Nils1 Startet 10.August.2011 Link til dette innlegget Startet 10.August.2011 Har en Tysse henger - som jeg bruker til å ta opp og sette ut båten på når den skal stelles med. Ellers ligger båten på vannet hele året, Men i vinter har jeg vurdert å ta opp båten og la den stå på hengeren til våren. Er det noe jeg bør ta hensyn til ? Eller går det greit å bare la den stå på hengern og trekke en presenning over ? Båten er en Askeladden 535 bowrider- hengeren er en Tysse 6257 Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det går veldig fint. Men greit å jekke opp hengeren så hjulene står friit gjennom vinteren og fjerene ikke står med belastning. Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Hei. Det er ikke noe problem. Det eneste du bør gjøre er å jekke opp hengeren slik at hjulene og fjæringen blir avlastet, med et par bukker går det fint. Det er også en fordel om hekken på båten er lavere enn baugen, slik at vann/fuktighet kan renne ut om det oppstår Og kanskje dra en 2"4" på langs over båten slik at presenningen ikke siger ned i båten pga snøtyngden, og begynner å ta for seg av innredningen Mvh Ørjan. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Helt uproblematisk hvis du gjør som det nevnes lenger opp i tråden. Har lagret båt på henger vinteren over flere ganger uten at det har skjedd noe spesielt. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Takk for innspill - tenkte å ta av kalesjen og levere den inn for vask og impregnering - er og noen sømmer som er begynt å slippe. Er det noen som kan anbefale firma i Bergensområdet for slikt arbeid ? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Min 10 fots båt står på hengeren med en 15hk påhengs fastmontert. Skal ut til hytta snart å ta av både båt og henger, men kan det stå noen uker uten at det går utover hjul og fjeringer på båthengeren? Det har allerede stått sånn to uker nå... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Ta ut alt av puter/ teksiler. Om du har stoler med tekstil, er det ikke noe i veien for å ta ut disse også og oppbevar dem tørt innendørs. Er en liten jobb og kostnadsbesparende i forhold til jobben det er å fjærne mugg og jordslag. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Min 10 fots båt står på hengeren med en 15hk påhengs fastmontert. Skal ut til hytta snart å ta av både båt og henger, men kan det stå noen uker uten at det går utover hjul og fjeringer på båthengeren? Det har allerede stått sånn to uker nå... Det går helt greit! Har også båt på henger om vinteren og gjør som allerede nevnt av andre; jekker den opp så hjulene henger fritt, og dekker båten med en presenning. Kjølpte et aluminiumsrør på 6 meter, laget til to bukker som settes i båten og som stangen hviler på, og en billigpresenning over. Lar det være godt med gjennomlufting og puter og slikt tar jeg ut og legger på loftet i garasjen. Er sommeren over? Seks timer til flyet går til Kreta! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kjetillunde Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Det går helt greit! Har også båt på henger om vinteren og gjør som allerede nevnt av andre; jekker den opp så hjulene henger fritt, og dekker båten med en presenning. Kjølpte et aluminiumsrør på 6 meter, laget til to bukker som settes i båten og som stangen hviler på, og en billigpresenning over. Lar det være godt med gjennomlufting og puter og slikt tar jeg ut og legger på loftet i garasjen. Er sommeren over? Seks timer til flyet går til Kreta! Jeg hadde altså ikke jekket opp hengeren så hjulene henger fritt... Den er heller ikke klosset opp. Tar den skade av å stå sånn med båt og påhengs i en mnd? God tur til Kreta! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Tar den skade av å stå sånn med båt og påhengs i en mnd? Nei, definitivt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Jekker du den opp, bygger opp med klosser, tar bort jekkene og skrur av dekka sikrer du deg bedre mot tyveri av båt og henger også. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Jekker du den opp, bygger opp med klosser, tar bort jekkene og skrur av dekka sikrer du deg bedre mot tyveri av båt og henger også. Ja det var lurt. Planen er å ta båten og påhengsen av hengeren. Bør jeg jekke og klosse opp hengeren selv om det ikke står båt på den i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Takk for innspill - tenkte å ta av kalesjen og levere den inn for vask og impregnering - er og noen sømmer som er begynt å slippe. Er det noen som kan anbefale firma i Bergensområdet for slikt arbeid ? Zorba i Åsane kan anbefales. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Nils1 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Takk for nyttige svar Da har jeg plan for vinteren:-) Båt på oppjekket henger og kalesjen til Zorba Liker å være forberedt :-) Skal sjekke ang innlevering hos Zorba Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Bør jeg jekke og klosse opp hengeren selv om det ikke står båt på den i vinter? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Båthengeren min står oppjekket med båt om vinteren, og oppjekket uten båt om sommeren. Og hjula er på kun når det skal kjøres. De må gjerne stjele hengeren min til Litauen, men da skal de hvertfall få stjele hjula et annet sted. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Nils1 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Ringte Zorba i dag - de vasker og impregnere ikke kalesjer- Sliter litt med å fiine slikt i bergen Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Sliter litt med å fiine slikt i bergen Det er sikkert et campingmiljø i bergen også vil jeg tro, så det er sikkert noen som har som levebrød å rense fortelt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mariell Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 de vasker og impregnere ikke kalesjer- Sliter litt med å fiine slikt i bergen Er det jeg alltid har sagt. Det er noe spessielt med Bergen. Her borte hos oss på solkysten i Vestfold, tror jeg alle kalesjeverksteder og produsenter, vasker, impregnerer og oppevarer kalsejer over vinteren. Kjenner også til ett par renserier som gjør det samme. Sjekk med ett par renserier, hvis ikke bør vel Zorba om de er lager kalesjer, vite om hvor du kan levere inn for vask og imp. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mouche Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Bør jeg jekke og klosse opp hengeren selv om det ikke står båt på den i vinter? Jeg har aldri jekket opp noen varehengere når de står uten last sommer og/eller vinter så for min del er svaret; nei. Jekker man den opp, låser den, tar av hjulene så vil det redusere sjansen for tyveri sannsynligvis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars K Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 (redigert) Har hatt båten min på hengeren i 10 år året rundt uten å jekke opp eller noe,ikke blitt noe urundt enda... Alle siderullene mine er luftfylte,det har nok endel å si. Redigert 13.August.2011 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kilowatt Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Båten klarer seg meget godt gjennom vinteren, motoren derimot trenger litt ettersyn. Det er veldig viktig at du kjøret motoren gjennom ferskvann før du setter den fra deg. Det finnes klaver du setter over vannintaket og kobler hageslangen på. Da unngår du tæring innvendig i motor. Før du stopper motoren med ferskvannskjøringen vil jeg annbefale deg å ta ut bensinslangen å la motoren gå til den stopper av seg selv (tom for bensin) Da unngår du tæring (fra kondens) i forgasseren. Det er også lurt å ta ut pluggene, ta en pumpekanne med litt 2-takts olje å sprute ett par desjer inn på hver sylinder for så å sette inn igjen pluggene og dra motoren rundt ett par ganger, unngår rust på foringer og stempel. Hvis du har bensin iblandet totaktsolje så kjør tom for bensin i tanken før du vinterlagrer båten. Den besinen er ikke brukbar etter vinteren. Oljen reagerer med bensinen og skaper en tynn grøt i bunne av tanken som ikke er bra for motoren når du skal kjøre igang igjen neste år. Når du så skal kjøre igang igjen nest år så er det bare å pumpe inn bensin å dra i snora. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Hei Glassfiberbåter kan stå på hengeren uten problem, men rotasjonsstøpte båter som pioner, stedy m.fl. kan få varige deformasjoner der rullene står mot skroget. Gjelder spesielt over bakre rulle hvis motoren henger på og gjør at denne rullen får stor last. For lenge siden ble dekk urunde av å stå lenge i samme stilling, men hvis det er tilstrekkelig luft i dekket tror jeg ikke problemet er relevant for moderne dekk. Fjærer som brukes på slikt utstyr i dag vil heller ikke svekkes av å stå i spenn over tid såfremt du ikke er godt overlastet. Hvis du ikke er fornøyd med sikkerheten er det enklere å plukke av fremste del av draget på hengeren og sette en solid lås igjennom boltehullene der. Da slipper du jekking og hengeren står fortsatt stødig i en vinterstorm. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fanafjord Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 (redigert) Takk for innspill - tenkte å ta av kalesjen og levere den inn for vask og impregnering - er og noen sømmer som er begynt å slippe. Er det noen som kan anbefale firma i Bergensområdet for slikt arbeid ? Jo det finnes et firma i Bergen som har et skikkelig opplegg/tilbud angående vask og impregnering av kalesjer. Jeg husker ikke navnet men BP medlem "Bergen Dørk" var kjempefornøyd. Send en IM til Bergen Dørk så få du nok svar. Redigert 13.August.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mouche Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Har hatt båten min på hengeren i 10 år året rundt uten å jekke opp eller noe,ikke blitt noe urundt enda... Alle siderullene mine er luftfylte,det har nok endel å si. Hadde tidligere en Fogelsta-henger med luftfyllte hjul. Fungerte bra når hjulene var nye, men etterhvert så sivet luften ut, og raskere og raskere, måtte til slutt bytte alle hjulene noe som ble dyrt. Luftfyllte hjul er bra når der er luftfyllte, men Fogelsta gikk vel vekk fra dette til slutt tror jeg, og kanskje ikke uten grunn? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.