Jump to content

Hvilken daycruiser skal jeg kjøpe ?


Puffen

Recommended Posts

prøvde å få svar på litt spørsmål i en annen tråd om hvilken badebåt jeg skulle kjøpe for bruk og utleie i syden. prøver på nytt med ny trådnavn.

Jeg har lite erfaring og oversikt over kvlitet og sjøegenskaper på daycruisere. En annen ting er hva som kan kjølpes i Hellas. Finnmaster har forhandler vet jeg.

Den skal være 22 - 23 fot og må tåle å gå i litt åpne havstrekk med krapp sjø opp i 2 - 3 meter.

Tips ? Eller er det pilothouse båt som passer bedre ?

Link to post
Share on other sites

Hydrolift er jo heftige greier, men den passer vel ikke så gått inn i utleie konseptet. Jeg tror outboard vil være enklest å drifte. Når jeg antyder 2 - 3 meters bølger så tar jeg vel i så det holder. Tanken er at det må være en sjøsterk båt som gjør at du kommer deg hjem om kvelden hvis det blåser opp.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha en båt som er godkjent i 3 meter bølger må du opp i kontruksjonskategori B. De kriteriene er det ikke mange daycruisere på markedet som oppfyller. Siden du skal drive utleie nytter det ikke å komme med en jallabåt, må være ordentlige greier. Hvis ikke kan det fort bli en dyr affære.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha en båt som er godkjent i 3 meter bølger må du opp i kontruksjonskategori B. De kriteriene er det ikke mange daycruisere på markedet som oppfyller. Siden du skal drive utleie nytter det ikke å komme med en jallabåt, må være ordentlige greier. Hvis ikke kan det fort bli en dyr affære.

 

Helt riktig. Som sagt så må en ikke henge seg altfor hadt opp i det med 3 meters bølger. Poenget er som sagt at det må være skikkelig båt.

 

Nå nevnes Yamarin. Jeg vil gjerne ha en vurdering av egnetheten for en slik ? Og hva med Ibiza, Finnmaster etc. ?

Link to post
Share on other sites

.... hvilken badebåt jeg skulle kjøpe for bruk og utleie i syden. En annen ting er hva som kan kjøpes i Hellas.

 

Tror du bør satse på å kjøpe noe lokalt. Blir mye billigere, og så får du bedre service når du trenger det.

 

I Hellas og Middelhavet generelt går det mye på lokale merker, f.eks. virker det som om det er endel Sessa som utleiebåter rundt om. I tillegg burde Karnic (fra Kypros) være lett tilgjengelig.

 

Kanskje best å først se seg om i din lokale marina der nede om hvilke båt- og motormerker de selger og server.

Link to post
Share on other sites

Hva med Nordkapp 655/760 Noblesse eller 600/760 Enduro? Det er solide båter, modellene derfra samler lovord og 6ere i tester for tiden. Solid bygget og tåler godt sjø. Var ute i ganske grov sjø noen ganger med den 650 Noblessen jeg hadde. Den jeg hadde var en drøm å bruke, og etter montering av flaps ble den bare enda bedre.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...