Jump to content

Alarm på Evinrude 90 v4


kimrobin

Recommended Posts

Jeg får en noe ugjevn hylende alarm ut fra gasskonsollen ved full/nesten full gass. Noen som vet hva dette kan være? Kjøling og olje er ok. Vro er forresten bortkoblet, så olje rett i bensin. kan det være at den suger luft?

 

Propellen som sitter på er noe skadet og er av aluminium, og synes motoren ikke går helt "pent" ved høyt turtall (høres ut som den har veldig høyt turtall) kan det være at den går på for høyt? Propellen er

3 14x13 på denne. Motoren står på en barracuda 16 fot som ikke veier mange kiloene. Så kanskje propellen er for liten? Noen som har peil på dette?

 

på forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg går ut fra at du ikke har turteller i båten, men det kan godt være at du har for liten propell.

Hvis jeg husker riktig, skulle vel maks turtall ligge mellom 5000-5500 rpm.

Har du mulighet til å koble til noe som kan vise deg riktig turtall, er det absolutt best.

Da kan du evt regne ut hvor mye større propell du trenger :thumbsup:

 

Håper det hjalp litt.

Mvh Ørjan

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. Men har du noen enkel måte å regne ut hvor stor propell jeg trenger Ørjan? 3 14x13, altså 3 er vel bladene, og 14 dia? og 13 er vel stigning? eller er dette feil? Ikke veldig flink med alt dette propell styret. Nei har desverre ikke turteller, og syns det er litt dyrt å kjøpe en bare for å måle av denne ene gangen. Ny propell skal jeg ha. men får "sjekke" litt rundt ;D

 

Mener også å ha hørt noe om at det er ca 200 rpm mer pr. 1" stigning nedover. Så da burde jeg evt. hvis turtallet er for høyt ha en større stigning??

 

Hvis jeg har skjønt riktig?

 

Motoren min er fra 1989 Mouche, gjelder det denne også? kanskje et dumt spm. men er ingen ekspert :P

 

takk!

Link to post
Share on other sites

Hmm, enkelt er det vel ikke, men det er bare å holde tunga rett i munnen :smiley:

Det er riktig det med stigning og diameter.

 

Men du burde få greie på hvilket turtall du ligger på, det kan nok gjøres med et instrument som du kobler på motoren. Lenge siden jeg har gjort det selv, men noen tenningslamper har/hadde en mulighet å lese av turtallet. Var vel + og - og en ledning med klype som du hekter rundt pluggledning nr 1.

Hvis du kjenner en mekaniker eller andre som har et sånt instrument går det an å ta vedkommende med i båten og få han/henne til å lese av mens du kjører.

 

Jeg har hørt både 100, 150 og 200 rpm pr 1" stigning, men de fleste sier mellom 150 - 200. Du må nok ha større stigning ja :yesnod:

Jeg legger ved en link som forklarer veldig godt ang. propell beregning.

http://www.maritimstart.com/propell.shtml

 

 

Ellers så går det an å ringe disse gutta http://www.progressing.no/propell/ub.htm Veldig flinke og hyggelige folk!

På menyen står det også beregning, der får du et skjema som viser det de trenger å vite for å lage en propell til deg :smash:

 

Jeg vil tro det gjelder din motor og, jeg hadde samme motor på forrige båten min, bare en -90 mod. Jeg kjøpte manual til den og den gikk over flere år, det var nok mye likt selv om det skilte noen år.

 

Bare å spørre hvis det er noe jeg ikke har fått med meg :thumbsup:

Mvh Ørjan

 

P.S. Progress ligger forøvrig i Oslo området, jeg vet ikke om det er noen som ligger nærmere deg. Men kanskje andre her inne vet det?

Redigert av FlyingDutchman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg har 90 Evinride V4 1990-91 mod på min 16 foter, en Wesling 16. Denne er etter størrelsen å regne tung i sjøen grunnet 23.5 grader V-bunn. Jeg får 5000 o/min med en 19" pitch original alu-prop, så din propell er ALTFOR liten til denne båten!!!

 

Jeg får 5200 med en 17" pitch stålpropell som er moderat cuppet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...