Hjalle Startet 10.August.2011 Link til dette innlegget Startet 10.August.2011 hei, jeg har kjøpt en Rana 17 DC ca 1995 mod , med en Suzuki DF 50 4 takter 2007 mod . Jeg opplever da at det å svinge i "høy" hastighet ikke er uten problemer, ja faktisk legger jeg rekka helt ned i vannet og er redd for at båten skal kantre. Når vi er flere i båten krenger den ikke men da føles det som om den flyter over vannet når jegsvinger hardt . jeg innser at motoren er i kraftigste laget for denne båttypen, men jeg lurte på om båten kunne bli mere stabil ved svinging om jeg monterte på trimplan , eller vil det være bortkastet ? Noen med erfaring på dette ? På forhånd takk for svar . Har postet dette tidligere men tråden ble stengt grunnet "dårlig" emnetittel, håper den er beskrivende nok nå Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Her er det nok kombinasjonen av kjøl + for mye fart som er problemet. Har ikke troa på at trimplan vil hjelpe så mye , da er det nok heller bedre å trekke av litt på gassen når det skal svinges. Har du fått målt noe fart? Har vært ombord i båter m/ 40hk, og der var ikke problemet spesielt påtrengende. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
laffus Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 flytt mest mulig av vekten bak i båten når den er i plan, og prøv å bruk motortilten til å få nesa så mye ut av vannet som mulig. Du vil kjenne det på båten når den begynner å gå fint. De gamle ranaplast båtene er ett helvete når de er fremtunge (noe er rana 17 blir med mye folk fremme). Jeg tror du plages med vekt fordeling og ikke fart. Få flest mulig til å sitte bake når kjører. Rana 17 er for øvrig en av de mest overprisa dritbåtene som finnes på markedet, så beste tips er vell å ta av motoren, å brenne resten for så å kjøpe seg ett nytt glassfiberskall-skal til motoren. Jeg har selv en rana 13 (ikke spør hvorfor), som er lillebroren til 17. Den har mye av samme egenskapene. Jeg har lagt mye innsats i å få vekten lengst mulig bak, samt kjøre motoren maksimalt opp-tiltet. Dette gir mer fart, og bedre egenskaper ved sving i høye hastigheter Gør båten mye fart? Ved hvilke hastigheter opplever du at det blir problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Hjalle Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Takk for svar , båten gjør ca 30 knop på full fart og det er ved fart over ca 24-25 knop problemet oppstår ved krappe svinger . For meg er det ikke så stort problem, da jeg kan slakke ned før slike svinger. Men så har jeg en sønn som låner båten og en vet jo at ungdommen liker fart og helst tyner ut maks lengst muløig. Jeg har derfor ikke særlig lyst til å gå å engste meg når han bruker båten, så det spørs om ikke løsningen da må bli å innstalere en eller annen form for fartssperre . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.