Jump to content

lagring av bardalsbåt i tre, tips?


Alternes..

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en fin trebåt (bardalsbåt) jeg vet at en trebåt nok helst bør lagres i naust men nå har det seg slik at jeg desverre ikke har tilgang på det. så spørsmålet er da om jeg kan slenge den opp ned på land med en god presenning over slik man kan gjøre med en plastbåt??

 

vil båten ta skade av dette?

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Hei. Har en slik båt (spisse). Du bør ikke lagre denne ute under presenning. Trebåter tar som regel skade av dette. Men en garasje, låve osv. Jeg satte inn anonse i lokalavisen og fikk ordnet med lagerplass fort. lykke til :)

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Vet ikke riktig hva en Bardalsbåt er, men hvis det er en robåt ala en spisse, kan man la den stå opprett, godt understøttet, og bygge et litt høyt, spisst telt over den. Men man bør velge en lun plass så man unngår verste vinden, og følge med gjennom vinteren så det ikke legger seg snø i presenningen.

 

Har beskrevet et slikt telt i en bok jeg har skrevet, "Robåten - fritidsbåten for alle!", og kan sende den for kr. 200,- + frakt.

Link to post
Share on other sites

Bardalsbåt kommer fra Bardal i leirfjord i Nordland kommune.

 

Du kan godt lagre den ute, men ta og snu den med bunnen i været.

La den ligge beint ellers kan de vri seg og bli skeiv.

 

Løft den ett stykke opp fra jorden, men paller etc. under, slik at det kommer luft under båten.

Fest den skikkelig med stropper over, etterhvert som den tørker blir den betydelig lettere og kan bli kastet rundt hvis det kommer sterke vindkast.

 

Kan godt bruke presenning over båten, tidligere brukte man lerret til å dekke trebåter med.

Den skal dekkes til slik at Solen ikke kommer til og skinner sterkt på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...