s/y UT-sia Startet 10.August.2011 Del på Facebook Startet 10.August.2011 (redigert) Heisan Ikke bare bare å være å være fersk "storbåteier"!!! Fikk nettopp "kjeft" av en kompis for at jeg ikke ihvertfall hadde drenert vannutskillerfilteret. Så til saken, skiftet selvsagt vannutskillerfilteret ved høstklargjøringen og kunne da ikke se at det var noe vann i diselen. Videre tenkte jeg at med så lite forbruk, kan det vel ikke være påkrevd å skifte eller drener filteret. Har i sommer ikke brukt mer en 160 liter disel(fylte opp igjen nå nylig). SÅ, hvor ofte drenerer og eller skifter du vannutskillerfilter i din seilbåt??? Redigert 10.August.2011 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 (redigert) Det kommer an på hvor ren dieselen du fyller er... Sett inn ventil med kran i stedet for den mutteren som er standard i bunnen av vannutskilleren. Jeg har en avskåret litersflaske som kopp å tømme i. På min båt som drar gjennom en del mer diesel enn din tømmer jeg 4-5 ganger i sesongen tenker jeg. Gjør du det enkelt å sjekke dette sjekker du det ofte tenker jeg. Redigert 10.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Jeg drenerer det aldri. Hver vår pumper jeg opp to/tre liter fra bunnen av tanken. Da får jeg ut all dritt og vann. Tilførselen til motoren ligger fem/seks cm. over bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Ventil med kran! Pokker det var lurt, takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Heisan Som "kompisen" sa: "kran det var jaggu lurt!!" Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Har ikke drenert på de 3 båtene eg har hatt (6 år) en eneste gang. Har ikke vært en eneste dråpe med vann. Bunkrer mye godt på samme plassen untatt en til 2 ganger i sommerferien og da prøver eg å bunkre med de som har mye omsetning av diesel hele året. Nå bur eg helt ved storhavet så det er sjelden eg ikke har slingring når eg er på tur så smuss på tank vil jo forsvinne etterhvert. Inspiserer glasset regelmessig med en god lommelykt. Skifter for og finfilter en gang i året og ser jo at der er litt smuss, men ikke noe som har gitt problemer. (3 sett av hvert filter i reserve liggende ombord + 1 stk. oljefilter og olje til 1 stk. skift) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Noen som kan legge ut foto av kranen? Evt. link til delen? Gjerne på VP filter. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Mon tro om det er noen forskjell i vanninnhold om man fyller farget diesel eller "vanlig" autodiesel? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Jeg har satt inn et Racor 500FG kombinert vannutskiller og grovfilter som jeg bytter filterdelen på hver høst. Tapper da også av litt i bunnen der vannet eventuelt samler seg. Jeg fyller nesten bare på den samme lokale bensinstasjonen og har aldri opplevd å se vann i dieselen. Det er mulig jeg har vært heldig ved valg av leverandør... På den annen side er jeg mest glad i å seile, så årsforbruket av diesel blir neppe over 200 l. Dermed er det vel grenser for hvor mye vann som kan komme inn i tanken også.. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 På den annen side er jeg mest glad i å seile, så årsforbruket av diesel blir neppe over 200 l. Dermed er det vel grenser for hvor mye vann som kan komme inn i tanken også.. Nå er det ikke bare ved fylling av drivstoff man opparbeider vann i tanken da. Om du bruker lite drivstoff, er det vel også slik at du ikke stresser med å toppe tanken når den er ca halvfull eller der omkring. Når så temperaturen ute svinger og med den luftfuktigheten vi har hatt til tider denne sommeren, skal du ikke se bort ifra at du har pådratt deg noen dl HO2. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Jeg kjøpte kraner rett fra racor importøren i Norge til forrige båten. Kostet under 100 kr om jeg husker rett. Husker ikke hva de heter. På Nord Westen er det standard med kran. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Når så temperaturen ute svinger og med den luftfuktigheten vi har hatt til tider denne sommeren, skal du ikke se bort ifra at du har pådratt deg noen dl HO2. Da har du en vannmaskin, ikke en dieseltank! Mengdene med vann som kan dannes via kondens måles i dråper snarere enn desiliter. Eventuelt vann i dieselen viser seg nesten uten unntak å stamme fra utett påfylling til tanken, uhelsdig plassert lufting eller vann i dieselen fra tappeanlegg. Jeg bruker Hammerdown i dieselen, det emulgerer inn vannet slik at deblir en dela v forbrenningen. Så jeg har aldri en dråpe vann i vannutskilleren. Men det hadde jeg ikke før jeg begynte med Hammerdown heller. Så å drive og tappe vannutskilleren i utide ser jeg ikke noe poeng i. Jeg tapper derimot en skvett fra bunn av tanken hver år, for å få en liten pekepinn på hva den inneholder av grums. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.