Jump to content

Hvor skal gassbeholdere plasseres?


erund

Recommended Posts

Jeg har en 2 kg gass flaske montert i en gasstett beholder med drenering samt stengekran og lekkasjetester. Den er plassert i cockpit under byssen i en Nidelv 26. Antar den er gjort etter forskriftsmessig. Vet dere om den er riktig plassert?

 

I tillegg lurer jeg på om reserveflaske og engangsbokser av gass kan plasseres løs i et rom under setene i frontlugar uten noe konsekvens? Bør de kanskje heller ligge noe høyere som i cockpit en plass? Noe anbefaling med tanke på sikkerhet? Kan de lekke selv om de ikke er koblet til noe, dvs. de er tettet med propp?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2 kg gass flaske montert i en gasstett beholder med drenering samt stengekran og lekkasjetester. Den er plassert i cockpit under byssen i en Nidelv 26. ....I tillegg lurer jeg på om reserveflaske og engangsbokser av gass kan plasseres løs i et rom under setene i frontlugar uten noe konsekvens?... Kan de lekke selv om de ikke er koblet til noe, dvs. de er tettet med propp?

 

:smash:

Hvis dreneringen fra gassbeholderen er ført ut i skrogsiden kan det vel gå. Gassbeholdere SKAL plasseres slik at eventuell lekkasje renner ut i sjøen og ikke ned i kjølsvinet. Skal du oppevare reserve-beholdere må også disse plasseres slik at lekkasje ikke kan nå bunn av båten. De kan dessverre lekke selv om det er forholdsvis skjeldent. Nidelv 26 har ikke selvdrenerende akterdørk så en passende oppbevaring blir vel badeplattformen. Min båt har selvdrenerende akterdekk, men jeg har plassert gassbeholderen og gassflaska på badeplatttformen. Da må du legge opp strekket med kopperrør for det er ikke tillatt med slange lenger 1,2m.

Link to post
Share on other sites

:smash:

Hvis dreneringen fra gassbeholderen er ført ut i skrogsiden kan det vel gå. Gassbeholdere SKAL plasseres slik at eventuell lekkasje renner ut i sjøen og ikke ned i kjølsvinet. Skal du oppevare reserve-beholdere må også disse plasseres slik at lekkasje ikke kan nå bunn av båten. De kan dessverre lekke selv om det er forholdsvis skjeldent. Nidelv 26 har ikke selvdrenerende akterdørk så en passende oppbevaring blir vel badeplattformen. Min båt har selvdrenerende akterdekk, men jeg har plassert gassbeholderen og gassflaska på badeplatttformen. Da må du legge opp strekket med kopperrør for det er ikke tillatt med slange lenger 1,2m.

 

Dreneringen går ut fra skrogssiden så den er grei, men reservebeholdere er jeg mer bekymret for. De er plassert helt fremme i frontlugar i et rom over baugpropell. Jeg vet ikke om den er trygg plass, men kanskje de kan stå i dreggrom enten i baug eller i akter for begge har hull for drenering av vann (og evt gass). MEN tåler beholdere fuktig?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...