Jump to content

Problem med treg vridbar propell, Sabb 22


Asch

Recommended Posts

Har kjøpt en Risørskøyte som er utstyrt med en Sabb 22 med vridbar propell (90 graders omstyring).

Propellen er veldig treg å få vridd. Jeg må ha motoren på så lavt turtall for å få det til at den gjerne stanser, og må la bladene jobbe seg sakte rundt. Et par ganger har det skjedd at jeg ikke har fått den over i revers posisjon i det hele tatt, noe som kostet meg et baugspyd i sommer.

 

Når motoren ikke er i gang kan jeg flytte på propellen i forover posisjon, men jeg greier ikke å få den forbi nøytral uten å ha rotasjon på propellen.

 

Jeg har ikke noe erfaring med dette fra tidligere og lurer på om dette er normal oppførsel. Hvis ikke håper jeg noen har tips å komme med.

 

Litt guffen følelse å ikke få bakket opp 17 tonn skute på vei mot kaien. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en Risørskøyte som er utstyrt med en Sabb 22 med vridbar propell (90 graders omstyring).

Propellen er veldig treg å få vridd. Jeg må ha motoren på så lavt turtall for å få det til at den gjerne stanser, og må la bladene jobbe seg sakte rundt. Et par ganger har det skjedd at jeg ikke har fått den over i revers posisjon i det hele tatt, noe som kostet meg et baugspyd i sommer.

 

Når motoren ikke er i gang kan jeg flytte på propellen i forover posisjon, men jeg greier ikke å få den forbi nøytral uten å ha rotasjon på propellen.

 

Jeg har ikke noe erfaring med dette fra tidligere og lurer på om dette er normal oppførsel. Hvis ikke håper jeg noen har tips å komme med.

 

Litt guffen følelse å ikke få bakket opp 17 tonn skute på vei mot kaien. :sweat:

 

Er propell fettet opp osv? Det skal være en fettnippel eller ett plugget hull på propellen hvor du skal presse inn fett. Man skal visst presse til det tyter ut fett, men vær forsiktig så ikke du sprenger noe, ta det helt rolig når du presser. Det skal vel brukes EP fett (vannfast)

 

Når det er sagt så hadde jeg også problemer med treg vridning på en tideligere båt. Her var hele propellhylsen fylt med fett helt ut bak slik at det tytet ut bak hvor vannet skal inn og kjøle. Jeg pratet med den forrige eieren og han sa at man skulle fylle hele hylsen for å smøre og hindre vanndrypp fra talgpakning :headbang: haha.. Dette hadde fyren kjørt med siden slutten av 70 tallet. Dette merket jeg da jeg merket at pakkboks og hylsen ble så ***** varm under drift.

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på min sjømann 22 med marna vridbar propell anlegg.

 

jeg har også fett nippel på fett koppen og gir den ett sakte rolig pump ca en gang i mnd.

 

det er ett lite skott akkurat der hvor pakkboksen står så det samler seg en pytt oppi der med saltvann.

men når jeg presser fett inn så kommer det ingenting ut langs aksel. men etter jeg har kjørt en stund så ligger det ett fett lag runt åpningen på pakkboks om dere skjønner.

og sist jeg tok opp båten kan jeg minnes det var en fett ring runt aksel bak propellen og ?

 

det er jo en kjempe stor mutter på pakk boksen som jeg antar talgpaknignen ligger inni. noen som har en liten how to til og bytte den uten at det fosser inn vann og båten synker? :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha åpnet propellerhuset, fjernet gammel grease og sjekket vingeklosser og thrustringer for slitasje. Greasen blir ofte hard når den blir gammel, og feilen kan også skyldes slitasje på nevnte deler. Men dette er solide greier, og lette å jobbe med. Bare litt synd at båten må på land først da...

 

Sjekk også om feilen kan ligge i omstyringen på motoren. Det kan du gjøremed båten på sjøen. Løs klemflensen fra utgangen på gearet, og press akslingen bakover. Er omstyringsmekaninsmen fortsatt treg, så ligger feilen der og ikke i propellen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

på min sjømann 22 med marna vridbar propell anlegg.

 

jeg har også fett nippel på fett koppen og gir den ett sakte rolig pump ca en gang i mnd.

 

det er ett lite skott akkurat der hvor pakkboksen står så det samler seg en pytt oppi der med saltvann.

men når jeg presser fett inn så kommer det ingenting ut langs aksel. men etter jeg har kjørt en stund så ligger det ett fett lag runt åpningen på pakkboks om dere skjønner.

og sist jeg tok opp båten kan jeg minnes det var en fett ring runt aksel bak propellen og ?

 

det er jo en kjempe stor mutter på pakk boksen som jeg antar talgpaknignen ligger inni. noen som har en liten how to til og bytte den uten at det fosser inn vann og båten synker? :)

 

 

Det er vanlig at det ligger 2-3 talgpakninger på rad i pakkboksen, så om det skulle være behov for bytte når båt ligger på vann så kan du bytte den ytterste pakningen. Du må huske at du ikke skal klippe den nye talgpakningen akkurat, den må ha 3-4mm åpning. Pakningen trutner etterhvert. Men du har ikke prøvd å stramme pakningene litt da? Det skal veldig lite til, bare et lite turn med skiftnøkkelen, bare sjekk etter om det er linksgjenger her. Ellers er det normalt at det drypper litt fra pakkboksen. Et lite turn i måneden er sikkert passelig det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...