Jump to content

Problem med autopilot(AP22), kompass RFC35R


midnat

Recommended Posts

Godtfolk.

Min Saga 27 har en autopilot (Robertson Simrad AP22) som får mye skryt av fagfolk. På min båt har den aldri virket, først fordi pumpa måtte smøres opp, men nå er det kompasset (RFC 35 R, altså et rate-kompass) som ikke ser ut til å gjøre jobben. Ifølge manualen skal kompasset kalibrere seg ved at man gjør en 1 1/4 sirkel, men det skjer ingenting selv etter gjentatte svinger. Til slutt kommer feilmeldingen opp med at kalibreringen feilet.

 

Kompasset stod montert på andre siden av veggen til batteribanken og siden den forrige eieren har oppgradert til et stort forbruksbatteri, så jeg tenkte at det var kanskje magnetisme fra dette som forstyrret kompasset. Jeg har nå løsnet og flyttet det, men det er akkurat samme problemet. Hvis jeg holder kompasset i hånda og dreier det rundt, så vil tallene i displayet øke eller synke, men ikke hele veien rundt (000-359 grader). Jeg har forstått at det kan være problematisk å finne magnetisk nord på våre breddegrader, men her vises ikke kompasskurs mellom ca 280-090 grader.

 

Er det noe som kan gjøres?

Link to post
Share on other sites

Siden du allerede har løsnet kompasset kan du forsøke å kjøre kalibreringsprosedyren mens båten ligger i ro, snu så kompasset rolig med klokken, bruk gjerne ett minutt på hver runde. Manualen forklarer hvordan dette skal gjøres, for fort eller for sent resulterer i feilmelding. Hvis dette fungerer må du gjenta operasjonen når kompasset er skrudd fast, denne gangen går du i sirkler med båten. Denne prosedyren må gjentas med ujevne mellomrom, gjerne hver gang du starter opp sesongen eller når kursen avviker mye fra den du leser på magnetkompasset ditt.

Magnetisk nord er bortimot det samme som geografisk nord i Sør Norge så holder du deg innaskjærs kan du stort se bort fra avviket.

Link to post
Share on other sites

Min Simrad Robertson var helt koko frem til jeg fikk lagt inn 180 graders avvik på den, du må nemlig legge inn avvik hvis den er montert 180 grader feil i forhold til fartsretning, min klarte heller ikke å kalibrere seg uten å fortelle den først at den var montert 180 grader feil. Etter dette har den fungert fint som bare det. Har merket meg at det kan se ut som at den trenger en ny kalibrering ved sesonstart, sikkert fordi jeg har lasta inn noe metall intill kompasset som ikke lå der i fjord :-)

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...