Jump to content

4.3 MPI helt død


Enyafa

Recommended Posts

Har en Uttern 68 2005 model med en 4,3 MPI motor.

Båten ble tatt opp på land sent i vår og har stått på henger til nå.

Planen var og få den på sjøen i dag, men da jeg skulle teste starte den var det ikke liv.

 

feil:

Når tenning settes på er det ikke liv i de digitale instrumentene eller alarmen som skal gi fra seg et pip.

Starter er helt død når jeg vri om nøkkel, med andre ord helt død.

Fikk plutselig en gang støm på instrumentene og alarmen peip helt lavt "pipelyd feil" det var helelr ikke liv i motor når jeg fikk dette lille glimtet av liv.

Alt annet elektrisk på båten virker

Batteri(ene) er 100%

 

Noen som har gode forslag?

Fikk høre noen rykter om at det skulle sitte en sikkring bak med starteren som det var en mulighet for at det kunne være, denne kan jeg ikke finne (trangt)

 

Takker på forhånd!

Link to post

Det høres ut som en fillefeil, en dårlig kontakt et sted. Det sitter vel en hovedkontakt på motoren, sjekk at den sitter som den skal. Sjekk også batteripolskoene og tilkoblingene på starter og minus på motor. Strømmen går fra batteriet via hovedstrømbryteren (vanlig feil) til pluss på starter, deretter via hovedkontakten inn på båtens instrument- og kontroll ledningsnett. Det sitter også en sikring i forbindelse med tenningsbryteren. Prøv deg fram med voltmeteret.

Link to post

Det er nok en fillefeil ja for når båten var på sjøen sist så var ALT ok, etter og ha stått helt i ro er den plutselig død??

Minus på motor er ok, har gått over alle kontakter jeg kan finne. hovedstrømbrytterene er ok. Det er strøm inn på motor, starter og alt som skal ha strøm. Det er også strøm frem til nøkkel bryter. Så det må vel være et rele eller sikkring en eller annen plass som ikke slår inn. Men siden de digitale instrumentene også er døde så må jo de ha en sammen heng.

Er denne typen instrumenter koblet via hoved motorpluggene (hjernen) i og med at de henter ut motor info?

Link to post

Forsøkt å kople forbi hovedstrømsbryter? Jeg hadde en gang et tilsvarende problem på en utenbordsmotor. Helt dødt etter vinterlagring. Her viste det seg at hovedstrømsbryter var defekt og ikke gav tilstrekkelig kontakt.

 

 

Den virker da, det f.eks er strøm til trimen som går på det samme batteri, det er også strøm til tenning og "alt" som skal ha det.

 

Får kanskje en mekaniker til å feilsøke i morgen, legger ut resultatet når det evt skulle komme

Link to post

Problem løst:

Det sitter en sikkring på starteren, denne er det ikke mulig og se på om den er gåen eller ikke.

Korsluttet starteren og den virket.

Ingen hadde forhandlere hadde denne sikkringen inne (merkelig) så den måtte bestilles. Den fikk opplyst at den var på 90 amp

 

 

Nød løsning mens jeg venter på orginal, kjøpte en bilstero "blad" sikkring og skrudde fast der.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...