Mats-gh11 Startet 11.August.2011 Link til dette innlegget Startet 11.August.2011 Som tittelen sier tar båten min, en 1986 gh 11 deluxe inn vann. Har alltid trodd det var regnvann som kom inn ved styrekonsollen, men i dag dro jeg den opp på en strand for å tømme. Tenkte det var lurt å smake på vannet for å være på den sikre siden, og selvfølgelig var det brunt og skittent saltvann Det positive er jo at jeg da har fått bekreftet at monteringen av styrekonsollen var vellykket, og ikke fullt så fantastisk; at den har en eller annen lekkasje utvendig. Så er spørsmålet hvor? Noen som har noen ideèr om hvor det kan komme inn? Mvh. Mats Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Er det inn i det doble skroget det kommer inn vann? Hvordan sjekket du det? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 hull i båten selfølgelig.... Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 (redigert) Det er i dobbeltskroget, fant det ut når jeg tok ut bunnproppen Redigert 11.August.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Det er i dobbeltskroget, fant det ut når jeg tok ut bunnproppen Hvor er bunnproppen? Den er vel ikke selvlensende? Jeg har selv en gh10 med dobbelt skrog (ikke selvlensende) og der er det propp mellom det bakerste setet og der motoren henger. Men jeg må snu båten på hodet for å se om det renner vann ut... Er det slik hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Nei den er ikke selvlensende. Bunnproppen sitter nederst på akterspeilet. Kan det lekke inn der kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Har du et bilde av bunnproppen? Er den helt nederst? Kan hende det er der lekkasjen er... Hvis du har fått sjøvann oppi båten kan det også hende det er lekkasje ved styrekonsollen... Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Ja den sitter helt nederst på akterspeilet. Har liten tro på at det har kommet inn vann ved styrekonsollen men man vet jo aldri, skal ta den opp og smake imorgen også. Hvis det ikke er vann inni båten da, men likevel i dobbelskroget er det garantert en utvendig lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Ja, hvis du imorgen ikke har vann oppi båten men likevel i dobbelskroget er det nok hull i båten. Snu båten på hodet og se om du har fått hull eller skade... Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Får håpe det er bunnproppen som er gåen . Det er ingen synlige skader på litt avstand med skal se nærmere på det imorgen, får håpe at de ikke blir noen Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 I anledning til lakkering fjernet vi den stålplaten bak på akterspeilet. Den er festet med skruer. Kan det hende det er der det lekker inn? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 I anledning til lakkering fjernet vi den stålplaten bak på akterspeilet. Den er festet med skruer. Kan det hende det er der det lekker inn? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Kan jo være at det kommer en passe skvulp inn ved akterspeilet hver gang du slakker ned på farten? Hvis ikke er det nok bare å få den på land og sjekke bunnen for sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Har, vært innpå tanken for jeg har enn innfelt flaggstang som ikke har vært helt tett før nå, og lanterne-ledningen kommer ut av et hull bak som går til motoren, kan kanskje komme noe inn der, men det er snakk om 10-15 liter Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Var det vann oppi båten idag da? Og i dobbeltskroget? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Har ikke fått sjekket, ganske tung å få opp på en strand, så må ha hjelp av pappa Men har prøvd å sakke ned farten på en måte som hindrer at det kommer vann i motorbrønnen får se om det ga noen forskjell, isåfall er det dreneringen i akterbønnen som ikke er helt tett Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Tok den opp igår og fikk tømt den. Vil tippe det var 30 liter, synes dette er mye på 4 dager. Planen er å selge båten neste år, da er det litt dumt hvis den tar inn vann. Noen ideèr om hvor dette kommer inn? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Ingen som kan hjelpe meg med dette Sitér dette innlegget Link to post
jansentry Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Hei. Det er vanskelig å påstå det meste blir ren gjetning, legg ut noen bilder av leketøyet så er sjansen større for at enkelte her på forumet kan se potensielle steder der der kommer inn vann. Erik Sitér dette innlegget Link to post
Sanders Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Hvis båten feks ikke er stoffet, så kan glassfiberen bli myk og ta til seg vann, noe min GH10 Gjorde for et par år siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Men tror dere at det er bunnproppen som kanskje lekker litt eller om jeg har påført skroget skade av noe slag. Jeg har kjørt på litt forskjellig rusk og rask som alltid kommer i vannet etter en ordentlig periode med regn, så kan jeg også nevne at jeg pleier å dra båten opp på land når jeg ikke orker å hive ut dregg. Kan dette være nok til å gi en slik lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
jansentry Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Hei. Etter å lest igjennom tråden, lurer jeg på: noen har foreslått bunnpluggen som en potensiell feilkilde, ja da er det bare å få skuta på land for å demontere og remontere pluggen med feks. sikaflex. gjennomføring fra motorbrønn er også en mulighet, det samme gjelder her også. opp på land og demonter for så å sette tingene sammen med egnet tettemasse. hvis ikke jeg husker helt feil har du ett håndtak på hver side akter, disse kan også bidra til lekkasje. en annen ting 30liter vann i dobbelbunn på 4dager?????? blir du lurt av regnværet tro. det er ikke sikkert at du bare tar inn saltvann. det er ikke noe fastt mal på feilsøking her men båten bør nok opp på land for en inspeksjon. Så da gjenstår det bare å ønske lykke til Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Heisan Opp gjennom tidene har det vært et par GH 11 hos poden. Begge har det vært litt vann i (saltvann(, vært igjennom samme feilsøkingsprosess (gjenomgang av kabler, lanternestang, bunnplugg osv.) Med begge båtene endte vi opp med å ta de på henger, tømme de for det vannet som var i dobbelbunnen. lot de soltørke (tørt bunnstoff). Tiltet aå hengeren nedover i nesa og fylte ferskvann inn i dobbeltbunnen via bunnpluggen som nå var det høyeste punktet. På begge båtene klarte vi å spore vanngjennomtrengning fra under vannlinjen. Glassfiberen på undersiden var så tynnslitt (etter utallige ganger dratt på land)at man nesten klarte å trykke fingeren igjennom restene av det som en gang var glassfiberbunn (nå nesten bare litt bunnstoff). Så på begge jollene ble det omfattende støping, pussing, sparkling antipest og bunnstoff. MEN så ble de tette til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 17.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 en annen ting 30liter vann i dobbelbunn på 4dager?????? blir du lurt av regnværet tro. det er ikke sikkert at du bare tar inn saltvann. Jeg har hatt havnepressening og vannet er veldig salt og brunt, så jeg er bombesikker Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 17.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 (redigert) Skal ta opp båten så fort jeg får tilgang til en henger. Skal gå NØYE over hele skroget og dunke litt for å høre eventuelle forskjeller i laminatet. Hørtes ut som en god idè og fylle den med vann og se hvor det pipler ut, så får jeg ta det derfra Takk for gode tips Redigert 17.August.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.