Jump to content

Hvilke type flaps i til båter under 20 fot?


mæjus

Recommended Posts

Som beskrevet i annet innlegg har jeg gått til innkjøp av en båt som er ukjent for de fleste, en Naganee 17fot. Å siden det finnes lite/ingen erfaring om denne må ting testes ut for å bedre kjøreopplevelsen da båten krenger mye til styrbord side under fart med bare fører ombord i båten. Er da på jakt etter flaps i håp om å kunne rette opp båten i fart. Hvilken type flaps ville dere gått for til båter under 20 fot som har sidemontert styreposisjon? Noen fordeler med elektrisk/hydraulisk? Ett krav er at bryterpanel må være vanntett da dette er en åpen båt.

Smart tabs er ikke ett alternativ da disse(etter det jeg har forstått) bare fungerer optimalt med en sentermontert styreposisjon.

 

Mvh Marius

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Nei! Det må være i planefart. Alt under det vil ikkje noe flaps ha noe effekt. Den båten der har ikkje noe som heter 10 knop likevel, det blir 5 eller over 15. Om du velger Bennett eller Lenco er ett fett, begge to er kvalitetsprodukter. Dog får du Bennett endel rimeligere. Begge har vanntett bryter beregnet for å stå ute.

Link to post
Share on other sites

Har disse http://www.maritim.no/lenco-el-trimplan-u-bryter-12-x9- på min 19fot fjord(innenbords, drev)

De fungerer meget greit for meg, også i "snekkefart". 5-10 knop.

 

Du har vell forskjellige bryterpaneler som kan kjøpes til disse, standard er denne http://www.maritim.no/motor-styring/trimplan/elektriske/lenco-standard-bryterpanel-2008 og er vanntett.

Link to post
Share on other sites

Har disse http://www.maritim.no/lenco-el-trimplan-u-bryter-12-x9- på min 19fot fjord(innenbords, drev)

De fungerer meget greit for meg, også i "snekkefart". 5-10 knop.

 

Er disse 12" brede og 9" lange, eller omvendt? Syntes å ha sett noen av disse Lenco flapsene som er 9" brede og 12" lange. Ville dette kansje være det mest optimale for min del som har et akterspeil med liten plass og båt som hopper?

Det med at det funker for deg i den farta håper jeg at jeg også oppnår, da skjærgården der jeg ferdes ofte har denne fartsgrensen:)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

De er 12" brede.

Ja, gjør den lille jobben jeg trenger dem til å gjøre(trimmer greit så får jeg nesa noe ned og båten noe mer rett i vannet). Skal ikke skryte på ekstreme resultater, men nok til at det ble mye mer behagelig for meg å føre båten utenfor havna.

Kan ikke si 100% sikkert hvor mye fart jeg har heller, ettersom jeg ikke har knop-måler. Kan komme tilbake med det når jeg får med meg gps'en i båten, så er vi sikre på at jeg ikke har gitt deg et villedende svar.

Kan også teste litt på forskjellige hastigheter i 5-10 knop for å se, har ikke tenkt for mye over det, bare fartet rundt i behagelig fart(driver å kjører inn motor, så tar det rolig :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Okey. Neida, men så lenge det gir litt resultater så er det jo bedre enn ingenting:) Må ihvertfall ha meg noen for å teste det ut. Hvis ikke, så blir man ikke mye klokere på hvordan båten ville oppført seg:) Får lete litt på Ebay.

Redigert av mæjus (see edit history)

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Det var jo fort gjort:) Ebay har det meste de! Fant en Lenco pakke med flaps som er 9"x9", og inkluderer bryter og auto-retrackt system. Kom på 633 dollar, og med toll og avgifter så blir det langt billigere hvis du skulle handla det her på berget:) Grunnen for at jeg gikk for 9"x9" er at akterspeilet på båten er lite og har en spesiell utforming, så eneste rette flaten er ute ved sidene og der har jeg drøye 28cm å gå på.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Lenco-9-x-9-Trim-Tabs-Standard-Switch-w-Auto-Retract-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem35b0d4fcc0QQitemZ230600015040QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var flapsene installert. Installasjonen tok i underkant av 2 timer. Litt knot var det da hekken på båten var så smal at power trim`en var i veien for akturatorene, så da var jeg plent nødt å lage en ny brakett som fikk power trim`en lengre bak. Så nå gjenstår det bare å få testa oppsettet på sjøen :) Krysser fingrene for at denne hoppingen forsvinner!

Settet jeg bestilte( i linken til Ebay over)kom på totalt 4649kr inkl frakt,toll avgifter, noe jeg ikke synes var så galt.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Da var båten testet med trim tabs settet. Absolutt storfornøyd. Selv i lav fart (rundt 5 knop) kunne jeg merke store forskjeller i hvordan båten lå i roll aksen. noen få trykk på knappen til tabs`a la båten seg rett i plan, noe den brukte lang tid på før jeg monterte dette oppsettet. Og hopping er helt vekk, selv uten at jeg flyttet ned motoren slik at kaviterings platen ligger gjevnt med kjølen. Dette vil jeg gjøre til våren bare for å se om man får noe utslag, enten på fart eller stabilitet i pitch aksen. Noe som jeg merket var veldig skummelt var når jeg traff bølger. Da mistet jeg jo selvfølgelig all løft på tabs`a som gjorde at båten raskt la seg til en av sidene. På grunn av det spisse v-bunnen på skroget så virker det som om båten løfter seg ekstremt mye, og da er fallet til hver av sidene stor. Noen som har noe tips til hva som kan gjøres med dette? er det i hele tatt noe man kan gjøre?

Uansett er jeg ihvertfall veldig fornøyd med at jeg har fått vekk denne hoppingen og at båten kommer raskt opp i plan og holder seg i plan selv om jeg bakker mye av på farten.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...