Jump to content

Usikker ang. behov for baugpropell

PiperBill

Recommended Posts

Kjøpte en Bever 740 halvplaner fra 1987 for ikke lenge siden. Jeg fikk bare et par turer før jeg måtte ha den opp på land. Har ikke båtplass før til neste sesong. Jeg hadde tenkt å få installert en baugpropell på den og dette var regnet med i finansiering av båten. Selgeren anbefalt det også. Jeg tro han hadde det på sin forrige båt og dermed (naturligvis) savnet det på Beveren.

Båten er en halvplaner som stikker ca 80cm. Den styrer veldig bra forover men, som mange båter av denne typen, har den nesten ikke styring akterover. Den er ganske høy over vann slik at sidevind kan skaper problemer.. Men det gjør jo det for de fleste båter uansett.

Jeg har bedt om en pris på baugprop. ferdig montert, men nå er jeg ikke så sikkert om det trengs. Klart det hadde vært moro men det kommer til å koste en del (ca. Kr25,000+).

Jeg er nesten fristet til å vente og ser hvordan den er å manøvrere og hvordan jeg mestere den i en sesong før jeg evt. kjøpe pysevispen. Men så har jeg penger til det akkurat nå og det kan være like greit å bare Go for it.

Luksusproblem delux! :yesnod:

Råd?

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Vel om du føler for baugpropell, så hadde jeg valgt det.... disse båtene har ikke mye styring ved bakking. og i tette overfylte havner med vind så er følelsen av å ha full kontroll over båten viktig... Så jeg hadde installert dette, dette er en ekstra sikkerhet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har nettopp kommet hjem fra en ukes tur på Mjøsa med Scand Tropic som har baugpropell. Monterte baugpropell på egen hånd tidligere i sommer, mye jobb, men det er verdt det. Innser at jeg aldri hadde klart meg uten denne duppedingsen, eller pysevisp som den også kalles. Jeg er ikke ekspert på håndtering av båt på trange steder. Er du i tvil så anbefaler jeg baugpropell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...