Christensen Startet 13.August.2011 Link til dette innlegget Startet 13.August.2011 (redigert) Hei! en bekjent har en 60 motor stående, han vet ikke om det er en A-B eller C motor, han sier også at han ikke vet noe om tilstanden på denne. Ser for meg å eventuellt bruke vinteren på dette prosjektet, da jeg ikke vil sette den i båten uten å vite om den er god eller ikke. Hva vil delepriser ligge på ved en total overhaling (lagre stempelringer oljepumpe, evt foringer, pakninger mm??) og hva bør gjøres? Bør dieselpumpa sendes til sjekk? Turboen bør vel kanskje overhales og det setter jeg bort til proffer. Dyser bør vel kanskje få nye spisser og en justering?? har forstått det slik at 60 serien er basert på samme blokka som min etterhvert svært tilårskomne TMD50 (som forøvrig går helt perfekt). Ønsket om litt større marsjfart er det som driver her, regner med at med 200 hk+ at ei marsjfart på 15-16 knop skulle være innenfor rekkevidde, pr i dag klarer jeg 14,5 med lett båt på maks, men det blir å marsje på 11 og da trives ikke skroget veldig godt og jeg merker at på full gass så ligger skroget mye bedre i vannet og hekken begynner å løfte seg. Redigert 13.August.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Gamlemotoren: Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Faxen Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Jeg har to TAMD 60A motorer i båten. De er fra 1977 og går som klokker. De har, tro det eller ei, kun 2750 timer gangtid. Jeg er vel i tvil om du behøver å utbedre alt du sier. I instruksjonsboka står det at de skal ha hovedservice ved 25000 timer. Oljepumpa er jo tannhjulspumpe, så der trenger du vel ikke gjøre noe. Turboen kan du vel bare rotere på og sen om den går lett. Lagringen på støttehjul til viftereim, bør du passe på. Du må nok forvente at den ryker litt, men det gjør jo gamle Volvoer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Christensen Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 De har, tro det eller ei, kun 2750 timer gangtid. Da er de jo nesten som nye! Sitter en mekanisk timeteller på min, den viser 1450 timer!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Faxen Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Da hadde jeg ikke gjordt stort annet enn å male opp motoren, byttet alle filtere og satt den i båten. Det vil si, bytt alle pakninger du kommer til. Lykke til. Motoren skal ha Singlgrade 60 olje. Jeg har alt av manualer til motoren. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Christensen Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 nå var det det gamle 50 motoren min som hadde få timer, mulig jeg forklarte litt forvirrende. 60 motoren veit vi ingenting om! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bartesam Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 De gamle motorseriene til Volvo er skuddsikre. 50, 60 og 70 serien er meget bra. Som sagt overfor, så ryker de, men de bra går og går så lenge de får stellet sitt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Christensen Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 (redigert) Da blir det spennende å se på den, tror den ekstra effekten vil gjøre godt for Skarpnesen, den er jo litt tyngre enn de fleste andre Skarpneser pga tyngden på motoren, men jeg elsker ganglaget i 50en og satser på det samme i 60 motoren! Litt røyk er kjekt, da ser jeg at motoren går, er ikke alltid jeg hører den!! hehe Redigert 13.August.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Trols Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Har 2x TAMD 60B ombord. Solide saker. Delene er kostbare i Norge. Sjekk http://www.marinepartsexpress.com for mye hyggeligere priser. Skal du handle litt lønner det seg fort å handle i USA, spesielt nå som dollaren er så gunstig. Har slitt noe med kjøling på den ene min. Det var hull i varmeveksleren. Kjempedyr innsats i Norge, men Radiatorservice på Forus fikset det. Vanskelig å få innmaten både ut og inn av huset. En konstruksjonssvakhet er at avtapping av slatvannskjøling står rett over startmotor. Garantert trøbbel med rust i startmotor. Fikk pusset opp en som var full av rust hos Mathopen Start og Dynamo i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.