Jump to content

CE Godkjenning ved ombygging av båt?

Christensen

Recommended Posts

Hei! En bekjent pusler med båtbygging i tre og plastmaterialer, dette driver han med som del av næring innimellom når trykket er lavere enn normalt på hans hovedgesjeft som er møbel og innredning. Har jo forstått det slik at et nybygg for salg vil trenge en CE godkjenning, men hvordan vil det stille seg hvis båten bygges med utgangspunkt i et eldre skrog?? Vil den da regnes som nybygg, ombygget eller gammel båt?? er det krav til CE merking ved ombygging av båt?? Noen som har vært borti dette før eller som kjenner nok til regelverket??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det er vel kun Sjøfartsdirektoratet som kan gi eksakt svar på det du spørr om, men andre som jeg kan synse litt om dette.. Etter mitt syn så er det ikke krav om CE merking ved ombygging av et eksisterende skrog... CE merking sier kun noe om at båten er bygget og konstruert i henhold til fritidsbåtdirektivet i det øyeblikk den settes i markedet... Hva kjøper finner på av modifikasjoner på båten "14 dager" etter er selvsagt ikke noe produsent kan stilles til ansvar for...

Så om en sysler med nybygg for salg, så er det krav om CE merking.

Sysler en med nybygg for å beholde båten selv, så er det ikke krav om CE merking om båten ikke selges før etter 5år. (nybygg her ikke halvfabrikat, en må ha strukket kjølen selv som i praksis betyr at en har bygget skroget fra grunn av). Et eksempel på dette er Glen-L båtene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Et eksempel på hva min venn driver med så er det i denne sjangeren:

Fra dette:

skann0002.jpg

skann0003.jpg

Til dette:

44860_471027552904_584902904_6200545_3043664_n.jpg

Ja den "nye" båten er bygget på skroget av den gamle!!

Vil det være forskjell om det skroget/båten som bygges om har vært registrert tidligere eller vil det være produksjonsår som bestemmer? Kjenner dårlig til regelverket, så det må nok leses endel!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...