Jump to content

Bruke robåt som seilbåt


Robåt

Recommended Posts

hva slags robåt?

 

en kamerat av meg hadde en "spissbåt" , dvs trebåt på ca 17 fot , som faren min sydde seil til og satte rigg på

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På 60-tallet brukte jeg min bestefars 8/9ft pram som seilbåt.

 

Rigget til ror ved akterspeilet hvor jeg hadde laget hengsler som jeg kunne løfte opp og senke roret ned i - alt etter om jeg ville ha roret montert eller ikke.

 

Seilet ble laget som ett råseil, med taljer i topp for å heise seile.

 

Trengte ett feste for mast til seil, dette var en tykkere planke som jeg boret hull i og senket masten ned i, måte fiksere masten ved fotenden også nedi båten.

 

Ellers to tverstokker til seilet, ett nede og ett oppe hvor ett lerretseil ble spent opp mellom.

 

Noe tau, ett for å heise seilet, dette gikk via en talje i mastetopp og til øvre del av seilet/tverstokk, og ett par tau fra begge nedre ender av seil for å kunne justere vinkel på seilet.

 

Min bestefar protesterte ikke før jeg lastet prammen halvfull av stein som ballast, han var mest redd for at bunnen skulle gi etter eller at jeg skulle synke i sundet der jeg holdt på.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags utstyr du trenger avhenger jo litt av hvor seriøs seiling du regner med å bedrive. Hvis du bare vil slappe av litt når det er medvind, så kan du jo surre opp et lommetørkle i enden av ei åre som du holder opp. Men hvis du gjerne vil kunne bevege deg forutsigbart så uavhengig av vindretning som mulig, må du kunne krysse opp mot vinden, og det krever endel mer. Imellom her finnes mange varianter som gir rom for ulik grad av hjemmefiks og tilskjærte presenninger.

 

Oselveren er jo en båttype som kanskje kan sammenlignes med det du har (litt vanskelig å bedømme hvor lang og smekker båten din er ut fra bildet) et lite og lett nøtteskall, som er lagt opp med mulighet for seilføring. Mener disse vanligvis har en nokså spinkel mast av overkommelig lengde, en spri-bom (kosteskaft), seil og ror. Tilføy litt tauverk, så har du det meste av det du trenger, hvis jeg ikke husker feil. Prøv å søk litt på nett etter bilder av en slik eller andre sammenlignbare båter, så ser man raskt hva som trengs.

 

091018_ole_under_seil.jpg

Bilde er "lånt" fra en annen tråd her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Fotoet som Grimme Elling har lånt, er ganske riktig av en oselver, med et spriseil som står på en mast nokså langt fremme i båten. Seilet er sydd av amert lettpresenning, som er glatt, lett og kjempesterkt - og til og med svært billig! Noen synes dette ser "simpelt" ut; dem om dét.

 

Denne riggen har ikke fokk/forseil, for den skal først og fremst være rask å sette opp og ta ned, og være enkel og trygg i bruk - ut fra den tanke at frisk vind gir rask seilas også med et slikt nokså lite seil, og i svak vind kan man likegodt ro.

 

Siden oselverne tradisjonelt ikke har noen tofte i framskuten, har vi på denne båten ordnet oss med 4 støttetau slik tegningen viser. Både sånne støttetau og tofte til masten gjør det helt nødvendig med solid feste for masten på tiljen i bunnen, som må stå helt fast (noen har et feste spikret fast i selve kjølen, og hull i tiljen).

 

110811_4_stoettetau_517_kb_png.png

 

Men hvis din båt ligner den du sendte bilde av, har du vel en bakk nokså nær stevnen, og kan feste masten i denne. Hvor mye snekring det blir å få dette riktig, avhenger av hvor solid en sånn bakk er.

 

Bildet under viser en oselver med to styreårer; siden du har akterspeil, kan også du bruke åre til å styre med, og bare ordne deg med 2 gode fordypninger på toppen av akterspeilet, en på hver side (dermed kan du alltid sitte i lo for åren)

 

 

 

styreaare_26_kb.jpg

 

 

Men styreåre er nokså primitivt, selv om det er svært enkelt, og dessuten også kan brukes til å vrikke båten frem. Så et ror er bedre. Selv bruker jeg alltid sideror, men siden du har akterspeil, er du henvist til å bruke stevnror - som kommer i konflikt med påhengs, men det er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...