni der slik at man faktisk kan forvente ren diesel? Vi har som sagt aldri vært plaget, men var så utrolig med "gamlinger" som belærte oss om hvordan kritisk dette egentlig var i div gjestehavner.

 

Gutek: Om det virkelig stemmer så er det noe jeg gjerne vil takke ja til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Men hvor seint er det snakk om? Er det snakk om 5-10 min ekstra ved feks 100 liter?

 

Har ikke tiden eksakt i hodet, men det gikk utrolig sent, mener å huske at jeg brukte godt over 20 min. på ca 100 liter.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også et slikt filter hos Maritim. Ble utrolig skuffet - det gikk uholdbart tregt å fylle. Også mitt filter henger nå i garasjen og jeg føler meg utrolig dum som gav haugevis av 100-lapper for det filteret :headbang::thumbsdown:

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

hmmm, såpass, det er jo en stund ja! Lå det noe særlig drit/vann igjen?

Men er dere enig i min teori om at det hadde vært noe drit i tanken av betydning så ville dette bli sugd opp da vi har gått nærmere 600 nm i sommer og ca halvparten i relativt røff sjø m ed mye stamping? Passer også på at eg aldri kjører tanken mer enn ca 1/3 tom innbiller meg at jeg dermed unngår å suge på evt bunnslam.. Men har dette egentlig noe å si da jeg regner med stigerøre har en posisjon uavhengig av nivå på tanken?!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte først den minste med 9 l/min-dette gikk jo altfor treigt (bruker den nå til å fylle bensin på 4Hk påhengsmotor-hvis jeg husker på det). Kjøpte så den med 19 L/min, men det går også treigt (hundre liter skulle gå på 5 minutter). De få gangene jeg har brukt den er når det ikke er kø ved diesel fyllinga. Ser nå at jeg skulle gått får den største 45 L/min med en gang. Skumming ved fylling er hovedproblemet-hva er det som gjør at det noen steder skummer så mye?

Link to post
Share on other sites

Den pumpen vi vanligvis benytter har ett utrolig trykk, og om den skal gå rett i en trakt med en feit stor stråle høres det naturlig ut at det blir skum. Men om man kan greie å lage en anordning som fordeler dieselen i litt mindre men mange flere stråler skulle jeg tro skumproblemet kanskje hadde blitt mindre, et slags mellomstykke kanskje? Ser tydelig behov for det etter erfaringer som nevnt her, samtidig som jeg tror en slik trakt ville gitt ekstra trygghet i røffe omgivelser!

Link to post
Share on other sites

Når jeg bruker denne hjemme i garasjen, heller diesel fra kanne fungerer den helt topp, har heller ikke noe skum da.

 

Der er også ett problem med denne, du får ikke ut all diesel av trakten når du bruker denne. Så du må ha noe å ligge denne i for å unngå søl.

Når det kommer en del dritt som setter seg i filteret kan det være vanskelig å rengjøre.

Min egen metode er å sette tuten på trakten innpå eksosen på MC'en og fyre denne opp.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde tilsvarende trakt/filter på langtur. Å fylle direkte fra pumpe kunne vi bare glømme, det tok "vinter og votter" pga skum. Vi var likevel konsekvent på at all diesel (iallefall i Karibien) skulle igjennom filteret. Løsningen var å mellomfylle på jerrykanner. Vi brukte fire fem kanner som vi fyllte fra pumpe, så helte vi forsiktig derifra over i filteret etter at skummet hadde lagt seg litt. Slik roterte vi kannene til tanken var full.

 

Mykje klaging og hoderisting fra pumpemannskapet som måtte vente på oss, men for ein gongs skuld var det vi som var på "Caribiean time" ;)

Link to post
Share on other sites

Så dere mener altså at om man er uheldig og får på dårlig diesel, så vil tiden til å rydde opp i dette være mindre enn å bruke trakt hver gang man fyller? Eller er faren for dårlig diesel rett og slett så liten at det ikke er grunn til bekymring?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 19l/min-varianten, og brukte vel en 5 min på å kjøre 40 liter på tanken (blir nok litt tøffere på å kjøre mer tempo etterhvert). Jeg kommer nok til å prøve å unngå å fylle hele tanken gjennom denne med mye kø bak meg. Jeg er uansett pesimisst, og har skjelden under halv tank :)

 

Hva med å ha noen kanner ombord og fylle disse kjapt, og filtrere etterpå?

Link to post
Share on other sites

Dette er nok et tullete produkt som blir påprakket oss båtfolk og gir nok stort sett en falsk trygghet.

Det du skal passe på at du sjekker og rengjør tanken etter denne sesongen, du må også sjekke alle slanger for sprekker og aldring. Vil også anbefale å få montert den mannlokket du nevner.

dernest skal du alltid ha ekstra filter med deg ut på tur.

Alle vet jo at det er nærmest håpløst å skifte filter og lufte motoren i litt sjø, så..

Det finnes et filter/vannseparator med doble filter hvor du kan switche over med en kran hvis det ene filteret skulle gå tett. Dette er skikkelig bra produkt som koster litt men som er nyttig på yrkesfartøyer etc.

http://www.asap-supplies.com/green/racor-dual-spin-on-diesel-filters

 

mvh

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fick ett par fat dieselolja av en kompis nu i våras och eftersom jag var osäker på renheten så skaffade jag en mellanstor sådan tratt och silade all diesel genom den och fyllde på jerry-dunkar.

 

Det mesta har jag sedan fyllt på båten och en del på slutet på min Audi A6 diesel.

 

Med båten har jag inte haft problem, men bilen började sedan gå illa och jag fick byta bränslefiltret som bara suttit i sedan en service för c:a 10000 km sedan. Uppenbarligen så fanns det således oren dieselolja på botten av det ena fatet, och det förmådde inte den aktuella tratten filtrera bort.

 

Så någon större trygghet mot driftstörningar ger denna typ av tratt knappast.

Link to post
Share on other sites

Hm, det var jo en litt interressant erfaring. Kommer jo klart og tydelig frem at denne trakten siler bort alt vannet som måtte være i dieselen, samt naturlig nok urenheter. Om den ikke greier dette så blir det jo litt vel håpløst. Men denne trakten sammens med vanlig vannutskiller og finfilter trodde jeg ville være en sikker vinner og en fantastisk trygghetsfølelse selv i kraftig sjø.

Men spørs hvor mye mer drit som settes i sirkulasjon ved mye sjø en ved "vanlig" gange? Er jo sjelden blikk stille, alltid litt bølger o.l, men er vel konstant urolighet i tanken med kraftig sjø som gjør at driten alltid vil sirkulere

Link to post
Share on other sites

Antall liter pr minutt er angitt fra fabrikk, og bør være en god veiledning for kundene når de vurderer produktet. Men, dersom oppgitt kapasitet fra produsent ikke stemmer er vi jo på ville veier. Er det noen der ute som har anledning til å ta tiden mens man fyller gjennom Mr.Funnel og gi en tilbakemelding, så sjekker vi selv også for å få litt mer underlag. Satser inntil videre på at det er storeviser'n på klokka som er mest aktuell.

Link to post
Share on other sites

Henrik.

Jeg tipper du har samme tank som meg, med tur/retur på aktersiden av tanken

Det er mulig å inspisere tanken hvis du monterer ut tankmåleren og har en god lommelykt. Får ihverfall sjekket det største rommet i tanken.

Her kan du også få tømt tanken med egnet pumpeutstyr.

Gjorde dette for noen år siden og det var noe slam og rusk på bunnen som ble pumpet ut ved å tilføre noe diesel hele tiden mens pumpa gikk.

Inntaksrøret går nesten ned til bunnen og henter drivstoffet derfra, så har du slam eller vann trekkes dette opp uansett grov sjø eller ikke.

 

Når det gjelder mr Funnel så er det som 880 sier, det ligger en skvett diesel igjen i trakta hver gang som må tømmes et eller annet sted, unntatt på tanken.

Har brukt mr Funnel av og til på de første literene når jeg fyller og trøstet meg med at hvis det er ok da så er sikkert de neste 200 l også bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 45-55 varianten med to tårn, og følte jeg ble skikkelig lurt her. Jeg skal ta med min tilbake. Jeg fyller jo relativt store kvanta (600 til 1000 liter i slengen) og med den store trakten skulle det gå ganske greit da dieselpumpene ikke blåser ut allverdens liter per minutt de heller.

 

Men på første forsøk hadde jeg vel brukt omlag 2 minutter og fått ned 18 liter (ikke nøyaktig tidtakning - kun på gefylen at det føltes som en evighet å måtte lirke ut litt og litt av dieselpumpa og vente og vente), så det var det bare å glemme når jeg skulle ha over 600 liter på. Jeg gav meg på 18 liter gjennom trakta og fylte resten uten.

 

Den kostet jo en formue også, og ligger nå bak i bilen til neste gang jeg er på Maritim. Årets dårligste kjøp til båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på de andre med negative erfaringer med denne trakten. Gjorde to forsøk med ulike pumper. Den er etter min mening tilnærmet ubrukelig når du skal fyllle fra pumpe. Jeg følte meg rett og slett litt lurt av reklamen. Denne bør Maritim ta ut av sitt sortiment eller i hvertfall opplyse om at den ikke er egnet som trakt for pumpefylling eller at du må ha meget god tid når du skal fylle drivstoff fra pumpe. :headbang:

Redigert av Toscana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg seilbåt og fyller ikke mye diesel per gang. ( Gidder aldri å kjøre til en marina, så jeg har noen 20 liters kanner i båten) Jeg er paranoid hva gjelder dritt på tanken. Jeg kjøpte det for to år siden og bruker det hver gang.

 

Et problem er at det hele tiden blir en skvett igjen i filteret ( 1-2 dl). Det har jeg nå en egen kanne for, - hvor jeg tømmer skvetten. Når kannen er full tømmer jeg denne også på tanken gjennom filteret. I vannutskilleren i båten er det aldri antydning til vann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...