Jump to content

10000 kr til kartplotter, andre alternativ en 178c

Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg er iferd med å kjøpe julepresang til meg selv :cool: Det er kartplotter med ekkolodd som ligger i sekken denne gang.

Jeg skal ha en plotter til en båt som går rundt 30 knop. Jeg har ikke lyst til å bruke særlig mye mer enn 10000kr på hele opplegget.

Etter det jeg har lest her på forumet virker garmin 178c som det naturlige valget. Mange med positive erfaringer her og totalprisen blir vel innenfor rammen jeg har satt meg.

Er det noen andre plottere i farge med ekkolodd i samme prisklasse eller billigere som jeg bør sjekke før bestillingen sendes??

Har kikket litt på priser på 178c og prisen virker å ligge på rundt 8500 +giver+kart. Virker det som en ok pris eller ??

tj

178c er et bra valg til prisen. Skjermen er kanskje litt i minste laget, og noe svak i sollys. Ellers utmerket. Malfix har den til 7900,-.

Kan en med motorbåt si at skjermen er noe liten, så vil jeg tro at skjermen definitivt er liten til deg i 30 kn

Har aldrig gått med en slik plotter selv, men om jeg hører noe negativt om plottere, så er det størrelsen og oppdatering som går igjenn.

Oppdatering er vist spesiell vrien dersom man rir på bølger og plotteren er satt til (heading up)

:seeya:

Kjøpte meg en 182 Ci samt blacboks og giver til ekkolodd nå i høst. Denne har til nå kun vært brukt i bil som leketøy og opplæring. Det er ingen problemer å følge med på skjermen i 80 km/t. Den lille skjermen er godt lesbar i sol-lys. Prisen for dette var ca 10K. Vet at i snekka mi vil dette i allefall fungere godt

Båten har sin faste plass i hagen.......

Med dagens dollarkurs kan man gjøre et meget godt kjøpt hos Boatfix. Men jeg har en mistanke om at 178C som selges på Boatfix er uten ekkolodd. Den selges iallefall andre steder som "178C Sounder". Noen andre som kan bekrefte dette?

Hei Dassic! :seeya:

Hvis du sjekker linken i mitt forrige innlegg så ser du at de har forskjellige priser på de forskjellige variantene. Den dyreste koster $744.

/per

Hei Skipet 3!

Ja, jeg var en tur innom Boatfix. Reagerte bare på at de ikke kaller produktet "178C Sounder" slik som jeg har sett andre amerikanske nettsteder gjør. Boatfix kaller nemlig 188C for "188C Sounder".

Vet du med sikkerhet at dette produktet er identisk med den som selges i Norge? Isåfall kan man jo snakke om litt av et scoop. Uten svinger, er prisen USD 686, som skulle bli i underkant av 5.200 kr inkl. 24% norsk moms + frakt. Billigste jeg har sett i Norge er 7900 kr!

Redigert av Dassic (see edit history)

Jeg har et par års erfaring med bruk av Garmin 182 Ci i vår Nidelv 690. Båten ble mest brukt til korte turer, men vi var også på lengre helgeturer.

Å ha kartplotter ombord er et helt annet liv enn ikke å ha plotter ombord. En kartplotter er et fantastisk hjelpemiddel som gjør navigeringen betydelig enklere og sikrere - men man kan ikke alltid stole 100% på den. Det finnes mange som har gått på grunn fordi kartet ikke stemmer helt med farvannet.

Min erfaring med 182Ci er

1. Skjermen er bra så lenge ikke det er direkte sollys på den - da var den ikke mulig å lese

2. Prosessorkraften var tilstrekkelig i 30 knop, dvs at jeg aldri opplevde at det tok lang tid å oppdatere kartet - selv på de mest prosessorkrevende tilfellene (kurs opp og zoome ut og inn krever mye prosessorkraft)

3. Det fungerer bra med integrert antenne i kartplotteren på en åpen båt (182 Ci har integrert antenne slik at man slipper å ha ekstern GPS antenne)

Jeg har lest at skjermen på 178 er bedre enn skjermen på 182.

På plottere til rundt 10.000 kroner vil du oppleve at skjermen er relativt liten. Min erfaring var at jeg ikke kunne bruke plotteren alene til navigasjon. Til det fikk jeg ikke tilstrekkelig oversikt med det lille kartet på plotteren. Så lenge vi var i kjent farvann var det OK. Når vi var på lengre turer der jeg ikke var kjent med hvor leia er brukte jeg et vanlig sjøkart i tillegg (ikke båtsportkart - men de store kartene). Plotteren fungerte da som "nærnavigasjon" for å ha oversikt over sjømerker, grunner etc, og sjøkartet viste hvor leia gikk. Dette fungerte veldig bra.

Jeg anbefaler deg å velge en plotter som har skjerm som er høyere enn bred så lenge plotteren har maks 6" skjerm. Jeg brukte alltid "kurs opp" på 182Ci'en slik at jeg kunne se hva som var foran båten - og har du en skjerm som er bred og lav ser du ikke så mye foran båten. For meg er det viktigere å se hva som er foran båten enn hva som er på siden av båten når jeg kjører i 25-30 knop.

For å ha full oversikt over både detaljer og oversikt over hvor leia går tror jeg man må opp på betydelig større skjermer - f.eks 10" skjerm man kan splitte i flere bilder. Da kan man kjøre et bilde med oversiktskart og et bilde med detaljkart. Simrads 44 serie har denne muligheten (men de begynner på ca 35.000 kroner).

Husk uansett at kartbrikke kommer i tillegg til plotteren. Avhengig av kartets størrelse og system koser de fra 1000-4000 kroner.

Om du har mulighet til å gå litt opp i pris her Raymarine 435C en testvinner. Skjermen sies å være bra. Med kart tror jeg du kan få denne for ca. 12000 kroner med vinter og messerabatt. Med tanke på mine egne erfaringer med 182Ci ville jeg kjøpt en plotter med bedre skjerm om jeg skulle kjøpe ny plotter i denne prisklassen.,

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Skipet 3!

Ja, jeg var en tur innom Boatfix. Reagerte bare på at de ikke kaller produktet "178C Sounder" slik som jeg har sett andre amerikanske nettsteder gjør. Boatfix kaller nemlig 188C for "188C Sounder".

188C er en 182C med ekkoloddmodul. Om man har en 182C kan man kjøpe en "svart boks" og en svinger og bygge den om til 188C. Dermed er det ikke feil å kalle 188 C for Sounder - men det er litt smør på flesk. Det samme gjelder 178C - det er en 172C med ekkolodd (eng: sounder)

www.garmin.no ligger det produktspesifikasjoner om alle Garmin proddukter. Her står det

det perfekte kombi-instrumentet for småbåten?

GPSMAP 178C har de samme spesifikasjonene som GPSMAP 172C, men gir deg et kraftig ekkolodd i tillegg.

Dette gir deg anledning til å splitte skjermen for å få visning av både ekkolodd og kart.

Dybde, gain og zoom på loddet justerer du som du vil selv.

Garmin viderefører sin velkjente See-Thru teknologi, som separerer ekko på fisk fra ekko på temperaturskikt og struktur. Depth Control Gain gir deg en detaljert visning av bunnforholdene, uansett dybde.

En egen temperaturlogg gir deg anledning til å fremstille vanntemperaturen grafisk.

GPSMAP 178C bruker samme svingere som Blue-serien. Velg mellom intern eller ekstern antenne!

178C koster 9636 inkl mva (veil pris)

172 C koster 7595 inkl mva (veil pris)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takk for hjelpen alle sammen.

Har vært inne på boatfix og må si at prisene fikk meg til å sikle...

Jeg har aldri kjøpt noe på nettet fra utlandet før, men forstår jeg det riktig at det eneste jeg skal betale i tillegg til prisen er frakt og moms her i norge?? Ingen andre tollavgifter eller noe??

Hva er forskjellen på disse og hvilken tilsvarer den som selges i Norge:

(engelsken er ikke det den burde være)

GARMIN GPSMAP 178C INT W/ Dual Freq. Transducer-

GARMIN GPSMAP 178C INT W/ Single Freq. Transducer-

GARMIN GPSMAP 178C INT W/O Transducer-

tj

[

Jeg har aldri kjøpt noe på nettet fra utlandet før, men forstår jeg det riktig at det eneste jeg skal betale i tillegg til prisen er frakt og moms her i norge?? Ingen andre tollavgifter eller noe??

Hva er forskjellen på disse og hvilken tilsvarer den som selges i Norge:

(engelsken er ikke det den burde være)

GARMIN GPSMAP 178C INT W/ Dual Freq. Transducer-

GARMIN GPSMAP 178C INT W/ Single Freq. Transducer-

GARMIN GPSMAP 178C INT W/O Transducer-

I USA er det vanlig i alle typer butikker at moms kommer i tillegg til prisen som står på prislappen. Momsen varierer fra stat til stat og er fra 0-15%. Sjekk dette før du kjøper. Sjekk også om det er noen form for toll - jeg tror ikke det er det - men norske tollregler er omfattende.

Dette med single og dual frequency tror jeg dreier seg om at man kan få svingere som sender på en frekvens og svingere som sender på 2 frekvenser (50 Mhz og 200 Mhz??). 2 frekvenser har jeg hørt er best da det blir enklere å skille ut forstyrrelser og fisk på ekkoloddet. Men jeg er ingen ekspert på ekkolodd. Trenger du bare å se dybden tror jeg det holder med single frequency.

Om du har mulighet til å gå litt opp i pris her Raymarine 435C en testvinner. Skjermen sies å være bra. Med kart tror jeg du kan få denne for ca. 12000 kroner med vinter og messerabatt.

På nevnte Boatfix.com selges denne plotteren nå for $ 806 med intern antenne, $ 839 med ekstern. Etter dagens kurser blir dette omkring 5000 NOK. Hva vil en slik transaksjon ende opp med inkl. moms og forsendelseskostnader, levert i postkassa i Norge? Dere som har erfaring med slik handel? (Kartbrikken kommer i tillegg og bør vel kjøpes i Norge?)

Forsendelseskostnader må du spørre leverandøren (Boatfix) om. Tror du må regne med ca USD 50 levert med UPS eller tilsvarende. I Norge tilkommer kun norsk moms, med 24% (eller 25% etter nyttår).

Høres ikke så verst ut. Vanskelig å finne eksakt ut fraktkostnader på Boatfix sine nettsider, ser ut som om man må plassere ordren før dette kan slås fast. Men antar vi ca $ 50 i frakt, så vil et regnestykke for Raymarine 435i se slik ut:

Plotter Raymarine 435i $ 806,81= ca NOK 4.890

+ Frakt ca $ 50 ..........................= ca NOK 300

+ MVA 25 % (på NOK 4.890)......= ca NOK 1.222

Sum kartplotter fra Boatfix....... = ca NOK 6.412

Tilbudspris på denne plotteren hos Malfix er nå kr 8.950, så hvis ovenstående regnestykke er realistisk, så er det godt og vel 2000 kroner å spare ved å handle over dammen. Ikke så ekstremt mye billigere da, og tar man høyde for behovet for nærhet til service og ev. reklamasjoner, så vet jeg i grunn ikke om det er så veldig gunstig, totalt sett... :confused:

(Priseksemplene gjelder plotteren med intern antenne, og uten kartbrikke.)

Høres ikke så verst ut. Vanskelig å finne eksakt ut fraktkostnader på Boatfix sine nettsider, ser ut som om man må plassere ordren før dette kan slås fast. Men antar vi ca $ 50 i frakt, så vil et regnestykke for Raymarine 435i se slik ut:

Plotter Raymarine 435i $ 806,81= ca NOK  4.890

+ Frakt ca $ 50 ..........................= ca  NOK    300

+ MVA 25 % (på NOK 4.890)......= ca NOK  1.222

Sum kartplotter fra Boatfix....... = ca NOK 6.412

Tilbudspris på denne plotteren hos Malfix er nå kr 8.950, så hvis ovenstående regnestykke er realistisk, så er det godt og vel 2000 kroner å spare ved å handle over dammen. Ikke så ekstremt mye billigere da, og tar man høyde for behovet for nærhet til service og ev. reklamasjoner, så vet jeg i grunn ikke om det er så veldig gunstig, totalt sett...  :confused:

(Priseksemplene gjelder plotteren med intern antenne, og uten kartbrikke.)

Jeg trodde det var toll på varer fra USA, men det er mulig jeg tar feil :rolleyes:

:seeya:

Tilbudspris på denne plotteren hos Malfix er nå kr 8.950, så hvis ovenstående regnestykke er realistisk, så er det godt og vel 2000 kroner å spare ved å handle over dammen. Ikke så ekstremt mye billigere da, og tar man høyde for behovet for nærhet til service og ev. reklamasjoner, så vet jeg i grunn ikke om det er så veldig gunstig, totalt sett... 

En sparer nok på å kjøpe i usa til at jeg kommer til å ta sjansen - så får tiden vise om det blir en dyrkjøpt erfaring eller om jeg går rundt med en god følelse av å ha fått den billig.

Jeg trodde det var toll på varer fra USA, men det er mulig jeg tar feil 

Men jeg er jo avhengig av at du tar feil :smiley:

Noen som vet sikkert??

tj

Var forøvrig i kontakt med Bellanor (norsk importør av Garmin) i dag, i forbindelse med at jeg skal bestille plotter fra USA. De likte svært dårlig å svare på om den amerikanske versjonen av 178C var identisk med den norske. Fikk isteden følgende oppgulp:

"Hei,

Belanor as har eget serviceverksted hvor vi utfører service på alle Garmin-produkter kjøpt i Norge. Dette forutsetter at produktet

er importert og distribuert av oss.

Vi i Belanor as strekker oss langt for å gi alle våre kunder god og rask service.For å kunne klare dette har vi ikke anledning til å supportere

kunder som har kjøpt sitt produkt utenfor Norge. Vi praktiserer 5 års reklamasjonsrett slik som fastsatt i Norsk forbrukerkjøpslov.

Det er klarert med Garmin Europe at Belanor as i Norge, og også andre distributører i Europa, ikke utfører service på produkter vi/de ikke selv har distribuert.

Garmin har 1års garanti på alle sine produkter. Ved innlevering hos utsalgsted har alle kunder krav på dette,mot at det dokumenteres ved

framvisning av kjøpskvittering."

Betrakter dette som et indirekte svar på at produktet er identisk. Hadde det ikke vært det, kan du være rimelig sikker på at jeg hadde fått høre det. For sikkerhets skyld kontaktet jeg også Garmin direkte og fikk følgende svar:

"Dear Sir,

Thankyou for contacting Garmin

Please note that if you purchase the GPSMAP178c in the US, there is no difference then if you purchase it in Europe. As they come with the Worldwide Basemap."

Så det er vel bare å si; løp og kjøp! :flag:

Hvis det er noen flere som ønsker å bestille sammen med meg, er det bare å ta kontakt (jeg tar meg av det praktiske ifm. importen).

Var forøvrig i kontakt med Bellanor (norsk importør av Garmin) i dag, i forbindelse med at jeg skal bestille plotter fra USA. De likte svært dårlig å svare på om den amerikanske versjonen av 178C var identisk med den norske. Fikk isteden følgende oppgulp:

"Hei,

Belanor as har eget serviceverksted hvor vi utfører service på alle Garmin-produkter kjøpt i Norge. Dette forutsetter at produktet

er importert og distribuert av oss. 

Vi i Belanor as strekker oss langt for å gi alle våre kunder god og rask service.For å kunne klare dette har vi ikke anledning til å supportere

kunder som har kjøpt sitt produkt utenfor Norge. Vi praktiserer 5 års reklamasjonsrett slik som fastsatt i Norsk forbrukerkjøpslov.

Det er klarert med Garmin Europe at Belanor as i Norge, og også andre distributører i Europa, ikke utfører service på produkter vi/de ikke selv har distribuert.

Garmin har 1års garanti på alle sine produkter. Ved innlevering hos utsalgsted har alle kunder krav på dette,mot at det dokumenteres ved

framvisning av kjøpskvittering."

Betrakter dette som et indirekte svar på at produktet er identisk. Hadde det ikke vært det, kan du være rimelig sikker på at jeg hadde fått høre det. For sikkerhets skyld kontaktet jeg også Garmin direkte og fikk følgende svar:

"Dear Sir,

Thankyou for contacting Garmin

Please note that if you purchase the GPSMAP178c in the US, there is no difference then if you purchase it in Europe. As they come with the Worldwide Basemap."

Så det er vel bare å si; løp og kjøp!  :flag:

Hvis det er noen flere som ønsker å bestille sammen med meg, er det bare å ta kontakt (jeg tar meg av det praktiske ifm. importen).

Hva blir prisen levert til Norge da på en 178C f.eks. ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Venter på svar fra Boatfix ang. fraktkostnader, men hvis vi tar utgangspunkt i USD 50 blir regnestykket noe slikt for 178C (ekstern antenne, uten svinger):

Plotter Garmin GPSMAP 178C $686,30 = ca NOK 4.150

+ Frakt ca $ 50 ................................= ca NOK 300

+ MVA 24 %.....................................= ca NOK 996

Sum kartplotter fra Boatfix................= ca NOK 5.446

Er vi flere som bestiller sammen, sparer vi evt. noen portokroner...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...