petter.kateraas@ Startet 12.August.2011 Del på Facebook Startet 12.August.2011 Jeg står nå foran et motorbytte på min HR 312 fra 1983. MD 11D må permitteres. Jeg vurderer VP D1-30 og Nanni N3.3o. Er det noen som har erfaringer å dele? Jeg har vært utrygg på Volvoen i alle år, ønsker å ha en motor jeg kan stole tilnærmet 100% på. Jeg tenker ikke på pris, men kun på driftsikkerhet (og servicemuligheter i Skandinavia). Vil motoren passe i en 312? Tenker ikke på motorfester, som vel må støpes om, men Volvoen har jo filtere og slikt bak, lett tilgjengelig via cockpitluka, mens Nannien sies å ha vitale servicepunkter foran. Kanskje de blir vanskeligere å komme til? (det er jo mulig å skru av det vanntette skottet foran motoren). Har hørt ulike ting om de nye Pentaenesom gjør at jeg nøler med å kaste meg på en Volvo igjen. Takknemlig for synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Har ikke denne båten S-drev? Sitér dette innlegget Link to post
petter.kateraas@ Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 Jo, 120S. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Pssst! Du bør endre overskriften din, ellers blir tråden stengt.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Du behøver ikke å bygge om på noe som helst. Nannien leveres med adapter til VP S-drev istedetfor gearboks. Sitér dette innlegget Link to post
petter.kateraas@ Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 skjønner ikke dette - er ny her............ kan du utdype? Sitér dette innlegget Link to post
trinix Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Hei, Har nettopp skiftet ut min MD11 til en Nanni 37,5hk i min Nidelv24 av samme årdaker som du oppgir. Nogva som jeg kjøpte motor fra var utrolig hyggelige og hjelpsomme. Motorinstallsjon gikk greit da jeg bare trengte å forlenge vinkeljern som motorlabbene satt på. Impeller sitter i forkant av motor så der bør det være nok klaring til at man kan trekke den ut (tipper en 10-15 cm). Har ikke kjørt den mer en ca 10 timer så har ikke allverdens erfaring med denne motor, men så langt er den som ett urverk å betrakte. Måtte forøvrig skifte laderegulatoren før den kom på vannet(!) og den var på døren min (postens expresstjeneste) dagen etter jeg sendte dem en mail. Imponerende :) Sitér dette innlegget Link to post
petter.kateraas@ Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 Jeg vil skifte drev uansett, siden det er 28 år gammelt. Jeg tenker på hviken av de to motorene dere vil anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 skjønner ikke dette -........... kan du utdype? Store bokstaver = skriking = ulovlig overskrift, men nå er nok tiden ( 30 min )for å forandre ute Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Jeg vil skifte drev uansett, siden det er 28 år gammelt. Da kan det være bildet endrer seg. Jeg tror at VP vil forlange en astronomisk pris for drev og gearkasse levert separat. Da ville jeg hørt med ZF som jeg tror produserer disse i Italia. Jeg ser heller ikke hvorfor du vil skifte drevet. Det er ikke noe annet enn et vinkelgear inni der. Dersom du skifter akseltetting hver gang du skifter belg holder det evig. Det er svært skjelden med havari på disse. Hadde det vært meg, hadde jeg gått for Nannien. Er en japansk Kubota motor. Den passer rett på fester og gearkasse som erstatning for MD11. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Har hørt ulike ting om de nye Pentaenesom gjør at jeg nøler med å kaste meg på en Volvo igjen. Takknemlig for synspunkter. De små penta motorene er jo Shibaura/Perkins motorer og er vel generelt lite problemer med... men ved problemer så er vel ikke VP de som stiller opp frivillig uten at de kan fakturere kostnadene...også i garantitiden.. Kjenner ikke D1-30 personlig, men har ikke hørt noe særlig negativt om den.. Når det gjelder Nanni, så er vel dette muligens Kubota basemotor som er marinisert av Nanni... og det er nok bra motorer det, men hvordan service nettet er vet jeg ikke Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
glad Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Har selv en D1-30 som har gått en del. Fungerer greit den, aldri vært noen store problemer utover litt oljelekkasjer (ga seg etter bytte av pakning/simring) og noen sensorer som har gitt feilaktige alarmer. Men med tanke på servicenettet så ville jeg definitivt gått for en Nanni da disse er "så små" at jeg får intrykket av at de faktisk bryr seg om deg samt at deleprisene umulig kan være høyere enn for en VP. (Tror D1-30 er levert med en større dynamo enn Nanni som standard..) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Hva med andre alternatver som lomatec eller tdme motor? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Uaktuellt. Leveres ikke med adapter til S-drev. Sitér dette innlegget Link to post
James1984 Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Trenger å bytte motor på min HR 312. Hva er status for deg Petter? Hvis du har noen erfaringer å dele siden denne tråden ble opprettet så setter jeg stor pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 hiver meg på - jeg har en MD2003 fra 1986 - interessert i erfaringer med små motorer (men helst tresylindret) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Hvorfor ikke vurdere en Mitsubishi-basert motor? Jeg har installert flere 42 hk (basemotoren er Mitsubishi S4L og benyttes i millioner av industrimaskiner, båter, kraner, trucker, agregater osv.) og 27 hk. Har svært god erfaring med disse motorene. Ingen elektronikk, god tilgang på deler, nydelig gange og svært god lakkering. Sole, Craftsman og Vetus benytter Mitsubishi som basemotor i størrelsen du er på jakt etter. Når det gjelder seildrev så støtter jeg deg fullt ut i å bytte dette også i samme slengen. Skal du benytte det gamle drevet må du uansett ut med nærmere 8-10000 kr, dvs ca. 1/3 av prisen på et nytt drev som passer rett på, og du har heller ingen garanti for hvor lenge den gamle dritten vil holde. En jeg installerte ny 27 hk hos i fjord brukte det gamle drevet fra 88 og har hatt masse trøbbel med oljelekkasje o.li. med dette. Etter masse plundring, båten på land osv. midt i sesongen endte han med å sette inn et annet brukt drev i vinter. Dette fungerer visstnok ok, men også dette har mindre oljelekkasjer som må fikses på til høsten. Ang. drev så får også volvo drevene sine fra ZF så det er ingen grunn til å betale noe ekstra for det... Sitér dette innlegget Link to post
petter.kateraas@ Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Installerte VP D 1-30 med 130S drev i vinter på det verftet jeg har vinteropplag. De mener at VP er leder på teknologi og miljø. Mange selger Nanni, men service er det verre med. Etter 120 timer er jeg strålende fornøydd på alle måter med Pentaen. Har vært helt problemfri. Bruker lite diesel på marsjfart, og i meget grov sjø med kuling rett imot (ikke mulig å seile) viste den fantastisk styrke. Ble anbefalt å skifte drevet da den totale pakken ikke blir så mye dyrere enn motor alene.. Så gjenstår det å se om de får solgt de gamle tingene. Beklager sen beskjed. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.