Jump to content

Stor båthenger , anbefalinger ?


laffenxxx

Recommended Posts

jeg har noenlunde lik problemstilling

skal til våren handle henger selv - ( etter at jeg først må ordne opp i bilparken)

jeg skal kjøre tur/retur oslo-trøndelag og oslo -vestlandet.

(Har kun tidligere erfaring med kjøring av dobbel hestehenger med 1 hest - som er helt kurant )

 

av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at Tredal boggi er tingen

p.g.a fjæring og at den er norsk og har god kvalitet. At den ev. er litt dyrere

hadde jeg tenkt å svelge , da det ikke alltid er langsiktig å kjøpe det billigste.

 

vil ikke avspore tråden - men det kommer kanskje litt input om Terdal er best og verdt prisen.

Link to post
Share on other sites

jeg har noenlunde lik problemstilling

skal til våren handle henger selv - ( etter at jeg først må ordne opp i bilparken)

jeg skal kjøre tur/retur oslo-trøndelag og oslo -vestlandet.

(Har kun tidligere erfaring med kjøring av dobbel hestehenger med 1 hest - som er helt kurant )

 

av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at Tredal boggi er tingen

p.g.a fjæring og at den er norsk og har god kvalitet. At den ev. er litt dyrere

hadde jeg tenkt å svelge , da det ikke alltid er langsiktig å kjøpe det billigste.

 

vil ikke avspore tråden - men det kommer kanskje litt input om Tredal er best og verdt prisen.

Link to post
Share on other sites

thuletrailers.se/ShowTrailer.aspx?Id=490&Brand=Fogelsta&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=Bromsade%20B%C3%A5ttrailer,B%C3%A5ttrailer

Denne har nesten 2800 kg nyttelast. Har også mindre hengere, gikk inn på fogelsta.se. Er bedre å ha en som tåler litt mer enn akkurat på håret..

Link to post
Share on other sites

thuletrailers.se/ShowTrailer.aspx?Id=490&Brand=Fogelsta&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=Bromsade%20B%C3%A5ttrailer,B%C3%A5ttrailer

Denne har nesten 2800 kg nyttelast. Har også mindre hengere, gikk inn på fogelsta.se. Er bedre å ha en som tåler litt mer enn akkurat på håret..

Link to post
Share on other sites

Uansett hengervalg, hvis du kan finne en som har egenvekt under 350 kg så slipper du omregistreringsavgift ved evt. eierskifte. Men for henger i den størrelsen er det kanskje umulig?

 

Jau. :) Den letteste "store" hengeren er SVJV Gaupen B2024, og selv den har bikket 350 nå. Og B2024 er uansett for liten. (Jeg brukte mye tid i fjor på å finne en nyest mulig Gaupen på 350. :) )

Redigert av glaserud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er på vei til å vurdere ny og større båt, som fortsatt går på henger. Lastekapasitet rundt 2tonn på henger.

 

Med tanke på båtutsett er det viktig at krybba sitter så nærme bakken som mulig, hvis man skal unngå å kjøre bremsene i vannet. Kanskje dette ikke er relevant på så store hengern som snakker om her da man uansett må ha hengern langt uti for utsett/opptak. Jeg overbelastet min henger som i utgangspunktet hadde ca 30% ekstra kapasitet i forhold til båten når jeg skulle unngå å kjøre bremsene i vannet. Forsterket hengern med en ekstra vange over akslingen pga dette.

 

Er det noe poeng i å ha en dunk vann så man kan ha ferskvannspyling mens hengern er uti vannet, eller er det tilstrekkelig å spyle etter at man har vært i vannet? Det kan jo gå et par dager om man er på tur med båten.

 

Tok BE lappen på tirsdag, så jeg kommer ikke til å kjøpe henger med marginal lastekapasitet i forhold til båt slik jeg har i dag. Kona kan jo "øvelseskjøre" til BE om det blir behov før det på lange etapper med henger.

 

Per Magne

 

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Har sett på Tiki,BK og Fogelsta . Ønsker så bred henger som mulig med 3500 kg totalvekt ( egenvekten på disse ligger på 750 kg). Mener man også må se på lengden av hengeren , 24-25 foter med baugspyd vil komme langt frem på hengeren og jeg har ikke tenkt å kjøpe pick up :) .

 

Ett annet problem er at bilen min er høy i kroken slik at draget skulle kunne vært justerbart. Muligheten jeg har sett på er å bygge noe mellom draget og ramme på hengeren slik at den passer bedre etter bilen .

 

BK har 227cm bredde og 790 cm lengde , Fogelsta 221 cm x 915 cm , Tiki 239 cm x 816 cm .

 

Jeg har en Gaupen B 2024 2007 mod gått 1000 km og kun vært i ferskvann 5 ganger , 350 kg egenvekt dvs ikke reg. avgift . Hengeren er som ny . Send pm hvis interesse .

Link to post
Share on other sites

Hvordan biler bruker dere når dere drar båter på 24-25 fot? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer båtbytte fra Finnmaster F68 til Yamarin 76DC eller Ibiza 24. Syns det er veldig praktisk å kunne ha båten på henger, men det begynner vel å nærme seg en grense for hva man kan dra, hvis man da ikke har en stor americaner,pick up e.l. Mye å ta hensyn til før man bytter båt :-) bil, henger, båtplass etc. F68'n drar jeg idag på en Brenderup 8224TB og det funker veldig greit. Den blir vel i minste lager for Yamarin 76DC?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bruke en Mercedes G-wagen til å trekke med , problemet med den er at den er forholdsvis smal ca. 180 cm (200cm på speil) og vil nok tro at det er mere behagelig å trekke dette med en bredere bil . Nå ser jeg etter båt som har bredde 259cm og den vil da stikke 30 cm utenfor speilene noe som krever merking av ekstra speil og refleks plater på henger . Nå er Yamarin 76DC oppgitt til 260cm bredde og grensen for rotorblink er 260 cm . Jeg har også fått beskjed om at bilen som trekker må være lett lastebil . Dette er det uenighet om men tror at dette har med lengden å gjøre da et vogntog over 12 meter lengde og bredde over 255 cm må trekkes av lastebil . Ettersom jeg har fått forskjellige svar kommer jeg til å merke henger og speil etter "boka" samt montere markeringslys tilsvarende bredden og kjøre så får vi se hvordan dette går . :) :)

Link to post
Share on other sites

Hvor fant du det om 12 meter / 255 cm?

 

 

Jeg legger ved link :

 

Maks bredde 255 cm .

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20110105-0025.html

------------

Dermed blir transport av 255 cm og mere spesialtransport .

Se punkt 2b , motorvogn er kun 12 meter og over da er det kun lastebil som kan trekke henger over 255 cm og ha vogntog lengde opptil 19,5 meter .

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20110105-0026.html

Se også punkt 3 om tidspunkt og krav til rotorblink over 260 cm .

 

------------

Se § 3-4 punkt 2 om merking av utstikkende gods .

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html

 

Mulig jeg tar feil men en ting er sikker og det er at dette ikke er gjort enkelt .

Link to post
Share on other sites

Jeg har to 2,5 tonnshengere, en Brenderup og en Svela. For en henger som bare skal brukes til en båt hadde jeg gått for Brenderup, synes løsningen deres med superruller er veldig fin, hengeren føles mer stabil enn Svela. For bruk til flere båter, eller hvis båten har stegkjøl, er Svela et bedre alternativ. Har brukt Brenderupen i 5 år til en trollingbåt som står på hengeren når den ikke brukes så det har blitt mange utsettinger og opptak, mange kilometer har jeg også med hengeren. Kjenner folk som har 3,5 tonnsvesjonene fra begge produsentene og vurderingen deres er tilsvarende som mine for 2,5 tonnsversjonenen.

 

Brenderup og Fogelstad er samme henger med forskjellig rullløsninger. Så på begge da jeg kjøpte og konkluderte båten ville ha det bedre med superruller enn med selvjusterende vogge. Både Brendreup og Fogelstad kan leveres med spylesett som ekstrautstyr, jeg fikk det med på begge akslinger da jeg kjøpte.

Link to post
Share on other sites

 

Ser der også at motorvogn er maks 12 meter. Derimot er motorvogn med tilhenger 15 meter (avhengig av vei). Ville tro det ikke begrenser seg til 12 meter, all den tid de fleste campingvognleverandører har vogner på 8,5 meter ink. drag. Og det er ikke så mange biler på 3,5 meter der ute. :)

 

Og jeg er enig: Denne var verre å tolke enn mye annet.

Link to post
Share on other sites

Ser der også at motorvogn er maks 12 meter. Derimot er motorvogn med tilhenger 15 meter (avhengig av vei). Ville tro det ikke begrenser seg til 12 meter, all den tid de fleste campingvognleverandører har vogner på 8,5 meter ink. drag. Og det er ikke så mange biler på 3,5 meter der ute. :)

 

Og jeg er enig: Denne var verre å tolke enn mye annet.

 

 

Motorvogn med slepvog kan være 19,5 meter på 19,5 meters veg som da gjør at dette er de fleste veiene, men da er slepvognen under 255 cm i bredde. Det er vel ikke campingvogner med større bredde enn 250 cm . Problemet kommer når dette er bredere enn 255 cm for da blir dette spesialtransport . De fleste USA båtene er 259 cm i bredde da dette er grensen der .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...