Jump to content

Hero 101 og teakdekk

Oystein Ny

Recommended Posts

Har lest en del om eldre båter og teakdekk, ikke mye posetivt å finne.

Hvis en hero 101 har hatt et skrudd teakdekk som nå trenger å fikses på med ny nate og feste noen løse staver, åssen tror dere dekket ellers er?

Hva er dekket lagd av og er det stor sjangs for at det har vært vann intrengning og at dekket har skade?

Finner ikke noe nevneverdig vannlekasje invendig.

Har lest en del om eldre båter og teakdekk, ikke mye posetivt å finne.

Hvis en hero 101 har hatt et skrudd teakdekk som nå trenger å fikses på med ny nate og feste noen løse staver, åssen tror dere dekket ellers er?

Tja, det er ikke greit å svare eksakt på.. men feste noen løse staver kan jo være så mangt... iallefall om det er selgeres opplysning... bilder av dekket kan jo hjelpe på og du ønsker noen kvalifisert synsing fra folket med erfaring med gammelt teakdekk..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vann under teak dekket og frost er selvsagt ikke bra... da vil en få frost sprenging og det vil kunne løsne... og den onde sirkelen er nærmest som sluttet å regne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis det er snakk om en båt du vurderer å kjøpe, ville jeg vært meget skeptisk. Jeg forkastet nettopp en ellers tilsynelatende velholdt båt pga. slitt teakdekk.

Bre omnatng alene er en stor jobb. Er dekket eller slitt slik at skruhoder er synlige og ligger høyt i stavene - tenk deg om. Bytte teakdekk er en så stor jobb at du enten 1) risikerer å bli lei av hele båten før du er ferdig, eller 2) betaler et verft mer enn halve båtverdien for å gjøre det.

Alle teakdekk fra 70-80-tallet er skumle (skrudd inn i laminatet/kjernematerialet).

På den annen side: kan du se fukt visuelt under dekk? Eller kan du få målt fukt i dekket (nedenfra?)? - Hvis det ikke er noen fukt å spore, kan du kanskje ta sjansen og satse på å fuge om noen av natene.

Siste råd er seriøst ment, men selv våget jeg det ikke pga. fukt i båten som ikke kunne spores.

...

Er du for skeptisk? Mange seilere vil aldri ha "hørt om" det vi snakket om nå, men jeg tror likevel vi skal ta det alvorlig, bare tenk selv gjennom konstruksjonen.

Redigert av P. K. (see edit history)

På Heroen er det i tillegg balsatre som kjernemateriale, så skruene til teaken er skrudd igjennom første glassfiberskall og ned i balsaen. Hvis det er lekasjer fra skruene, vil det ta noe tid før en oppdager det som lekasje, men kjernematerialet kan ha fått mye vann over lang tid og kan i verste fall trenge utskiftning i lokale eller større områder.

Da begynner vi å snakke mye tid og penger. Jeg personlig skyr skrudde teakdekk fra 70-80 tallet.

Heroen er en fin båt men ikke noe en bør kjøpe uten en svært kyndig fagmann som kan se de potensille fellene eller danne seg et godt bilde om kvalitet og valg av tekniske løsninger. Noen skrog er fabrikkstøpte, andre er selv støpte med varierende hell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...