Jump to content

Presenning over Gaupen båthenger (u/brems) over vinteren?


kjetillunde

Recommended Posts

Det skader neppe hengeren og den beskyttes mot vær og vind...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, har heller aldri vurdert noe annet. Vel, båthengeren er dekket av en båt som igjen er dekket av en presenning, men varehengeren står helt udekket. Begge står rett ved huset så er jo enkelt med tilsyn og fjerning av snø når/hvis behover skulle oppstå, men at det skal være så viktig å pakke inn en tilhenger uten bremser skjønner jeg ikke helt. Ser også at en storselger av Brenderup henger i mitt område heller ikke pakker inn noen hengere om vinteren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, har heller aldri vurdert noe annet. Vel, båthengeren er dekket av en båt som igjen er dekket av en presenning, men varehengeren står helt udekket. Begge står rett ved huset så er jo enkelt med tilsyn og fjerning av snø når/hvis behover skulle oppstå, men at det skal være så viktig å pakke inn en tilhenger uten bremser skjønner jeg ikke helt. Ser også at en storselger av Brenderup henger i mitt område heller ikke pakker inn noen hengere om vinteren.

 

Ok, takk for info. Jeg er en fersking her så jeg vet ikke hva som er vanlig praksis. Kjempefint å høre erfaring fra dere! :)

 

Jeg lar ikke båthengeren gå lenger ned enn halveis på felgen når jeg sjøsetter båten i saltvann. Burde jeg sjekke lageret og hvordan gjør jeg det?

Link to post
Share on other sites

Ja, hvordan kan man sjekke/vedlikeholde lager/bremser på en tilhenger? Fikk høre av verksted at det ikke bare er sjøvann som gjør at man bør ta service; det er varme som skaper fukt, så kommer rust osv. Kanskje dette fortjener egen tråd; men er "service" en gjør-det-selv-øvelse?? Kan jo ikke være rocket-sience, og synes verkstedet tar seg godt betalt..

Link to post
Share on other sites

Ja, hvordan kan man sjekke/vedlikeholde lager/bremser på en tilhenger? Fikk høre av verksted at det ikke bare er sjøvann som gjør at man bør ta service; det er varme som skaper fukt, så kommer rust osv. Kanskje dette fortjener egen tråd; men er "service" en gjør-det-selv-øvelse?? Kan jo ikke være rocket-sience, og synes verkstedet tar seg godt betalt..

 

Ja noen kunne jo forandret emnetittel på denne tråden så kunne vi fortsette å diskutere vedlikehold av båthenger.

 

I Gaupen Brukerhåndbok står det bare at en skal kontrollere lager etter hver 6.måned eller etter 2000km, men ikke hvordan?

 

Jeg har en del rust på min enda dette er en 2007 Gaupen modell. Hvordan behandle dette?

Link to post
Share on other sites

:confused: Hentet fra linken din.

 

Vedlikehold av lager.

De nyutviklede lagrene er vedlikeholdsfrie og er fra fabrikken smurt med riktig

fettmengde. Det er derfor ikke nødvendig å kontrollere lagrenes fett-mengde.

Hvis et lager blir skadet, kontakt en GAUPEN forhandler for utskifting.

 

Snodig at man ikke skal sjekke om det er fett på lagrene da :confused:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

De hengerne jeg har tåler både å stå ute og å bli våte, gudskjelov!

Sånn burde det hvertfall være.

 

Vi kjøpte ny Tysse henger i 2009. Største type med en aksel. Den står inne på låve om sommeren, og ute med båt og presenning over om vinteren. Allerede nå har den fått rustangrep flere steder i sammen og på gjøringssystemet. Hengeren har aldri blitt rygget helt ned i vannet, og den har blitt vasket og spylt etter bruk.

Tysse forhandleren trekker på skyldrene og sier at hengerne må settes inn med olje for å ikke ruste. Burde ikke være nødvendig :headbang:

 

Har også en Tredalhenger fra 1997 som har stått ute siden den var ny. På den finnes det ikke antydninger til rustangrep. Den kunne like godt ha kommer fra fabrikken i går. Ser helt ny ut!

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Sånn burde det hvertfall være.

 

Vi kjøpte ny Tysse henger i 2009. Største type med en aksel. Den står inne på låve om sommeren, og ute med båt og presenning over om vinteren. Allerede nå har den fått rustangrep flere steder i sammen og på gjøringssystemet. Hengeren har aldri blitt rygget helt ned i vannet, og den har blitt vasket og spylt etter bruk.

Tysse forhandleren trekker på skyldrene og sier at hengerne må settes inn med olje for å ikke ruste. Burde ikke være nødvendig :headbang:

 

Har også en Tredalhenger fra 1997 som har stått ute siden den var ny. På den finnes det ikke antydninger til rustangrep. Den kunne like godt ha kommer fra fabrikken i går. Ser helt ny ut!

 

Det er jo ganske snodig... Så det beste er å sette inn hengeren med olje da... Hvaslags olje da? Skal det smøres over hele hengeren?

Link to post
Share on other sites

Sånn burde det hvertfall være.

 

Vi kjøpte ny Tysse henger i 2009. Største type med en aksel. Den står inne på låve om sommeren, og ute med båt og presenning over om vinteren. Allerede nå har den fått rustangrep flere steder i sammen og på gjøringssystemet.

Har også en Tysse henger av omtrent samme type fra 2005, den har stått ute uten noen tildekking siden den gang og helt uten tilsyn på vinteren siden 2008 da jeg bor i utlandet.. Den har ikke tatt synlig skade av det enn så lenge, men jeg er av den oppfatning av den vil vare lengre om jeg hadde dekket,samt at det neppe hadde skadet hengeren den til når den ikke er i bruk... But time will show

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske snodig... Så det beste er å sette inn hengeren med olje da... Hvaslags olje da? Skal det smøres over hele hengeren?

Owatrol rustolje ja.

owatrol.jpg

 

Jeg bruker dette over rust på bilen selv, og det virker bra. Men hadde aldri kommet på å smøre en helt ny henger inn med dette. Rusten kommer mest i hull til bolter og endene av rammen, så jeg har smørt der...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Owatrol rustolje ja.

 

Jeg bruker dette over rust på bilen selv, og det virker bra. Men hadde aldri kommet på å smøre en helt ny henger inn med dette. Rusten kommer mest i hull til bolter og endene av rammen, så jeg har smørt der...

 

Vil denne rustoljen sette farge på hengeren? På biltema fant de en sink spray som kunne brukes på henger, men den ville sette farge.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg innlegget til Index er ironsik, selv om det var vanskelig å forstå det... :confused:

 

Uansett. Nei, oljen setter ikke av noen form for farge. Men hengeren blir selvsakt litt blankere...

 

Vil ikke oljen bare forsvinne etter første regnskyll? De på biltema mente det ikke var nødvendig å smøre hengeren inn med olje, hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...