Jump to content

Dieseltilførsel til Yanmar 3YM30? Har filterpatrone noe å si?


Fanafjord

Recommended Posts

Jeg opplever at jeg få for lite dieseltilførsel i båten. Jeg kan bare kjøre på 2200 rpm. Øker jeg stopper motoren etter en eller to timer gangtid. Utlyfter systemet og alt fungerer igjen.

 

Har fått litt tips i tidligere tråd om tilbakeslagventilene på dieselpumpen. Skrudd den fra hverandre - men de ser fin ut. Sett på alle plasser der det kan suge luft uten å finne noe.

 

Nå har jeg ved siste filterbytte satt in denne filterinsatsen: Racor 2010SM 2 mic 500 series fuel filter element. Oppdaget nettopp at den finnes også i 10 micron. Vet ikke hva som er riktig for min motor Yanmar 3YM30. Er 2 mic for fin?

 

Andre forslag hva som kan være problem? Jeg er sikker på at det er dieseltilførsel som er problem - men hva er gale?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Om fødepumpa må suge diesel gjennom 2 micron filter så kan det hende det blir for tøft, la heller dieselen gå frå tank gjennom fødepumpe så til filter og så til dieselpumpa. Då vil eg tru at problemet er løyst. :flag:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Når jeg byttet filter såg jeg ikke på micron - så jeg vet ikke hva som satt inn i der fra før. Men 10 micron i et forfilter går vel bra?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

OK - sjekket delenummeret en gang til og jeg har tatt feil. Det er en 30 micron som står i forfilteret. Så feilen ligger nok en annen plass. :headbang:

 

Jeg har nå gått nøye gjennom alle slangeklemmer og skrudde også matepumpe fra hverandre uten å finne noe...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...