Jump to content

Yanmar 4LHAM-STP og oljeforbuk


mb230e

Recommended Posts

Har en Yanmar 222 4LHAM-STP. Føler oljeforbuket er litt høyt. Kan ikke si nøyaktig hvor mye som er gått, men i løpet av 24 timer har oljen på peilepinnen gått fra max til "halv".

Har prøvd å kikke i manual for å finne ut hvor mange liter som er mellom min og max på peilepinnen, men uten hell.

Har ikke merket noe mere soting eller lign, og motoren er tørr og fin.

Motoren har gått 440 timer.

 

Noen som kan si noe/har erfaringer om normalt oljeforbruk og antall liter mellom min max på peilepinne?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Generellt er det mye volum olje mellom min og max på Yanmar motorer.

Fyll opp til midt mellom min/max merket, ikke mer, og se om det minker noe da.

Sannsyfilis spytter den bare ut resterende. Kan bl.a ha noe med innstallasjonsvinkel å gjøre, hvordan

båt ligger i vannet under marsjfart etc.

 

 

Link to post
Share on other sites

Antar at båten har lik trim og ikke har slagside når det peiles. Min LP bruker knapt olje men nivået på pinnen varierer med tom/full vanntank, mao båten har slagside med tom vanntank.

 

Hadde kjørt ca 10 timer til og sjekket om nivået. Tell antall liter/desiliter som da må fylles på for å få samme nivå( midt på pinnen)Du får da en peiling på hvor mye olje motoren bruker pr. time.

 

Fyller du dieseltanken helt opp ved testens start og måler antall liter som må til for å toppe opp tanken etter 10 timer/ testens slut kan du også regne ut oljeforbruk pr liter diesel( Yanmar har normer for "normalt" diesel/oljeforbruk)

 

Er forbruket høyt eller økende:

 

Sjekk kompressor hus og innsugsmanifoil/slange etter turbo. Er dette fullt av olje så er det sannsynligvis oljelekkasje i turbo, eller noe kluss med demister i veivromslufting ( hvis denne går inn på sugesiden på turboen)

 

Kjenner ikke LH serien i detalj, men hadde en JH som demisteren var forskjøvet/feilmontert og da ble olje sugd inn i turboen( og griset ned intercooler m.m.)

 

Siden motoren knapt er innkjørt timemessig & ingen røyk etc. Så antar jeg at stemperinger & ventil tettninger er OK.

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig hvis det skulle være noe med turbo eller lign, da jeg fremdeles oppnår samme max turtall som jeg har hatt fra motor/båt var ny.

Når det gjelder peiling av motorolje, er det vondt å få nøyaktig "mål" på dette, da peiepinne er litt "vanskelig" plassert.

 

Hvor kan jeg få Yanmars normer for normalt oljeforbruk?

 

Takk for bra svar!!

Link to post
Share on other sites

Olelekkasje inn i turbo trenger ikke å ha noe å si for effekten, lagere /tetninger blir slitt og slipper olje igjennom.Blir lekkasjen stor nok merker du det med en gang da det ryker ekstremt.

 

Påstår ikke at olja kommer derfra, men det er mere nærliggende å anta enn defekt oljefjær på stempel.

Det er små marginer & mye belastning på turboen.

 

Angående oljeforbruk, kontakt nærmeste Yanmar verksted/ Yanmar Norge ( mulig det ligger noe på nettet også)

Link to post
Share on other sites

Har også hørt noe om at oljefjærene på stemplene kan "sette" seg og forårsake oljeforbruk, spesielt hvis motoren blir kjørt mye på lavt turtall. Marsjer nå på 400 omdreininger under max. Kjørte tidligere(For to sesonger siden) en del roligere/lavere turtall, da dette er mere økonomisk....

 

Trodde at jeg ville ha merket mere røyk/eksos hvis den trakk olje igjennom fjærene.

 

Har sett på kompressor hus og innsugsmanifoil/slange etter turbo, men dette ser "bra" ut.

Link to post
Share on other sites

Hvis det forsvinner så mye olje som du antyder (fra min til max på ett døgn). Forutsetter da at du har peilet riktig.

Da må jo oljen forsvinne en plass. Hvis det ikke ryker mer enn normalt, ikke er olje i eksosvannet eller kjølvann (lukket krets), og ingenting som du kan se renner/svetter ut av motor så er det en gåte.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig sak dette da du ikke merker noe forandring på motoren.

 

Tipper røfflig det er 2-3 liter olje som er brukt. Oljesystemet er vel mindre enn på min 6LP ( 10 liter olje)

Hvis du har dieselforbruk på ca 20L/T har du kjørt igjennom ca 450+ liter diesel, så blir det under 1% oljeforbruk.

Mener å huske at på 4JH motoren( 120 hk) så er alt under 1% akseptabelt ( Vanlig forbruk ligger mye, mye lavere)

 

Selv om forbruket kanskje ligger innenfor "akseptabelt" område er det alikevel relativt mye. Kjører du 200 timer i året må du etterfylle ca 20+ liter!

 

4LH motorene er generelt veldig bra og mange fiskere bruker disse i speedsjarker der de kjøres mye på vekselvis tomgang & hard belastning. Holder vanligvis godt over 6000 timer før man trenger å tenke på å åpne motoren.

Generelt er disse motorene gjerrige på både diesel og olje.

Link to post
Share on other sites

4LHA-STP tar totalt ca 10,5 liter olje inkludert oljefiltervolum og oljekjøler.

Det er ca 4 liter olje mellom min og maks på peilepinnen.

Tapper du olje ut via peilepinnehullet, får du gjerne ikke mer enn ca 7 liter ut ved endt sesong.

 

Peiler du olje rett etter stopp, vil peilepinnen vise ned mot 3/4.

Peiler du igjen neste dag, viser peilepinnen maks.

 

Står motoren vannrett, skal du fylle olje til maks-merket.

Er motoren tiltet litt ned i bakkant, kan du fylle noen millimeter under maks.

 

4LHA-STP er det tynet litt ekstra utav. Det er ikke uvanlig å bruke 0,5 liter olje pr. 100 liter diesel ved blandet kjøring. STP liker småkjøring svært mye dårligere enn DTP.

 

Oljepeilingen er følsom for bevegelser sideveis, men lite følsom for bevegelser ned eller opp i bakkant. Den liker 10-40 olje dårlig og vil helst ha 15-40. I tillegg blir den veldig fornøyd hvis 1. gangs ventiljustering skjer etter 250-300 timer, litt avhengig av bruk, ikke som 4LH ved 50 timer. Etter ventiljusteringen er den ikke særlig kresen på noe som helst annet enn olje, oljefilter og sinkanoder.

 

Tenk litt etter på hvordan du foretok de to oljeforbruksmålingene, så oppdager du kanskje at det finnes en forklaring som ikke medfører at det nødvendigvis er noe galt.

 

Har du gjort noe spesielt rett i forkant? Bytte fra mineral til syntetisk er jo en klassisk tabbe.

Link to post
Share on other sites

Byttet olje på min 4LHA for 2 dager siden, klarte faktisk å pumpe ut ca 9,5 liter gjennom peilepinnehullet. Fylte så på olje til minimumsmerket. Da gikk det på nøyaktig 9 liter (forutsatt at innholdet i oljekannene er korrekt). Fylte så på nøyaktig 1 liter til, da er det igjen 5 mm. til maksmerket på peilepinnen. Min motor heller bare veldig svakt bakover, fra maks til min på peilepinnen har jeg da ca. 1 liter. Har nå kjørt ca. 10 timer og nivået ligger omtrent midt mellom maks og min i minuttene etter at jeg har stoppet motoren. Når den har stått stille en stund (min 30 minutter) så stiger nivået til litt under maksmerket.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...