Enyafa Startet 10.August.2011 Link til dette innlegget Startet 10.August.2011 Har en Uttern 68 2005 model med en 4,3 MPI motor. Båten ble tatt opp på land sent i vår og har stått på henger til nå. Planen var og få den på sjøen i dag, men da jeg skulle teste starte den var det ikke liv. feil: Når tenning settes på er det ikke liv i de digitale instrumentene eller alarmen som skal gi fra seg et pip. Starter er helt død når jeg vri om nøkkel, med andre ord helt død. Fikk plutselig en gang støm på instrumentene og alarmen peip helt lavt "pipelyd feil" det var helelr ikke liv i motor når jeg fikk dette lille glimtet av liv. Alt annet elektrisk på båten virker Batteri(ene) er 100% Noen som har gode forslag? Fikk høre noen rykter om at det skulle sitte en sikkring bak med starteren som det var en mulighet for at det kunne være, denne kan jeg ikke finne (trangt) Takker på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det høres ut som en fillefeil, en dårlig kontakt et sted. Det sitter vel en hovedkontakt på motoren, sjekk at den sitter som den skal. Sjekk også batteripolskoene og tilkoblingene på starter og minus på motor. Strømmen går fra batteriet via hovedstrømbryteren (vanlig feil) til pluss på starter, deretter via hovedkontakten inn på båtens instrument- og kontroll ledningsnett. Det sitter også en sikring i forbindelse med tenningsbryteren. Prøv deg fram med voltmeteret. Sitér dette innlegget Link to post
Enyafa Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det er nok en fillefeil ja for når båten var på sjøen sist så var ALT ok, etter og ha stått helt i ro er den plutselig død?? Minus på motor er ok, har gått over alle kontakter jeg kan finne. hovedstrømbrytterene er ok. Det er strøm inn på motor, starter og alt som skal ha strøm. Det er også strøm frem til nøkkel bryter. Så det må vel være et rele eller sikkring en eller annen plass som ikke slår inn. Men siden de digitale instrumentene også er døde så må jo de ha en sammen heng. Er denne typen instrumenter koblet via hoved motorpluggene (hjernen) i og med at de henter ut motor info? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det er litt forskjell på hvor sikringer sitter etter det jeg vet, har du smart-craft instrumenter? Du kan lete i dokument-arkivet her om du finner noe som passer. Det meste er likt på 4,3 og 5,0/5,7/6,2MPI Sitér dette innlegget Link to post
Enyafa Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Stemmer det er smart-craft instrumenter. Skal lete litt rundt i dokumentet her. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Det er en liste over vanlige feil under Troubleshooting i Service manualen, sjekk de tingene først. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Har du forsøkt å rengjøre batteripolskoene og batteripolene skikkelig? Jeg bruker et fint sandpapir til dette, og setter deretter inn med batteripolfett (vaselin). Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Thorlyn Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Det er en liste over vanlige feil under Troubleshooting i Service manualen, sjekk de tingene først. Det var en side som har gått meg hus forbi adeno Der lå det mye flott info.. hvem ligger bak den siden, vet du det? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
adeneo Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 ...hvem ligger bak den siden, vet du det? Det er vel mitt eget lille evighetsprosjekt Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Det er vel mitt eget lille evighetsprosjekt Tenkte kanskje det var deg ja Viste siden til en kolega av meg.. han var riktig imponert... Meget flott tiltak Adeno uten sidetykke faktisk Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Marulf Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Forsøkt å kople forbi hovedstrømsbryter? Jeg hadde en gang et tilsvarende problem på en utenbordsmotor. Helt dødt etter vinterlagring. Her viste det seg at hovedstrømsbryter var defekt og ikke gav tilstrekkelig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Enyafa Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Forsøkt å kople forbi hovedstrømsbryter? Jeg hadde en gang et tilsvarende problem på en utenbordsmotor. Helt dødt etter vinterlagring. Her viste det seg at hovedstrømsbryter var defekt og ikke gav tilstrekkelig kontakt. Den virker da, det f.eks er strøm til trimen som går på det samme batteri, det er også strøm til tenning og "alt" som skal ha det. Får kanskje en mekaniker til å feilsøke i morgen, legger ut resultatet når det evt skulle komme Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Her er brukermanualen for MPI-motorer. Se på side 31, der står det hvor de forskjellige sikringer og reléer sitter. Det er tegning av 350MPI men 262 skal være temmelig lik. Sitér dette innlegget Link to post
SS Martha Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Hadde samme problem på min 350 Magnum MPI, da var det en sikring inne i konsollen som var koblet på tenningssystemet, tror det var en 20 amp sikring. Båten var en hydrolift f-23. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Båten har ikke dødmannsknapp? Det kan bli dårlig kontakt i denne etter vinterlagring og da vil resultatet bli det samme. Det kan og skje ved korroderte ledningskontakter på tenningsbryteren. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Enyafa Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Problem løst: Det sitter en sikkring på starteren, denne er det ikke mulig og se på om den er gåen eller ikke. Korsluttet starteren og den virket. Ingen hadde forhandlere hadde denne sikkringen inne (merkelig) så den måtte bestilles. Den fikk opplyst at den var på 90 amp Nød løsning mens jeg venter på orginal, kjøpte en bilstero "blad" sikkring og skrudde fast der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.