Jump to content

Trenger tips/råd til kjøp av Daycruiser.


GizWorld

Recommended Posts

har kjørt Skibsplast 605 (den gamle) med utgangspunkt i Mandal i hele sommer. 2 voksne og 2 barn + vann, dass og mye bagasje har ikke vært noe problem. Ligger godt i vannet da. Vi er ikke ute på de dagene hvor det blåser mest, men har brukt båten i 10 m/s. Tånes har ikke vært noe problem å passere, men jeg forstår det kan være tøft med litt vær... I år har vi vært i Olavsundet i øst og rundt Hille i vest. Spangereidkanalen blir neste år.

 

Skibsplast 605 er en praktisk og trygg båt (så vidt jeg kan bedømme). En aktiv og serviceminded produsent på Evje er heller ikke å forakte. Du får som regel svar på spørsmål der og de har som regel reservedeler om du skulle trenge det.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Har tilbrakt ukesvis på hytta på tuppen av Tånes hver sommer i 30 år og kjører strekningen Kristiansand-Mandal med båt flere ganger per år, så kjenner området trådstarter opererer i godt, både innaskjærs og uttaskjærs:) Og her er mer sjø enn i Oslofjorden. Per nå har D55 vært tilstrekkelig, men ikke mer enn tilstrekkelig. For min del så stopper konas behov for trygghet utfluktene før båtens begrensninger...

 

Dersom jeg ikke hadde hatt mye hengerkjøring ville jeg muligens kjøpt en større båt. Og da er valgmulighetene MANGE! Men prisen ofte også pluss 100'. Føler på mange måter en D55 er en kompromissbåt, mye praktisk plass på få meter og relativt ny båt til en "rimelig penge", men ikke de beste sjøegenskapene. Som en erstatning for en 14 fots båt er D55 en ny verden, men selvsagt får en enda mer komfortabel verden i mye sjø og vind med en 20 fots båt. Husk også at de trangeste vikene med de lumske skjærene er enklere tilgjenglige jo mindre båten er (både ift vindfang og dypgående), og de innerste vikene hvor det kun er plass til en båt er ofte de fineste:) Valötaklene, Kniblingene, Udvår, Vassô - herlige Sørlandet!

 

Nei, valget er ikke enkelt så lenge man ikke har absolutte krav til eks størrelse, motor, pris, merke:) Syntes din siste kommentar var fornuftig: prøvekjør mest mulig og tenk nøye gjennom bruksområdet!

Link to post
Share on other sites

Litt sidespor kanskje; For å komme fra Mandal til Spangereid så trenger man da ikke gå rundt Lista?

 

Nei det er jeg klar over, men det er jo i samme område og mellom hytta vår (Hillesund) og Spangereid er det likevel et godt strekk som er mer eller mindre utaskjærs. Frasen "Rundt Lista" var vel egentlig ment som "i området rundt lista" for dem som ikke er lokalkjente :) Og planen er heller ikke å gå fra Lista til Lillesand på en tur. Var mer ment som "i væreste fall" så fikk vi orden på sidesporet.. :)

 

 

har kjørt Skibsplast 605 (den gamle) med utgangspunkt i Mandal i hele sommer. 2 voksne og 2 barn + vann, dass og mye bagasje har ikke vært noe problem. Ligger godt i vannet da. Vi er ikke ute på de dagene hvor det blåser mest, men har brukt båten i 10 m/s. Tånes har ikke vært noe problem å passere, men jeg forstår det kan være tøft med litt vær... I år har vi vært i Olavsundet i øst og rundt Hille i vest. Spangereidkanalen blir neste år.

 

Vi har hytte ved Hille.. egentlig Nakøy da men det er jo samme sak. Bare en bro som skiller. Hvor lang tid vil du tippe det tar fra Hillesudn til Spangereidkanalen? (et lite sidespor fra min side også da, men...)

Link to post
Share on other sites

fra Hillesund til Spangereidkanalen? Under 1 time i varierende fart, innom et par fjorder og noen sund på veien. Straka vegen? Det er ca 8 nm fra Hillesund til Spangereidkanalen. Da blir det 30 minutter i 16 knop....

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...