Jump to content

MS3B ROTASJONSRETNING ?


tom-ba

Recommended Posts

vet ihvertfall på di jeg har vert borti, så er det et ekstra hjul (en klump på kassen) vist det er motsatt rottasjonsrettning.

Er det MS3B du mener ?

 

MS3B ble levert på 40motorene hvor det var mange dobbelt-instalasjoner,ergo kan dreieretningen forandres.

Utvekslingen er også den samme begge veier.

Nope, har ikke detaljkunskap om MS3B, eneste jeg mener å si er at det sikkert er lurt å sjekke med leverandør, fordi det kan være forskjell på div ting som smøring, slittasje motsatt vei mm.

Link to post

vet ihvertfall på di jeg har vert borti, så er det et ekstra hjul (en klump på kassen) vist det er motsatt rottasjonsrettning.

Er det MS3B du mener ?

 

MS3B ble levert på 40motorene hvor det var mange dobbelt-instalasjoner,ergo kan dreieretningen forandres.

Utvekslingen er også den samme begge veier.

Det samme gjelder forøvrig for MS4 også, har dette på 41 motoren dobbelinst.. Dette kun som en liten opplysning selv om spørsmålet gjalt MS3 gearet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

MS3B ble levert på 40motorene hvor det var mange dobbelt-instalasjoner,ergo kan dreieretningen forandres.

:nono: Jeg vet ikke jeg, men det kan vel hende også Volvo snudde rotasjonsretningen på den ene motoren? Da er gearkassen den samme.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

:nono: Jeg vet ikke jeg, men det kan vel hende også Volvo snudde rotasjonsretningen på den ene motoren? Da er gearkassen den samme.

Her skal jeg i allefall være enig med deg i at du ikke vet Pirus :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Her skal jeg i allefall være enig med deg i at du ikke vet Pirus  :wink:

Men vet dere at enkelte motorfabrikkanter snur dreieretningen på den ene motoren ved dobbeltinstallasjoner? Det kunne jo hende Volvo også hadde gjort det. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Men vet dere at enkelte motorfabrikkanter snur dreieretningen på den ene motoren ved dobbeltinstallasjoner?

 

 

Mener du virkelig at de bytter dreieretning på motoren og ikke giret?

Har du noen eksempler?

 

Jeg vet med sikkerhet at det ikke er noe problem å snu dreieretningen på ms3b giret,har hatt tre stk.

Utvekslingen er lik begge veier (1,91-1 eller 2.91-1)på de som jeg har hatt.

Link to post

Men vet dere at enkelte motorfabrikkanter snur dreieretningen på den ene motoren ved dobbeltinstallasjoner? Det kunne jo hende Volvo også hadde gjort det.  :cheers:

Det er nok mye mulig at noen motorfabrikanter gjør dette, men jeg kjenner ikke til noen. Kjenner heller ikke til at dette har vært vanlig praksis hverken nå eller tidligere. På dagens dieseler vil nok ikke dette fungere uten relativt store ombygginger, mye av det som roterer må jo være endres, kamaksel, eventuel strammer for kamkjede, dieselpumpen, vannpumpen må endres osv.... I det hele tatt så tviler jeg at dette er vanlig på smådieseler, men det finnes sikkert.

 

Jeg holder en liten knapp på at det er letter å snu dreieretningen i en gearbox, og sikkert den rimeligste løsningen også.

 

Hva som er vanlig på store skipsdiesler kjenner jeg ikke til...

 

Uansett :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Men vet dere at enkelte motorfabrikkanter snur dreieretningen på den ene motoren ved dobbeltinstallasjoner?

Mener du virkelig at de bytter dreieretning på motoren og ikke giret?

Har du noen eksempler?

Detroit Diesel 2-taktsmotorer kan, ved å bytte ut et fåtall deler, bygges om til den dreieretning du ønsker men i dag er det slett ikke vanlig da girets inngående aksel også må passe til motorens dreieretning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Detroit Diesel 2-taktsmotorer kan, ved å bytte ut et fåtall deler, bygges om til den dreieretning du ønsker men i dag er det slett ikke vanlig da girets inngående aksel også må passe til motorens dreieretning.

:yesnod::yesnod: Er alt jeg har å tilføye her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Joda, jeg trenger ikke å gå lenger enn til min egen båt for å finne eksemplet. Gearkassene er like, og motorene dreier hver sin vei. Hva som er mest praktisk vet jeg ikke, men jeg er jo tilbøylig til å være enig at det hadde vært mest praktisk om man fikset det hele i gearkassen. Det er jo noe man må ta hensyn til om man trenger deler som har med rotasjon og gjøre, som man hadde sluppet om man snudde dreieretningen i gearkassa.

 

Men, mine to Perkinsmotorer 6.354 HTM og 6.354HTMXhar gått i hver sin retning i alle år, og det ser ut til å ha fungert bra, til sommeren starter de på sin 34 sesong. Jeg sliter litt med å skaffe nye eksosmanifolder om dagen, men det ser ut til at jeg får tak i en brukt, så da blir allt bra. Jeg trenger den til å få tatt vinterkonserveringen, så jeg håper jeg får den til uken.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...