Mariell Startet 10.August.2011 Link til dette innlegget Startet 10.August.2011 Noen som har erfaring med dette? http://www.maritim.no/?page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=speedfit Syns det står litt lite om det på siden til Maritim. Hvordan der f.eks bøyligheten på rørene/slangene? Enkelt å koble overganger for å koble opp mot dush? Koble seg opp til rørene til armatur på vaskene. Inn ut fra pumpe? Inn ut fra vv bereder? Blir det TETT. Andre systemer som er bedre, men ikke dyrere? Hater å handle sånt som dette med masse duppeditter på nettet. Da jeg garantert , mangler en eller annen kopling for å bli ferdig. Er derfor avhengig at det er en eller annen butikk i Vestfold som selger dette og har det på lager. Alternativet er selvfølgelig PVC og en hel haug med T'er og slangeklemmer. Men det tror jeg garantert blir dyrere. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Shiny Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Redigert 10.August.2011 av Shiny (see edit history) Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Shiny Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Har brukt dette og det er meget enkelt og fungerer bra. Slangene er relativt stive, men ikke no problem å svinge disse på lengder rundt meteren el lenger. Ellers bruker jeg bend. Holder tett og er enkle og demontere. Mot armatur, pumpe og bereder er det ganske bra utvalg i de vanligste dimmensjoner mht fittings. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
Sitrin Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Har det i min båt og det er tett og greit. (Tror Sleipner er impotør?) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Mariell Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Stemmer ser at Sleipner er importør Speed fit. Har sendt en mail til Wærners båtbu i Sandefjord om dette er noe de lagerfører. egentlig overasket om de ikke har det. Liker bedre å gå med ei liste å plukke i butikk enn bestille over nett. Da ser en lettere om man har tenkt riktig. Blir noe sånt som 70 duppeditter i tillegg til slangene. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kjapp33 Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Speedfit er helt topp. Bare husk å fjerne evt grad der du kutter plastrøret, så du ikke skader o-ringen som tetter. Synes det er langt bedre enn T-er og en haug med slangeklemmer. Billigere blir det og, hvis du skal bruke 316 slangeklemmer. Ved å bruke albuer, T-er og overgang til 1/2 bsp, er det ikke noe problem å legge i båt. Bøyeradius 100 mm gikk fint for meg. Lurt å bruke akkumulator tank, for å hindre pulsering i rør mht støy hvis de ligger inntil noe som gir resonans. Jeg klamret slik at de lå borti "solid" matriale. Min erfaring med pvc slanger, slangeklemmer og T-er er at det lekker en eller annen plass innen noen år, kjipt å måtte rive ut pentryet Redigert 10.August.2011 av Kjapp33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Da var den jobben gjort. Gikk overasskende greit. Wærner hadde det, men måtte til Maritim på Sem å supplere etter jeg tømte Wærner or noen deler. Gikk med 23 meter kaldtvann og 13 meter varmtvann rør.og en hel haug med T stykker,bend og annet. Kostnadd totalt ca.2300,-. Rimelig sikker på at ett vanlig slangeopplegg hadde blitt betraktelig dyrere Hadde 3 lekasjer når jeg var ferdig, det grunnet skvisede O ringer. Når du monterer Speed fit, vær nøye med å trykke røret rett inn i delene, skal ikke mange graqdene feil før du trykker O ringen ut av position. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Pioneren Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Håper de ga deg beskjed om at du skal bruke disse i hver kopling: http://www.maritim.no/vvs/vannsystem/vannror-speedfit-_2/speedfit-stottehylse. Da slipper du problemet med o-ringene. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2011 Negativt, hørte ikke ett ord om denne støtte hylsen. Anlegget er tett, så det har gått fint uten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
offpist Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Kan noen si om dette er kompatibelt med Speedfit, eller er det et annet system? Er originalt i en jeanneau 42 ds. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 For meg ser det veldig likt ut! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Ser likt ut. Det der er vel stengeventiler. La opp det systemet i båten for 2 uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Takk for svar. Det ser ut til å være kompatibelt ja. 15mm system. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Planlegger installasjon av varmtvannsbereder i båten til våren, men sliter litt med grunnleggende forståelse. Ekspansjonstank og trykkvannspumpe er oppgitt å ha slangenipler som passer til 1/2'' slange. En halv tomme er jo 13mm, men når jeg ser på Speedfit utstyret så omtales rør og deler i 15mm. Hva er forskjellen her? Er 15mm målet på ytre omkrets? Vil en 15mm Speedfit slang passe på en nippel som er oppgitt å passe til en 1/2'' slange? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Du vil helt sikkert trenge en overgang der.. hvilken skrukobling har du på tanken? Det finnes veldig mange overganger å få kjøpt... Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 13.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2017 Du vil helt sikkert trenge en overgang der.. hvilken skrukobling har du på tanken? Det finnes veldig mange overganger å få kjøpt... Godt spm, finner ikke info om dimensjon på skrukobling på tanken i manualen, det er en Qucik B3 15 liter; http://www.quicknauticalequipment.com/?lng=en&cs1=01&ms1=2&ms2=5&ms3=69&ms4=159 Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Du får overganger fra tank til speedfit på Maritim i messing. Mål med skyve lær på den nye tanken så hjelper de deg på plassen Jeg har de gamle grå rørene på 18mm og fikk overganger til speedfit 15mm Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 (redigert) Ta med deg noen støttehylser også - da blir systemet litt mer robust for vibrasjoner. Dette er hylser som tres inn i rørene. Løste lekkasjer i koblingene på Nimbusen min :-) https://www.maritim.no/speedfit-stottehylse#.WKNYIjvhBPY Jeg liker bedre skikkelige slanger og slangeklemmer - synes det er enklere å forholde seg til om noe må tas fra hverandre :-) Redigert 14.Februar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Det ser ut som 1/2" utvendige gjenger på samtlige stusser på berederen. Union 1/2"x15 mm. gjør i så fall susen. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Takk for svar her, og sammen med god hjelp fra Maritim så har jeg fått full liste på alle koblinger og overganger :) Men dette med støttehylser ble ikke nevnt, hvordan fungerer de og hva er poenget? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2017 Poenget med støttehylser er å gi ekstra støtte inni rørene - de har en tendens til å vike litt under presset fra koblingene og da vil koblingene lekke. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Speedfit presser ikke så hardt som tradisjonell klemringsfittings, men som bitteliten sier, då kan det være lurt å bruke det. På båten vår er det støttehylser på alle skjøter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Hva, har du ikke lodda kobber rør på alt i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Hva, har du ikke lodda kobber rør på alt i båten ? He he. Nei, men på Birchwooden var det kobberrør, men med klemringsdeler. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 21.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2017 Speedfit presser ikke så hardt som tradisjonell klemringsfittings, men som bitteliten sier, då kan det være lurt å bruke det. På båten vår er det støttehylser på alle skjøter. Okay, inn med teskje... Hvordan fester man disse støttehylsene? Dytter de inn i 15mm røret og så dytter røret inn i koblingen? Hva heter de på engelsk, jeg finner de ikke på JG Speedfit sine nettsider. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.