Jump to content

Flipper 515HT smart tabs noen med erfaringer?


0916

Recommended Posts

Har er Flipper 515HT som vi er veldig fornøyd med, bortsett fra en ting. Når det en sjelden gang er sol og fint vær i landet vårt, er det ingen som vil oppholde seg under hard-toppen. Derfor havner alle bak i båten. Med så baktung båt er den tung å få i plan. Når du endelig har fått den i plan kan du ikke slippe den ned noe særlig under 15-16 knop. Ser at Maritim har smart-tabs som hevder å senke planeterskelen med inntil 30%. Det høres for godt ut til å væere sant, men de koster jo ikke så mye så er fristende å prøve. Den opplagte løsningen er jo å kjøpe større motor, men det koster forholdsvis mye for å løse et relativt lite problem. Har en Mercury 60 HK firetakter på båten. Er det noen som har prøvd smart-tabs på en tilsvarende båt er jeg interessert i erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 16 fot Wesling HT med en tung Evinrude v4 på hekken. Opplevde det samme som deg, monterte smart tabs sx.........MAGIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ikke noe å lure på, kjøp! Senket planingsterskelen med 5 knop, og båten er ikke lenger på langt nær så sensitiv for å gå og hoppe. Etter innstalleringen av disse bruker jeg ikke power-trimmen i nærheten av samme omfang som tidligere!

 

KJØP!!!

Link to post
Share on other sites

Monterte Smart tabs på min Yamarin 5940 i fjor. I utgangspunktet et lettplanende og nøytralt skrog som ikke er det som har mest behov for slike tabs. Men monterte de for de tilfellene med mye last i båten og vær som gjør at farta må senkes.

 

De funker absolutt til formålet du beskriver, lett å få i plan og gir løft i hekken i fartsområdet der det trengs mest. Hos meg ble de faktisk litt for effektive , så måtte justere på innfestningene for å redusere effekten. Har ST1280-60 tror jeg det var.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 16 fot Wesling HT med en tung Evinrude v4 på hekken. Opplevde det samme som deg, monterte smart tabs sx.........MAGIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ikke noe å lure på, kjøp! Senket planingsterskelen med 5 knop, og båten er ikke lenger på langt nær så sensitiv for å gå og hoppe. Etter innstalleringen av disse bruker jeg ikke power-trimmen i nærheten av samme omfang som tidligere!

 

KJØP!!!

Link to post
Share on other sites

Absolutt logisk. Du bruker en halvtime frra du tar de ut til de er montert.

 

Du har en gaanske så stor range på de 5 forskjellige innstillingsnivåene, så du finner en innstilling som passer deg. Husker ikke hvilket hardhet jeg har på demperene, men de har en scala å gå etter. Følg den. 4-5 forskjellige versjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...