Jump to content

Erfaring med Speedfit vannsystem fra Maritim

Mariell

Recommended Posts

Noen som har erfaring med dette?

http://www.maritim.no/?page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=speedfit

Syns det står litt lite om det på siden til Maritim.

Hvordan der f.eks bøyligheten på rørene/slangene?

Enkelt å koble overganger for å koble opp mot dush?

Koble seg opp til rørene til armatur på vaskene.

Inn ut fra pumpe?

Inn ut fra vv bereder?

Blir det TETT.

Andre systemer som er bedre, men ikke dyrere?

Hater å handle sånt som dette med masse duppeditter på nettet. Da jeg garantert , mangler en eller annen kopling for å bli ferdig. Er derfor avhengig at det er en eller annen butikk i Vestfold som selger dette og har det på lager.

Alternativet er selvfølgelig PVC og en hel haug med T'er og slangeklemmer.

Men det tror jeg garantert blir dyrere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Stemmer ser at Sleipner er importør Speed fit. Har sendt en mail til Wærners båtbu i Sandefjord om dette er noe de lagerfører. egentlig overasket om de ikke har det.

Liker bedre å gå med ei liste å plukke i butikk enn bestille over nett.

Da ser en lettere om man har tenkt riktig.

Blir noe sånt som 70 duppeditter i tillegg til slangene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Speedfit er helt topp. Bare husk å fjerne evt grad der du kutter plastrøret, så du ikke skader o-ringen som tetter. Synes det er langt bedre enn T-er og en haug med slangeklemmer. Billigere blir det og, hvis du skal bruke 316 slangeklemmer.

Ved å bruke albuer, T-er og overgang til 1/2 bsp, er det ikke noe problem å legge i båt. Bøyeradius 100 mm gikk fint for meg. Lurt å bruke akkumulator tank, for å hindre pulsering i rør mht støy hvis de ligger inntil noe som gir resonans. Jeg klamret slik at de lå borti "solid" matriale. Min erfaring med pvc slanger, slangeklemmer og T-er er at det lekker en eller annen plass innen noen år, kjipt å måtte rive ut pentryet :sad:

Redigert av Kjapp33 (see edit history)
  • 5 uker senere...

Da var den jobben gjort. Gikk overasskende greit. Wærner hadde det, men måtte til Maritim på Sem å supplere etter jeg tømte Wærner or noen deler.

Gikk med 23 meter kaldtvann og 13 meter varmtvann rør.og en hel haug med T stykker,bend og annet. Kostnadd totalt ca.2300,-. Rimelig sikker på at ett vanlig slangeopplegg hadde blitt betraktelig dyrere

Hadde 3 lekasjer når jeg var ferdig, det grunnet skvisede O ringer.

Når du monterer Speed fit, vær nøye med å trykke røret rett inn i delene, skal ikke mange graqdene feil før du trykker O ringen ut av position.

MEDLEM I KNBF

• 3 år senere...
  • 1 år senere...

Planlegger installasjon av varmtvannsbereder i båten til våren, men sliter litt med grunnleggende forståelse. 

Ekspansjonstank og trykkvannspumpe er oppgitt å ha slangenipler som passer til 1/2'' slange. En halv tomme er jo 13mm, men når jeg ser på Speedfit utstyret så omtales rør og deler i 15mm. Hva er forskjellen her? Er 15mm målet på ytre omkrets? Vil en 15mm Speedfit slang passe på en nippel som er oppgitt å passe til en 1/2'' slange? 

Du får overganger fra tank til speedfit på Maritim i messing. Mål med skyve lær på den nye tanken så hjelper de deg på plassen

Jeg har de gamle grå rørene på 18mm og fikk overganger til speedfit 15mm

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Ta med deg noen støttehylser også - da blir systemet litt mer robust for vibrasjoner. Dette er hylser som tres inn i rørene. Løste lekkasjer i koblingene på Nimbusen min :-)

https://www.maritim.no/speedfit-stottehylse#.WKNYIjvhBPY

Jeg liker bedre skikkelige slanger og slangeklemmer - synes det er enklere å forholde seg til om noe må tas fra hverandre :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Speedfit presser ikke så hardt som tradisjonell klemringsfittings, men som bitteliten sier, då kan det være lurt å bruke det. På båten vår er det støttehylser på alle skjøter.

Okay, inn med teskje... Hvordan fester man disse støttehylsene? Dytter de inn i 15mm røret og så dytter røret inn i koblingen? Hva heter de på engelsk, jeg finner de ikke på JG Speedfit sine nettsider.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...