Jump to content

Oppussing av sørlandssnekke


Olliken

Recommended Posts

Endelig, ser det ut som at hun en gang, kan få vann under kjølen igjen.

 

Vi snakker om "Olino", en aldrende dame som har vært en del av familien siden 40-tallet.

I sine glansdager "dukk, dukket" hon seg rundt i Bergensområdet med en stolt eiger på roret. Det var fiske og det var dagsturer, ryktet sier også at hon en gang også fraktet et brudepar.

Men 30 år på sjøen setter spor, og en gang på slutten av 70-tallet gjorde en kjølevannslekkasje sitt for at motoren sa takk for seg...

 

Olino ble satt på land. Bortgjemt, men ikkje helt glemt.

 

34 år etter, står to unge jyplinger og betrakter henne.

Kommentarer blir vekslet, "Det ekkje umulig dette?" "Skal nok klare å få start på motoren også, har hørt om noken deler i gamlehuset"

 

Olino skal på sjøen igjen!

Link to post

Dette er 10 dager siden, og vi har allerede kommet et stykke. Ting virker ikkje så håpløst no som det kanskje kunne i begynnelsen.

 

Legger ut noen bilder av utgangspunktet og kor langt vi har kommet idag.

I frykt for å legge ut tusenognils for mange bilder så kommer vi til å oppdatere undervegs, men prøver å ikkje gå for mye i detaljer. Med mindre annet ikkje e ønskelig såklart.

 

 

imag0811.jpg

 

 

imag0791.jpg

 

 

imag0754.jpg

 

Båten er en kravellbygd sørlandssnekke. Den var bygget en gang mellom 42-44 Noe særlig mer historie har vi ikkje klart å få tak i enno. Dersom noen kjenner igjen noe som kan si noe om båtbyggeren så er vi meget takknemlige.

Motoren er en Marna K-modell 8-11hk med vridbar propell, fra 1946.

Som dere ser på bildet ble den hurtigreparert etter lekkasjen, uten hell.

Link to post

Som nevnt tidligere så førte en kjølevannslekkasje til at motoren gjekk varm og skjærte seg. Med den følgen av den ble stående bom fast. Og det har den gjort i snart 35 år.

 

Det medførte en del banning og anger på ka vi hadde begitt oss ut på, men etter en del vold begynte vi å se lys i enden av tunnelen.

 

imag0798.jpg

 

Etter endo mer vold var sylinderblokken av og demontering av stempel kunne begynne...

At vi satt med ett par bøyde stempelstenger brydde vi oss lite om. Stempler sku byttes uansett:)

 

imag0807.jpg

 

No svivet motoren for første gang på lenge. Vi konstanterte raskt at veiv, sveiv og register fungerte tilfredstillende.

Tidligere hadde vi demontert eksosmanifolden og forgasseren. Oljefilterhuset var og demontert. Desse delene ble tatt opp til sandblåsing og ligger no ferdigmalt og venter på å bli montert.

 

I mellomtiden fant eg fram Bosch maskinen og malingsskrapen og gjekk løs på svinghjul, bunnramme og bukk.

 

imag0835.jpg

 

Etter noen timer (5-6) såg motoren slik ut

 

imag0859.jpg

 

og etter ytterligere ett par timer og ett par strøk med maling såg den altså slik ut:

 

imag0864.jpg

 

imag0889.jpg

 

Til motoren valgte vi Jotun Arcanol. Den fungerer som grunning og toppstrøk. Og at den var grønn var bare en bonus ettersom det er originalfargen til Marna. Som vi hadde bestemt oss for å bruke uansett. At det ikkje er akkurat fargekoden til Mandals motorfabrikk får vi håpe ingen skyter oss for;)

Link to post

Ser jo ut som en flott båt det der. Kan gi deg et tips til noe som du absolutt bør prøve når du får den på sjøen å eventuelt får lekkasjer. Har overtatt en 70 mod snekke av min bestefar, bygd i Tvedestrands området. Denna hadde ikke vært på vannet siden 2001, så frykten for at den måtte ligge lenge for å trutne var stor. Etter å vært i kontakt med en båtbygger fra Hisøy, i Arendal, ble vi anbefalt å bruke en silikon som heter FixAll. Dette er en trasparent silikon som kan påføres selv på våt overflate. Denne påførte jeg ved alle gjennomføringer og langs alle bordganger. Å det forbauset meg hvor lite den lakk. Nå har snekka ligget på vannet i hele sommer og lekker ikke mer enn normalt. Ett supert produkt. Ble kjøpt hos den samme båtbyggeren, å fåes sikkert kjøpt over nettet.

 

Mvh Marius

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post

Etter å vært i kontakt med en båtbygger fra Hisøy, i Arendal, ble vi anbefalt å bruke en silikon som heter FixAll. Dette er en trasparent silikon som kan påføres selv på våt overflate. Denne påførte jeg ved alle gjennomføringer og langs alle bordganger. Å det forbauset meg hvor lite den lakk. Nå har snekka ligget på vannet i hele sommer og lekker ikke mer enn normalt. Ett supert produkt. Ble kjøpt hos den samme båtbyggeren, å fåes sikkert kjøpt over nettet.

 

Mvh Marius

 

HiHi....

En gang måtte det jo komme.....tenk dette var noe jeg dro kjensel på :giggle: og jeg har aldri nevnt produktet selv.

Her er en ganske informativ side som tar for seg "Fix All-serien" Det er ikke høy fokus på privatmarkedet i Norge, så klikk på Dansk flagg.

 

Her er en av forhandlerene som tilbyr nettbutikk.

 

For øvrig er det ikke basert på silikon, men MS Polymer.

 

Selges mye av dette i Europa og jeg må si jeg synes videoen er litt kul da.

Man har vel sett litt for mye på "Charlie`s Angels"

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Såg på forumet at mange sier at man skal overhode ikkje starte en motor i en trebåt når den står tørt. I dei fleste tilfellene har eg sett det gjelder 1 syl. SABB diesler. Kossn trur dere dette e med Marnaen? Bensin og to sylindere e jo ikkje i nærheten når det gjelder vibrasjoner :worry: :worry:

 

Og man vil jo gjerne se at motoren ikkje er heilt på trynet når den e montert igjen...

Redigert av Olliken (see edit history)
Link to post

Hørte en gang at noen hadde brukt en form for rustløser på de mørke flekkene i veden, for å på en måte bleke det vekk og få den naturlige trefargen tilbake. Dette skulle vist være meget effektivt men overdrivelse kunne føre til skade i treet. Noen som kan bekrefte dette eller har andre gode løsninger på å få vekk de mørke flekkene?

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post

Tenker du på dei over vannlinjen eller under vannlinjen? Vi har noen mørke flekker her og der under vannlinjen. Men det var visst berre blåbann og ikkje noke å bry seg med. Va redd det va råte ein stund. Over vannlinjen trur eg det var diverse lag med lakk fra gammalt av. Det e min bror som styrer med det skrogmessige. Eg e mekanikeren på "teamet" :wink:

Link to post

Tenker på de flekkene jeg ser ved hekken og oppe langs ripa. pleier å komme i skjøter, rundt nagler og steder hvor det har trengt inn vann under lakken. Ja det er mye arbeid med trebåter, men etter min mening så er det absolutt verdt det. Trebåter er langt mer sjarmerende og levende båter enn plast båter som ikke har tegn til "puls" :)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post

Hørte en gang at noen hadde brukt en form for rustløser på de mørke flekkene i veden, for å på en måte bleke det vekk og få den naturlige trefargen tilbake.

 

Ferro-Bet rustvask er navnet! Smøres på gjentatte ganger, og bleker ned blåmann relativt bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Men er det riktig det at det ikke er helt heldig for veden?

 

Det er jo syrebasert da, så helt heldig er det kanskje ikke. Men det har blitt brukt på tusenvis av trebåter opp gjennom årene uten at jeg har hørt om tilfeller der treverket har tatt skade. Det kan gjøre treverket litt lysere enn normalt, men det skjules lett av treolje evt. med litt beis i. Uansett mye penere enn blåmann og rustutslag/svarte felt på skroget synes jeg!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 år senere...

Hei folkens. Prosjektet har desverre stått en god stund no pga mye reising med jobben, og eg e som mange andre samboer og må vie litt tid til det livet og;) Men no er vi så smått igang igjen, men vi må ha tak i stempler til båten. Noen som veit kor man kan få tak i. Marna motor produserte ikkje lenger men måtte hente fra gamle motorer de fekk inn. Finnes det alternativer?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...