preps Startet 10.August.2011 Link til dette innlegget Startet 10.August.2011 Hejsa alle sammen, Jeg er ved at skifte min 150 hk. Optimax ud med en 225 hk Optimax på min Askeladden 565 Wasper, er der nogle af jer der har erfaring med så stor en motor på denne model? Og hvad med at montere en Jack Plate, er der nogen som har prøvet det på en 565 Wasper. Jeg glæder mig til at høre jeres meninger og erfaringer. Sejler Hilsen Martin Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Dette hørtes litt i meste laget ut. Fra produsent er vel max anbefaling 150hk. Derimot har jo denne båten et så godt skrog at den sikkert takler farten så lenge akterspeilet holder. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
preps Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Jeg er ikke nervøs for om agterspejlet holder, da den er kraftig bygget på agterspejlet. Det var mere om I havde erfaringer med hvordan den for eksempel håndterer den høyere fart, og om I havde gjort noget specielt herfor. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Jeg tror også det der går helt fint.. bare unngå å gi full guffe før du er oppe i plan, og vær forsiktig i høy sjø. Har selv 200HK Evinrude på min Ibiza 20 (max 150hk). Sitér dette innlegget Link to post
preps Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Ingen andre som har kommentarer til min kommende over-motorisering? Sitér dette innlegget Link to post
paso Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Hadde selv en wasper med 175 hk (en av tre som ble levert med denne motor, også CE merket med denne motor). Det var en perfekt motor på denne båt. Maks fart var 52 knop da gikk den relativt fint, men en liten antydning til sidevingling kom av og til. Vet at ABL på Litlebergen i Bergen har levert en wasper med 200 hk. Den gikk i 55 knop, erfaringer kan du få fra dem. Tror at båten er sterkt nok bygget. Jeg hadde ingen krakeleringer i akterpseilet som er vanlig å se i andre båter. Det er et godt tegn på at den er solid bygget. Vet at også at Askeladden hadde tenkt å øke godkjenningen på wasper til 200 hk. Hvorfor de ikke gjorde det vet jeg ikke, men du kan sikkert ringe til askeladden (teknisk leder Mjaanes) for å høre litt om saken. Sitér dette innlegget Link to post
Bølgebørge Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Hei Preps, kjører du fortsatt Wasper med 225 ? Og hvordan har det gått ? Har sett på lignende setup og er spent på om det har fungert, forøvrig eneste post jeg har funnet på tema Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 ...ikke sikkert at @preps leser alle trådene, så nå får han beskjed neste gang han logger på... Sitér dette innlegget Link to post
Bølgebørge Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 ? Sitér dette innlegget Link to post
preps Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 (redigert) Bølgebørge skrev On 22.8.2019 at 23.01: Hei Preps, kjører du fortsatt Wasper med 225 ? Og hvordan har det gått ? Har sett på lignende setup og er spent på om det har fungert, forøvrig eneste post jeg har funnet på tema Hej Bølgebørge, Ja, jeg har stadig min 565 Wasper og 225 Optimax. Motoren er monteret med en Bob's jackplate, hvilken giver ekstra bilitet. Men det funker fint og jeg har ikke fortrudt kombinationen. Båten går 58 knop med max turtal. Bare spørg hvis der noget du vil vide. Redigert 16.September.2019 av preps (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Åssen propell har du ? Hvor høyt kjørte du med motoren på det klippet ? Det var masse fremdrift og løft som blei kasta i lufta der. Sitér dette innlegget Link to post
preps Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Eika skrev for 9 timer siden: Åssen propell har du ? Hvor høyt kjørte du med motoren på det klippet ? Det var masse fremdrift og løft som blei kasta i lufta der. På klippet er det er en Bravo 1 pitch 26", den er for stor, så motoren er trimmet ekstra ud for at øge turtallet og det koster fart. Jeg sejler normalt med en lappet Bravo 1 pitch 24" og Bravo 1 pitch 22" i tuff sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Dadid Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Hur mkt setback och hur högt ligger propelleraxeln i förhållande till ”kjölen”? Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post
Dadid Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Provar igen.... Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post
Guest Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Hvis du skal ha lift på nordkappen, så ville jeg satsa på 6" og hatt mulighet til og løfte akselen 2cm under bunnen, nitraboats selger lavt vanninntak man kan skru på etec g2 på noen minutter Sitér dette innlegget Link to post
ProXs Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Hei Preps😊 jeg har en 565 Wasper med 5" bob’s manuell lift og en ny 200 Pro Xs. båten er utrolig ustabil når man passerer 45-46 knop. Chine walk så det holder..Jeg har sett 53 knop med livet som innsats🙈 Motoren får heller ikke fult turtall, men det er et sekundært problem. hvordan løste du dette på din båt? mvh/Eilif Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 hvaslags propell har du? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ProXs Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 ivar skrev for 2 timer siden: hvaslags propell har du? Hei. Mercury Tempest plus 14,6x21 ivar skrev for 2 timer siden: hvaslags propell har du? Hei Preps😊 jeg har en 565 Wasper med 5" bob’s manuell lift og en ny 200 Pro Xs. båten er utrolig ustabil når man passerer 45-46 knop. Chine walk så det holder..Jeg har sett 53 knop med livet som innsats🙈 Motoren får heller ikke fult turtall, men det er et sekundært problem. hvordan løste du dette på din båt? mvh/Eilif Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 regner med du har prøvd ulike høyder på liften? Hvor høyt er kav.plata i forhold til bunn nå? Min første tanke ville vært å løfte mer - dersom du har grep til det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ProXs Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Kavitasjonsplata er nå løftet ca 13-14 cm over bunn. Siste justering mens båten lå på sjøen, så litt vanskelig å få helt på mm. Jeg har enda grep, men merker at det er på grensen, må tilte nesten helt inn når jeg skal opp i plan. Siden første test (ca +7cm opp fra bunn) så er det ingen vesentlig bedring jfr stabilitet. Det oppleves som om båten blir helt "løs" bak, ved litt tilt, så "sladder den" når jeg drar på, ikke særlig behagelig😅 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.