Jump to content

Lav spenning fra dynamo med cargo regulator, bør jeg få meg extern

Luco

Recommended Posts

Hei

Har litt litt trøbbel med ladig på ene motoren..

Jeg har to cummins 5.9L med valeo marine 70A dynamo med Cargo 231421 regulator.

Under regulatoren går jord direkte til jord regulator og jord børste. Rød pluss går via regulator blir grønn og går til børste

Dvs. pluss regulert?

Har demontert, sprayet og børstet alle koblingspunkter.

Begge batteri bankene er ca 12.5 volt.(ikke satt på landstrøm for at batteri bankene skal være mottaklig for strøm)

Målinger på Motor 1 Som lader dårilg:

B+ til B- 13.80v

D+ til B- 13.89v

B+ 7 Amper

Grønn til svart 3.9v dette blir vel over børstene

rød til svart 14.34 dette er tilførsel til regulator fra dynamo

Målinger på Motor 2 Som lader ok:

B+ til B- 14.07v

D+ til B- 14.17v

B+ 35 Amper

Grønn til svart 7.3v dette blir vel over børstene

rød til svart 14.25 dette er tilførsel til regulator fra dynamo

Det var lite/ingen endring om jeg økte turtallet fra 800-1800 omdreininger(2600 er max)

flyttet regulator fra motor 2 til motor 1 uten endring i resultat.

Målte 0.02v spenningsfall mellom B+ og batteri + og B- og batteri-

Kan det være dårlig kontakt mellom utvendig koblings punkter på dynamo og innover i dynamoen?

Reagerer på at den bare vil gi 3.9v over børster?

Hva skjer om jeg kjøper meg extern regulator? jørg? Jeg har 50 grader i motorrom under gange, er det høyt om en tuner dynamoen med extern regulator?

Redigert av Luco (see edit history)

God morgen.

Den er da i så fall positiv regulert, ja.

PDAR kan gjøre at spenningene stemmer og at dynamoet leverer ordentlig strøm.

Er det altså bare en slappi-regulator som skal overstyres for å få ordentlig lading

da er det meget greit med PDAR.

Men den reparerer så klart verken mekaniske eller elektriske feil.

Hvis det dykket opp plutselig da skulle du sjekke om dynamo nr. 1 fikk et problem med ankeren/rotorspolen,

mulig at vindingene er kortsluttet mot gods?

Siden du har to kan du jo sammenlikne det ved å måle både motstand og maks strømmen som går gjennom rotorene.

Temperaturen er ikke noe problem sånt sett at du øddelegger noe, PDAR leveres med temp-sensor.

Dessuten, siden du har positiv regulering, kunne du bruke en Cargo 136325 justerbar regulator i steden for den du har nå.

Den kan du justere ned til ca. 13,5V, så kunne PDAR jobbe komplett gjennom alle fire trinns,

levere bra vedlikehold t.o.m. for AGM, og det blir backup enten ved oppdaget feil eller

hvis PDAR skulle gå i dvale ved overtemperatur på dynamoet.

Pris for den er vel ca. 460,- inkl. mva.

Likevel er det aldri feil hvis man leverer bra lufting i det minste til dynamoet,

uansett om det finnes høyeffektregulering fordi det trengs vanligvis bare enkle tiltak som

f.eks. en tykk slange som fører uteluft direkte til dynamoet.

Flest virker dette også bra uten elektrisk vifte og vises noen ganger ganske tydelig virkning.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Når det gjelder de målte 3.9 V "ut fra regulator" så antar jeg at dette er målinger foretatt mens dynamoene står stille og tenning påslått! Isåfall måler du spenningsfallet over rotorens magnetiseringsviklinger og som dermed er tenn-strøm for å få dynamoen til å tenne i startøyeblikket. Dette er helt normalt! Av f.eks. 13.0V hvilespenning på startbatteri så vil jeg anta at du har 9.1 V spenningsfall over ladelampe/motstand og resterende 3.9V over rotorviklingene.

Når det gjelder de målingene du har foretatt på ladespenning og ladestrøm:

Er disse målt med begge dynamoene i drift samtidig? Lader begge dynamoene mot samme tilkoblingspunkt til batteriene?

En dynamos internregulator er egentlig en AV/PÅ bryter som gir strøm til rotorviklingene og dermed skaper nødvendig magnetiseringsstrøm. Internregulatoren senser vanligvis spenningen fra D+ som er tilnærmet lik utgangsspenning på B+.

Vær oppmerksom på regulatorene kan ha litt forskjellige ladekarakteristikker! Om den ene da lader med litt høyere spenning enn den andre så gir den samtidig beskjed til den andre dynamoen at spenningen er nådd regulatorens innstillede arbeidsspenning slik at den justerer seg ned mhp spenning og last!

Om tilfellet er som nevnt ovenfor så forsøk å kjør dynamoene hver for seg (en og en motor) når du foretar målingene!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dynamoene kjøres hver for seg til hver sin batteri bank. (ikke forbindelse)

Eneste måling uten motorer i gang er batteri spemmingene på ca 12.5 v

Dvs. 3.9 volt er målt ut fra regulator med motor i gang. (jeg har egen børsteholder så jeg kan ta av regulator og måle under)

eneste regulatoren er Cargo 231421 den har ikke noe extern sens, kun den spenningen den får fra dynamoen.

Hvorfor er det så mye forsjell på B+ og intern+ til regulatoren?

Og hva stopper den fra å mate på med strøm??

Dvs. 3.9 volt er målt ut fra regulator med motor i gang. (jeg har egen børsteholder så jeg kan ta av regulator og måle under)

eneste regulatoren er Cargo 231421 den har ikke noe extern sens, kun den spenningen den får fra dynamoen.

Hvorfor er det så mye forsjell på B+ og intern+ til regulatoren?

Og hva stopper den fra å mate på med strøm??

Du måler egentlig spenningen over rotor hvor regulatoren slår strømmen AV/PÅ med en temmelig høy frekvens avhengig av belastningen. Vil derfor anta at det du måler er en middelverdi på spenningen av den pulserende likestrømmen som mater viklingene.

Ved full belastning så vil regulatoren være tilnærmet lukket hele tiden og den målte spenningen over rotorviklingene vil da normalt øke!

Om ladelampen slukker så har du i realiteten utjevnet spenningen over lampa. Dvs. du har en D+ spenning som tilsvarer batterispenningen.

For ordens skyld; Spenningen som skapes på D+ er primært magnetiseringsstrømmen til rotor som reguleres av regulatoren!

Som Jørg skriver så kan du jo ha kortslutning i rotorvikling eller en lekkasje til akselgods slik at du ikke får opparbeidet nødvendig magnetisering! Forsøk å mål motstanden over viklingene ved å fjerne børstene og måle direkte på sleperingene. Sammenlign verdiene på de to dynamoene.

Sjekk også samtidig at du ikke har lekkasje mellom rotorgods og viklingene ved å måle mellom en av sleperingene og akselgods (gods i reimskiva)!

Vær også oppmerksom på at om en diode i utgangen til B+ skulle svikte, så vil også B+ utgangsspenning svekkes uavhengig av spenningen over D+ mot gods!

Iallefall, Lykke til !!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Spenningen du måler på F er ikke real,

avhengig det som kommer i fra regulatoren OG motstandet kan den variere mellom 2 og nesten 12V.

Det du skulle gjøre er å måle det jeg skrev litt lengre opp.

At ikke regulatoren er syndern ser du jo allerede på det som skjer hvis du bytter regulatoren.

Har du forresten montert regulator 2 på dynamo 1 og omvent?

Jeg tror ikke at du ser noe forskjell på o.k.-dynamoet når du bytter regulatorene mot hverandre.

Akkurat derfor skriver jeg jo at PDAR ikke kan reparere skader.

Vi finmåler slik med litt mer avansert utstyr og undersøker selve strømopptak.

Men det er i grunn heller ikke noe annet enn å måle strøm og strømopptak under forskjellig driftsbetingelser.

Sammenliknet med temperatur, mettning, m.m. kan man tyde om ankern er o.k.

Men det kan likegreit også være at du ser første svakheter pga. av en diode, eller en statorkrets,

noe jeg tipper mer på.

Mangler det en da blir det 33% mindre effekt, "dårlig" spenning inn, laver spenning ut, etc.

Effekt- og diodekurven måles forresten med oscilloskop.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...