Jump to content

kjøpe Volvo 60 serie motor, hva bør jeg være obs på?


Christensen

Recommended Posts

Hei! en bekjent har en 60 motor stående, han vet ikke om det er en A-B eller C motor, han sier også at han ikke vet noe om tilstanden på denne. Ser for meg å eventuellt bruke vinteren på dette prosjektet, da jeg ikke vil sette den i båten uten å vite om den er god eller ikke. Hva vil delepriser ligge på ved en total overhaling (lagre stempelringer oljepumpe, evt foringer, pakninger mm??) og hva bør gjøres? Bør dieselpumpa sendes til sjekk? Turboen bør vel kanskje overhales og det setter jeg bort til proffer. Dyser bør vel kanskje få nye spisser og en justering?? har forstått det slik at 60 serien er basert på samme blokka som min etterhvert svært tilårskomne TMD50 (som forøvrig går helt perfekt). Ønsket om litt større marsjfart er det som driver her, regner med at med 200 hk+ at ei marsjfart på 15-16 knop skulle være innenfor rekkevidde, pr i dag klarer jeg 14,5 med lett båt på maks, men det blir å marsje på 11 og da trives ikke skroget veldig godt og jeg merker at på full gass så ligger skroget mye bedre i vannet og hekken begynner å løfte seg.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Jeg har to TAMD 60A motorer i båten. De er fra 1977 og går som klokker. De har, tro det eller ei, kun 2750 timer gangtid. Jeg er vel i tvil om du behøver å utbedre alt du sier. I instruksjonsboka står det at de skal ha hovedservice ved 25000 timer. Oljepumpa er jo tannhjulspumpe, så der trenger du vel ikke gjøre noe. Turboen kan du vel bare rotere på og sen om den går lett. Lagringen på støttehjul til viftereim, bør du passe på. Du må nok forvente at den ryker litt, men det gjør jo gamle Volvoer. :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Da blir det spennende å se på den, tror den ekstra effekten vil gjøre godt for Skarpnesen, den er jo litt tyngre enn de fleste andre Skarpneser pga tyngden på motoren, men jeg elsker ganglaget i 50en og satser på det samme i 60 motoren! Litt røyk er kjekt, da ser jeg at motoren går, er ikke alltid jeg hører den!! hehe

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Har 2x TAMD 60B ombord. Solide saker. Delene er kostbare i Norge. Sjekk http://www.marinepartsexpress.com for mye hyggeligere priser. Skal du handle litt lønner det seg fort å handle i USA, spesielt nå som dollaren er så gunstig.

Har slitt noe med kjøling på den ene min. Det var hull i varmeveksleren. Kjempedyr innsats i Norge, men Radiatorservice på Forus fikset det. Vanskelig å få innmaten både ut og inn av huset.

En konstruksjonssvakhet er at avtapping av slatvannskjøling står rett over startmotor. Garantert trøbbel med rust i startmotor. Fikk pusset opp en som var full av rust hos Mathopen Start og Dynamo i Bergen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...