qwerty Startet 9.August.2011 Del på Facebook Startet 9.August.2011 Har i sommer merket at det kommer inn noe vann i båten, Draco. Det er VP 140a, ferskvannskjølt. Har konstatert at det er sjøvann, og det kommer kun inn under kjøring (båt i plan). Hadde motor ute sist vinter, og er sikre på at alt av gjennomføringer er ok. Mengden er ca 10 liter i løpet av en times kjøring. Ingen feil påvist ved slanger og rør ang sjøvann. Motor er helt "tørr". Har ikke begrep hva som kan være galt. Når jeg kjøpte båten, skrapte jeg den helt ned under vannlinjen. Fant en gammel skade bak på "hjørnet", denne er utbedret og helt tett. Ved plan er jo også "hele akterspeilen tørr". Kan det være ander steder det kan være vanninntregning? Skjønner at det er umulig å sitte med fasit, men tips mottas med takk.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Vann fra saltvannskjølingen? Er vannet rent, eller er det "eksosvann"? Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Kan si det er reint. Sist vinter var jeg av med manifoil, topp ++. Alt ser greit ut. Byttet også belg mellom manifoil og bukkhorn. Sist sommer hadde jeg også vann, da var det eksos og sikker noe reint sjøvann. Men nå er det kun reit sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gurba Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Tørke båten ren for vann med fille og så er det vel bare å ta av lemmer og legge seg på magan med lommelykta ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Tørke båten ren for vann med fille og så er det vel bare å ta av lemmer og legge seg på magan med lommelykta ?? Er prøvd. Skal en ny runde i morgen, hvis været er på min side. Nå regner det noe jæv..... i Trøndelag og noe vind. Lommelykt og speil skal brukes i morgen. Redigert 9.August.2011 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 (redigert) Starte motoren og la den gå på tomgang eller rask tomgang uten å slippe fortøyningene? I så fall kan du se om det er relatert til motor eller skrogets bevegelse gjennom vannet. Redigert 9.August.2011 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Sånn som jeg forstår det på første innlegg, kommer det kun vann inn når motoren er igang, ikke når den ligger fortøyd, da tyder det jo på en eller annen lekkasje i kjølevannsystemet,kan ikke skjønne hva annet det kan være. Men 10 liter i timen er ikke mye i forhold til mengdene med vann som går gjennom kjølevannsystemet på en time... bitte lite hull? Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Har ikke hadd motor gående på høyt turtall, når båt ligger ved brygga. Kana prøve det i morgen. Eks. 3000 omdreininger i 30 min. Dette skulle gi indikasjon om det er køling på motor. Hvis jeg får inn vannet kun under kjøring, kan det tyde på vanngjennomtregning i skrog, uten at jeg kan skjønne hvor. Men men.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Jeg har hatt det samme i Saowanee: vannintrenging under veis. Det var lekkasje i eksossystemet. Det kom ikke ut merkbart med eksos, men ganske mye relativt rent vann gjennom en av skjøtene like bak motor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Lå i Risør i sommer hvor en kompis nevnte for meg at han tok inn en del vann under fart. Ikke når han lå stille. Det var ikke motor eller eksos som var synder. Jeg krøp igjennom alle skott og letet. Fant til slutt en skroggjennomføring som var over vann ved stilleligge, men under underveis i vann (akterende lengre ned i vannet). Denne var løs, og det piplet ganske mye vann herfra. Sjekk derfor om du har skrogjennomføringer som er i kontakt med vann når du er underveis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Da har vi vært ute og feilsøkt. Så hvor det kom inn! Det var ikke noe rundt motor. Slik at montering av motor sist vår var riktig utført. Det er kommer inn via en forsterkningskanal som går på tvers av akterspeil Den sitter nesten helt i øverkant av speil, fra styrbord til babord. Dette er langt over vannlinja, så kanalen må få inn vann på annet vis. Skjult skade i skrog? Skrapte hele bunnen på båten når jeg kjøpte den og så ingen skader da. Men kan ikke skjønne noe annet, det MÅ være en skrogskage. Noen som vet om dette er kjent svakhet, feil på Draco? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trbjo Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Hadde samme problem med et 290 drev på min draco 24, men mengden vann var nok litt mindre. 4-5 liter på en times kjøring. Det er en smørenippel både på utsiden og innsiden av drevet, så nå det ble pumpet full med fett så ble det tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Takker for tips alle sammen. Har funnet ut hvor det kommer inn, men skjønner ikke hvordan og hva jeg skal gjøre videre. Tror den yttre "glassfiberhuden" i akterspeilen er løs fra xfiner platen som er inne i akterspeilen. På en eller enken måte kommer det vann mellom dette og blir "presset" opp under fart. Vannet finner så veien ut i forbindelse med med avstiver som er plaster inn horisontalt et stykke opp,(over vannlinja) Vet ikke om noen skade utvendig på hekken(synlig), så hvor vannet kommer inn og bygger opp trykk, skjønner jeg ikke. Tror jeg må slipe av overgangen utvendig mellom bunn og akterspeil og plaste denne på nytt, men... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.