Jump to content

Pålitelighet og vedlikehold av Alpha One gen 2


GeirKS

Recommended Posts

Er Mercruisers Alpha One gen 2 et pålitelig drev som varer? Noen som vet hva de vanlige feilene er?

 

For meg så virker hekkaggrgat veldig dyrt, dårlig og vedlikeholdsintensivt sammenlignet med påhengsmotor. Hva må en regne med av vedlikhold og reparasjoner? Jeg er helt noob på drev, driver vanligvis med s.k. pinnebåter.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Skift olje og anoder. 1000,- i deler om du gjør det selv, og det gjør du på en snau time.

Drev av og på for inspeksjon av belger samt smøring av gimbal-lager. 1 time + noen kroner i vannfast fett.

Div smørepunkter. NOen f kroner i fett.

Ny knutebelg hvert femte år og ny impeller hvert andre eller så (500,-/300,-).

Link to post
Share on other sites

Det er nok noe mer vedlikehold enn på nyere påhengere men med tanke på at dette drevet er beregnet på motorer opp til 300hk (har vært levert på 6,2MPI) får du mye fremdriftsanlegg for pengene. At det er dårlig/upålitelig er nok noe unyansert. Hvis det ikke får sitt vedlikehold går det nedover med det meste. Har diskutert med fagfolk og det kan virke som at det forekommer at oljen går for varm på endel installasjoner, om dette skyldes at oljen som brukes er dårligere enn vanlig GL-5 som VP bruker på endel drev, om det er litt lite oljemengde eller om kjølingen er utilstrekkelig skal ikke jeg svare på, men med riktig vedlikehold og at det ikke overbelastes er nok dette et bra drev. Det er vel verdens mest solgte.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...