Polarn Startet 11.August.2011 Del på Facebook Startet 11.August.2011 For en møkka sommer, og samme år etter år. Har hatt en ferietur med båten i år, siden har den ligget å duppet og blitt forsømt. Har rett og slett gått skikkelig lei. Tenkte på kanskje en tur denne helgen, men på gradestokken nå står det 5 grader. Midt i august.... Skjelden jeg har det slik, men akurat nå kunne jeg tenke meg å selge hele dritten og konvertere til bobil. Men med et marked som er så nitrist at det er til å gråte av, er nok ikke dette en mulighet. Hva bør jeg gjøre? Er det flere som har det slik? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Christel III Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Ta deg et glass med forbrenningsforbedrer, så skal du se at det går over:-) Alle og enhvær kan vel bli lei med tanke på den "sommeren" vi har hatt... Det går nok over til våren igjen skal du se! Fatt mot. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
volfro Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Eg har gitt opp å vente på godt vær, reiser på tur når eg har lyst. Det hender det blir bra vær når meldingene er dårlige også. Det går over til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Gjør som Christel III sier så går det nok over. Jeg for min del har hatt en fantastisk båtsesong, vi har vært ute nesten hver helg siden 16 april.. Med unntak av 2 helger. Lite vind og på Vestfoldsiden har sommeren vært rett og slett herlig. Vi har nå avsluttet 3 uker med drømmeferie, fra Drammen-Lillesand-Drammen. 5 netter i innhavn, 2 i Lillesand, 1 i Grimstad og 2 i Kragerø. Resten har vært ute på øyer......I morgen bærer det ut igjen. Fortsatt god sommer Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
VannTro Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 (redigert) Sjekk føttene for "svømme-hud" nå..... Redigert 11.August.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 det går nok over Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
atletico1 Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 e siste 4-6 år har august vært tristesse. Vi har lagt ferien til slutten av juni til midt juli nedover svenskekysten/Danmark og er egentlig overrasket over hvor bra vær vi har hatt de siste årene. I år hadde vi max 32 grader og gjennomsnittet var 23-25 grader, 3 halve dager med regn på tre uker. Min erfaring de siste 10 årene er at man må nærmere Gøteborg traktene for å få brukbare sommertemperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Det er nok stor forskjell på hvor du ferdes, mjøsa har vært begredelig i år. Vestfold derimot har vært bedre enn foregående år. I år har jeg måttet ha oppe kallesjen en gang...... vi skulle jo tross allt vært inne i neste istid for 2000 år siden...... Så nyt båtlivet mens bensin fortsatt er å få kjøpt for under femtilappen per liter, det varer ikke lenge Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 5 grader er vel kvelden? Senest i dag var det sol store deler av dagen og kvelden med i Akershus. Nydelig solnedgang og fullmåne. Kunne vanskelig bli bedre. Kunne fint nytes i åpen båt med foret fjellanorakk. De to siste timene mot midnatt ble legemet ikledd en heldekkende termodress. Var ikke antydning til kald selv om duggfallet var stort. Synd å måtte inn, i grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Sommerene i Oslofjorden har ikke vært det helt store. I fjor la vi kursen til Danmark Tyskland og Sverige i fellesferien og hadde nesten ikke vind, 24 grader i vannet og vi satt med paraply mot sola ved ankerdrammen. Derimot har vi registrert de siste par sesongene at sommeren her er dårlig, men som nevnt over kan det være pent vær til andre tider. Vi setter båten ut i Mars og opp igjen i Oktober. Alle helger vår og høst tilbringes i båten. Den beste tiden på sjøen er utenom sommeren. I år hadde vi en fantastisk Aprilmåned som faktisk i mitt minne var bedre enn sommerferien. Denne helgen ser også fin ut. Bruk våren og høsten for alt det er verdt. Nå kan du kombinere båthelgen med litt fiske, mens andre går på sopptur. Treffe likesinnede. Mange muligheter. Ikke gi opp. Du vil sikkert angre om du selger, men det er jo alltid en vei tilbake til båtlivet. Lykke til Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
jsw Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Det er en tid for alt. Interesse og lidenskap kommer og går. Noen ganger blir den borte for alltid, desverre.. Som med meg og motorsykkelen. Har kjørt i alle år, men nå er det (trolig) over. Landet i båten isteden, som får mye tid og oppmerksomhet. Og den lidenskapen håper jeg holder i maange år enda, selv om den får litt konkurranse fra annen type reise også - bl.a. derfor litt tidlig (kanskje) opp av vannet. Har vært tålelig bra i sommer; 1 uke i Telemarkskanalen før det værste regnet satte inn, så noen uker nedover mot Gøteborg. Og som atletico1 skriver - det har de siste årene sett ut for at det er nedover der en må for å være sikret sånn noenlunde bra vær over tid. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
avmønstret5 Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Skaff deg en seilbåt. Da blir det bare kjedlig når det vindstille. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Det er en tid for alt. Interesse og lidenskap kommer og går..... Fornuftige ord, JSW. Selv blir jeg bare mer og mer hekta, og jeg håper det fortsetter slik. Status hittil denne sesongen er ca 50 turer ombord, og 72 overnattinger. BP er jo en veldig inspirasjon som utvilsomt styrker interessen for båt. Men jeg har ofte tenkt på om en alt for aktiv deltakelse her på BP kan bidra til at en går i metning?. Selv er jeg inne hver dag, og føler heldigvis ingen tegn til noe sånt. Forøvrig tror jeg nok at bruktbåtmarkedet bærer preg av at det etterhvert har blitt flere båter i landet enn det er folk som over tid ønsker å ha dette som en hobby. Synes jeg ser flere og flere som velger å la eldre båter stå på land om sommeren. Mange båter blir i hvertfall svært lite brukt, også av de som koster flesk. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
free Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Strålende vær meldt i hele landet for denne helgen, ikke en dråpe regn noe sted sa de på radioen nå nettopp. Jeg har sittet ute på øyer å forundret meg over hvor lite båt det er på fjorden ganske ofte i sommer, tror at dårlige værmeldinger er forklaringen for været har vert lite å utsette på. Været sett fra innsiden av et stuevindu kan oppleves som totalt og fullstendig forskjellig fra det været virkeligheten byr på når du finner le på et varmt svaberg å sitter der å koser deg. En annen ting som er beskrivende for i hvertfall denne delen av fjorden jeg bruker er at det regner lite når du kommer deg et stykke fra land. Gleden av å se tunge svarte skyer åpne seg å regnet som fosser ned på noen andre skal ikke kimses av. jeg har kommet solbrent hjem fra helgetur i båten mens de på land ikke har opplevd annet enn skyer å regn. Håper det går over Polarn. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Tror jeg virker litt motsatt ang sammenheng vær og båtliv/båthobby. Jo mer jeg merker at været til stadighet blir mer ekstremt og dårlig, jo mer søker jeg hygge og"trøst" i den beste hobbyen jeg kan tenke meg. Nemlig BÅT... Jeg kan faktisk ikke tenke meg noen bedre terapi i sjelen enn og pusle med båten.. Jeg er ekstremt værsyk og Regelrett hater regn,snø,ski og alt gørra som detter ned fra himmelen.. Men jeg kunne heller ikke tenkt meg en tilværelse i stekende sol til enhver tid.. Iår var vi intet mindre enn 3 uker i sydlige strøk... har vel aldrig kjedet meg større noen gang.. Og komme hjem til båten og sjølufta var rett og slett hærlig.. Sjølivet er i motsettning til camping og hytteliv fritt for mygg,pollen og annet f.. skap.. ikke trenger man og male og bytte tak på hytta som mugner bort i et fuktig fjellandskap.. noen sotrender blir det og man føler kanskje at man kunne vasket litt mer i skuta.. men det er bare kos.. Havet er balsam i sjelen Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Grimme Elling Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Kjenner meg igjen i beskrivelsen til trådstarter. Sjelden båten har ligget så mye rolig i løpet av en sesong, og det er ikke ofte at tanken om salg av båt virker så lite uaktuell. Jeg prøver å klamre meg fast til de båt-relaterte aspektene som ikke er så omgitt av mørke skyer, og en av dem er fiske. Skal ut å sette ruser i ettermiddag, og se om det kommer noe festlig i dem løpet av helga. Det som er litt ok med redskap som settes ut, er at det krever røkting eller å tas opp, uansett vær. Så da kommer man seg ut også selvom været ikke er så skrekkelig innbydende. Noen ganger hjelper det på humøret bare å gjøre et eller annet. Regner med at ting tar seg opp etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Er det flere som har det slik? Det tror jeg faktisk. I år har jeg merket en tendens til lavere aktivitet på vannet. Færre båter på fjorden og i havnene har det vært mindre kamp om plassene. Noen som har samme erfaring? Skyldes det været, eller andre ting? Er det en generell dalende interese for båtliv vi her kan registrere, og er det dette som gjenspeiles i bruktmarkedet på Finn? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 (redigert) I år har jeg vært uten båt. Har savnet den når været har vært bra, dvs varmt med lite vind. Ikke så mange dagene i år. Stort sett en del vind når sola titter frem. Disse dagene har jeg/vi dratt ut på en av badestedene som ligger bare 5-10 minutter med bil fra der vi bor. Det er en befrielse å komme nær sjøen når det er stekvarmt i solen på verandaen hjemme. Sitter da på svaberget med kikkerten og studerer båtene på sjøen. Det virker også på meg som at det er en del mindre båter på vannet i år, bortsett fra på de aller beste dagene. På noen av badestedene har det vært veldig mye folk, men på andre har det vært mindre. Ungene vil helst ha en del fasiliteter som strand, stupetårn og kiosk og derfor er steder med slkt ofte proppfulle når været er godt. Fint at man da kan velge å gå utover svabergene på andre steder og ha mer fred og ro. Konklusjonen må bli at man klarer seg også greit uten båt, men det er best med båt. Båt er imidlertid kostbart, og må man prioritere så har jeg full forståelse for at man velger å ikke ha båt. Eventuelt kjøper en mindre og rimligere båt, og bruker pengene på noe annet man liker godt/bedre. I år har vi leid oss en hytte rett ved sjøen (40 meter til vannet)som vi skal bruke i den siste ferieuka. Blir spennede å prøve det også, og vi håper været blir bra. Om det blåser gjør imidlertid ingenting. Redigert 12.August.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Jeg har det ikke på samme måten som trådstarter, heldigvis. Nå er riktignok dette kun vår fjerde sesong med båt, men jeg får bare mer og mer sansen. Det ble dessverre alt for lite bruk av båten i helgene denne våren, men det ble kompensert med to feriebolker på 18 dager hver i sommer. OG - vi var heldige med været i begge periodene! Spesielt den siste (uke 30 og 31), da selv jeg badet i sjøen 10 dager på rad. Har ikke skjedd tidligere i voksen alder... Vi skal ut nå i helga, og det blir flere helger utover høsten. Båt er stas! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Fusebox Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 La båten ligge med god samvittighet. Hvis du begynner å tenke at båten SKAL eller MÅ brukes, så blir det bare en stressfaktor. Ikke rart at interessen faller litt etter første del av sesongen, da den sikkert har blitt flittig brukt og man kanskje har opparbeidet litt dårlig samvittighet for alt annet man *burde* gjort hjemme. Alle helgene går jo med til båtliv... Nyt at båten ligger klar i havna for deg, og kos deg litt hjemme med det du måtte finne for godt å gjøre; Grilling på verandaen, fikse gjerdestolpen som er skjeiv, klipp gresset, ligg i hengekøya mellom trærne, les en bok. Garanterer deg at du plutselig har lyst til å dra ut igjen om ikke lenge ;-) Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 BP er jo en veldig inspirasjon som utvilsomt styrker interessen for båt. Men jeg har ofte tenkt på om en alt for aktiv deltakelse her på BP kan bidra til at en går i metning?. Selv er jeg inne hver dag, og føler heldigvis ingen tegn til noe sånt. Er som deg - inne hver dag. Noe er av interesse, mye omhandler ting jeg ikke leser utover overskriften. Men et hyggelig fellesskap er det så absolutt, inspirerende, ja, og ikke minst lærerikt og nyttig. Sprøtt hva som finnes av ekspertise her inne. Det meste, vil jeg si Sataser på at interessen det ikke går over! Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
erlinghm Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Det er lett å kjenne seg igjen med følelsene til trådstarter ..... Hele høst og vinter tenker man på når kan båtlivet starte, hvordan blir det med sol, vind og varme iår. De siste årene har jeg gjort noen enkle grep - reist en tur i mars/april til varmere strøk bare for å oppleve en slags sommer. Da har jeg merket at behovet for sol og varme tross alt ikke er like stort når den ene helgen etter den andre i april, Mail juni er Regnfull , kald og mye vind. Men vinden får man jo alltid bruk for. Jeg er enig med flere her at en sommertur rundt Gøteborg traktene gir som regel litt mere sol men her kan man kanskje dykke ned i statistikken for å finne sin lille plass. Så vi får takke golfstrømmen som tar en tur rundt våre kyster slik at vi iallefall får en forholdsvis trivelig sommertemperatur.. Nei - det blir nok ikke været som er årsaken til at jeg evetuelt setter inn en annonse på Finn. Ha en herlig båthelg Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Jeg hadde det som trådstarter. Solgte båten, ble drit lei av å ligge værfast og sparke fendere ned i fra brygga. Og ikke minst kostnadene i forhold til bruks tiden. Har nå bestilt meg en bobil, bare for å prøve dette. Da flere av mine venner og godt bekjente har kvitta seg med båten og godt over til hjul. De kan ikke få full rost bobilene. Har de lyst, så bærer turen til kysten, fjellet eller rett og slett nedover i Europa. Det eneste jeg kan se på dette som negativt er å komme i rusj trafikken. Men får prøve å legge kjøretiden utenom det. Men det bor fremdeles en liten skipper i meg ennå, enn ikke så sterkt som før. Eneste båten jeg har nå for tiden er en kajakk som jeg synes er morsomt og som jeg skal ta med meg på turene. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Huff. håper jeg ikke får den følelsen. Men som det er nevnt over her, så er det en tid for alt. Vi ferierer aldri i båten om sommeren. Vi er da enten på hytta eller i Spania. Er da sikret litt sol og d- vitamin produksjon i kroppen før vinteren tar over igjen. Bruker båten til helger og lang helger. Får utvidet bruk av sjøen utenom akkurat i fellesferien. For meg er det å legge ut fra bryggen terapi. Sitte i sofaen med en god kopp kaffe eller et glass vin mens høstmørket ( ikke enda altså) senker seg over båten og ungene sover trygt og godt i god varme, er også balsam for sjelen. Men skal ikke si at det til tider er en liten dørstokk mil for å komme seg ut. Denne helgen feks.. Det var 5 grader her i morges.. DET er kaldt. Men så lenge vinden er rolig så det ikke blir for mye sjø for ungene og admirillen. skal vi ut. Må ha med litt mer klær enn planlagt, men er ikke noen problem. Hele familien ønsker å dra, så da drar vi. Har jo bestandig prosjekter som også må gjøres. Denne helgen, skal det limes pantry tak ( løsnet litt) samt skiftes sink på babord motor. Båten burde ha blitt renset og bunnsmørt, men det får bli til uka :-) Lykke til å ikke stress med tanken om å komme deg ut. da blir der bare en stressfaktor å ha båt. det skal være lyst som driver deg. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
"Mathilde" Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Vi er da enten på hytta eller i Spania. Er da sikret litt sol og d- vitamin produksjon i kroppen før vinteren tar over igjen. Ja vi er forskjellige. For min del er det uaktuelt å reise til syden om sommeren. Jeg mener at den norske sommeren er verdens beste sommer, uansett vær. En ekstra bonus blir det når solen skinner. Da kan i alle fall ingen sydenstrand hamle opp med den norske skjærgården. Dessuten kan båten kun brukes om sommeren, samt litt vår og høst. I alle fall gjelder dette de fleste. Så når sen-høsten og vinteren kommer, er det tid for sydentur - slik jeg ser det. Og ja.. det er en tid for alt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.