Jump to content

Bytte toalett, hva er best og enklest å vedlikeholde

bukt

Recommended Posts

Toalettet oi båten trenger nytt pakningsett og er av merke brydon fra canada som jacobs hadde overhalingssett til.

Prisen for overhaling blir fort 500kr så lurer på å bytte ut til nytt da nypris ikke er allverden .

Hvilke type toalett funker "feilfritt" og er enkle å billige å vedlikeholde med god tilgang på deler.

Hørt så som så om den nye ventilen til jacobs så litt usikker på dette ?

Hvordan er kvaliteten på de andre merkene som selges ?

Hadde Jabsco manuelt dass i min forrige båt, funket greit det.... men i mye sjøgang og septiktank over dassen så kom det av og til en del i retur i skålen fra slangen.... Det som sto i slangen over dassen og til innløpet i tanken...

Har også hatt Jabsco el dass, funket greit den også... selv om bryteren til dassen nok var laget i kina, den holdt kun en måned...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jacobs?

Du mener kanksje Jabsco?

he he mente det :smiley:

Hadde Jabsco manuelt dass i min forrige båt, funket greit det.... men i mye sjøgang og septiktank over dassen så kom det av og til en del i retur i skålen fra slangen.... Det som sto i slangen over dassen og til innløpet i tanken...

Har tank over toalett jeg og så det er noe å tenke på siden jeg kommer til å være en del utaskjærs :thumbsup: , kom det plagsomt mye eller gikk det greit uten søl ?

Den nye ventilen deres "twist`n lock" skal vel stenge for slikt men etter det jeg har lest litt så strever den litt med det...

Mulig denne twist'n lock vil hindre det, mulig det også var på min dass uten at jeg sjekket det... det som kom var det som var i slagen... og med noen ekstra pump etter bruk av dassen(harde materialer) så var det stort sett sjøvann som kom... ett par tre liter kanskje... ikke plagsomt, men litt irriterende...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

det som kom var det som var i slagen... og med noen ekstra pump etter bruk av dassen(harde materialer) så var det stort sett sjøvann som kom... ett par tre liter kanskje... ikke plagsomt, men litt irriterende...

Vet du om det er eller var tilbakeslag på din tank, min tviler jeg på at har det så da kan alt i teorien synke tilbake ved en lekk ventil :diving:

Sikkert ikke største problemet med slikt men siden jeg er rørlegger så har jeg sett mye dritt og vil nødig ha et slikt senario i min båt :smiley:

mulig det er å få kjøpt tilbakeslag løst til eldre tanker hvis dette kan være noe problem...

Jeg hadde innløpet på toppen av tanken, så det var ikke noe problem... det var ikke noen tilbakeslagsventil så vidt jeg vet..trangt som han "gammel erik" bak skottet der tanken var så jeg vet ikke..

Kun morroa som var igjen i slangen kom tilbake... men man lærer ofte den harde veien, så jeg pumpet ett par ganger ekstra slik at det var bare sjøvann

Jeg hadde innløpet på toppen av tanken, så det var ikke noe problem... det var ikke noen tilbakeslagsventil så vidt jeg vet..trangt som han "gammel erik" bak skottet der tanken var så jeg vet ikke..

bedre løsning det enn på min der innløp er i bunn :rolleyes:

En mulighet for å eliminere evt tilbakeslag mer enn i slangen er jo å lage en vannlås på slangen hvis det er plass, rimelig trangt bak skapet på toalett men du ga meg en ide ...

Redigert av bukt (see edit history)

Titta på Lavac, den fungerar felfritt, har inga ventiler och är "underhållsfri".

Takker leste med stor interesse på dette produkt som ser ut til å være noe av det bedre men kan desverre ikke bruke det da det krever tanken lavere enn toalett.

På min båt er tanken oppe bak overskap på toalettet som etter det jeg har lest ikke vil fungere videre bra desverre da dette prinsippet fungerer på vakuum og trenger hevertprinsippet i sin funksjon.

jeg kjøpte nettopp biltema sitt toalett (manuelt) kostet 999.-.

Ser fint ut men er litt skeptisk til biltemas ting i levealder grunnet erfaring.

Jobber som rørlegger og kommet over "mye" biltemadeler som har skapt mye bryderi og kostnad for kunder ... pris er ikke så viktig for meg i dette tilfellet da jeg er ute etter et toalett som funker "feil fritt" i lengere tid da jeg nødisgst vil ta med meg jobben på helgetur :smiley:

Men spennende å se på det toalettet over tid om det funker bra i lengden eller om kvalitet på gummideler er av lavere kvalitet og blir fort hardt og blir utett...

Dersom selve toalettet er i orden og er kompatibelt med jabsco ville jeg undersøkt muligheten for å bytte ut pumpa med en jabsco twist`n lock

Selve toalettet mitt er bra, Jabsco lager erstatningsdeler til Brudon så en pumpe fra dem vil passe , prisen jeg da havner på er ca 600 kr lavere enn et helt nytt toalett og da frister det med alt nytt men usikker som sagt til den nye ventilen etter litt søking på nettet.

• 2 år senere...

jeg kjøpte nettopp biltema sitt toalett (manuelt) kostet 999.-. Fornøyd foreløpig, men "endurance testen" gjenstår jo fortsatt :p

Kvaliteten var OK den, har riktig nok tenkt tanken noen ganger på skifte ut dasslokket som er raklette.

Jeg også kjøpte det og kom samtidig over en Jabsko repsett på salg som var helt likt, monterte på rette stusser og la det på lager i båten.

I år 10-11 år etter ville ikke tilbakeslagsventilen virke mer, selv med alle fine triks.

så da var det bare å ta jobben å bytte kverndelen. en enkel jobb når alt er likt og "støpsel på ledningene.".

så det er bare å bytte tilbakeslagsventil og sette den på lager.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...