Jump to content

Forsikringsskade


Ben-GT

Recommended Posts

Seilbåten skulle sjøsettes i pinsen. Truckfører på opplagsmarinaen kjørte en av gaflene inn i et vant med det resultat at masta brakk i to og ny måtte skaffes. Da båten er kaskoforsikret fikk jeg beskjed av mitt selskap at de refunderte 40 % av mastekostnad pga aldersfradrag. Står da igjen med en regning på mellom 25000 og 30000 for å få båten seilklar. Marinaens selskap påtok seg skyld , men heller ikke de vil dekke mer enn 40 % av kostnaden. Altså : Med full kaskoforsikring samt at en annen part hadde all skyld står jeg igjen med en regning på min. kr. 25000. Trenger noen gode og fornuftige råd om hvordan gå videre.

Redigert av Ben-GT (see edit history)

Mvh

 

Ben-GT

Link to post
Share on other sites

WOW....

Denne var lei. Du har min dypeste sympati!

 

Forsikringsselskapene benytter det slik jeg ser det sin rett til å kreve aldersfradrag. De går etter "boken" vil jeg tro. Kan virke brutalt, men tror ikke du har noe å hente der.

 

Du har sikkert prøvd, men slik jeg ser det er den eneste muligheten å spille at på opplagsmarinaen vil ha et godt rykte og håpe at de ser det håpløse i situasjonen og vil være med å hjelpe deg.

 

Ikke mye håp i dette innlegget desverre. Vil følge tråden nøye og se om andre har andre synspunkter. Håper for din del at andre ser andre utveier.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om du skal godta "aldersfradraget" i forhold til marinaen. Du er selvsagt ikke bundet av hva marinaens forsikringsselskap mener og hva de vil gi deg. Du skal stilles om om uhellet ikke hadde skjedd -- finnes det noen annen måte å gjøre det på enn ved å sette på en ny mast?

 

Neidda neidda neidda.

 

Har du bedt om en ny mast?

 

Neidda neidda neidda.

 

Skal du ha båten seilklar og ferdig med det?

 

Jadda jadda jadda.

 

Hvordan så skadevolderen og hans forsikringsselskap ordner det er lite interessant for deg.

 

I forhold til ditt forsikringsselskap følger vel fradraget av vilkårene, så der er det muligens no chance. Men se godt etter for sikkerhets skyld. Det normale er jo at reparasjon etter kaskoskade foretas, uansett om det er nye deler som må til eller ikke.

 

Det er ingen grunn til at du skal gi deg på dette. Stå på!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tar meg en frihet her.........fikk så lyst til å gjette hvor........

tror jeg vet hvilken marina dette skjedde på, ikke langt fra mitt bosted????

Marina eieren er en luring, og vil nok forsøke å komme unna på en rimlig måte, men var jeg deg, ville jeg ikke gitt meg på dette. For som det sies over, du har jo ikke bedt om dette uhellet, og sånn sett ikke kan klandres eller belastes.

Er dette det tilfellet jeg tror, er vel du blitt skadelidende nok allerede, for du fikk vel ikke ny mast i sommer? Min båtnabo (også han fra Hokksund)fotalte hele historien i sommer, og jeg må innrømme jeg ble litt overrasket, for marina eieren har garantert såpass god økonomi i selskapet, at han kunne ordnet dette raskt og smertefritt. Har en gjort en brøler, så får en stå til rette for det!

 

Uansett, Stå på videre, ikke gi deg!

 

Lykke til!!!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Neste gang så velg et forsikringsselskap som f.eks danske Pantaenius som presiserer at de ikke praktiserer aldersfradrag. Da hadde du fått din gamle rigg erstattet med en ny.

 

Jeg for min del har hekkagregat som også kan være utsatt for skade og ved valg av forsikringsselskap så ble alle som praktiserer aldersfradrag først silet ut.

 

Hos Pantaenius kostet forsikringen min 4500 mens IF, hvor jeg har mine andre forsikringer, skulle ha 7000.

Link to post
Share on other sites

Hos Pantaenius kostet forsikringen min 4500 mens IF, hvor jeg har mine andre forsikringer, skulle ha 7000.

Og da blir dagen spørsmål:

hvordan i heite hule er det disse forsikringsgutta setter prisene sine.. ?

( når "noen" kan levere mer ( ingen aldersfradrag ) for mindre ( langt lavere pris ??))

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hvordan i heite hule er det disse forsikringsgutta setter prisene sine.. ?

Jo, det vet du vel. De kaster dartpiler mot skiva hvor prislappene henger. Noen høye beløp og noen lave. Jeg har begynt å "shoppe" forsikring hvert år. Nå går jeg sannsynligvis tilbake til de jeg forlot for 3 år siden da de priset seg totalt ut. Nå er de nesten billigst for mitt vedkommende.

 

Sorry, dette ble litt utenfor Ben-GT's problem :blush:

Link to post
Share on other sites

Men hvordan skal han gå videre med saken???

Ikke lett når han blir avfeid fra sitt eget forsikringsselskap, blir avfeid fra marinaen som dekker seg bak sitt forsikringsselskap.

Men det er et godt poeng at din erstatning ikke skal være avhengig av hilke forsikringer marinaen har og at marinaen har et selvstendig ansvar for erstatning uavhengig av hva forsikringen deres dekker.

 

Saken er så gammel at du nok har prøvd alle fornuftige løsninger så om du ikke har gjort det er det på tide å få råd fra noen som kan sakene sine.

 

Beste rådet er nok forbrukerrådet eller gratis jusshjelp som jf.eks jusstudentene tilbyr.

 

Lykke til og stå på!

Link to post
Share on other sites

Beste rådet er nok forbrukerrådet eller gratis jusshjelp som jf.eks jusstudentene tilbyr.

 

Lykke til og stå på!

Hvis det er snakk om en del kronasjer så spørs det om det er så lurt å velge seg hjelp fra amatørbrigaden. Og egen forsikring dekker advokatbistand (i de norske selskapene).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og da blir dagen spørsmål:

hvordan i heite hule er det disse forsikringsgutta setter prisene sine.. ?

( når "noen" kan levere mer ( ingen aldersfradrag ) for mindre ( langt lavere pris ??))

 

Suzuki

Jo,det der er lett Suzuki. De er rekruttert fra bilbransjen hele bølinga. Har du noen gang fått ett tilbud på din bruktbil som ikke er en fornærmelse ?

Link to post
Share on other sites

Og da blir dagen spørsmål:

hvordan i heite hule er det disse forsikringsgutta setter prisene sine.. ?

( når "noen" kan levere mer ( ingen aldersfradrag ) for mindre ( langt lavere pris ??))

 

Suzuki

Hvis det hadde vært et fasitsvar eller kun en måte å beregne forsikringspremien på så hadde jo alle selskap tilbyd samme forsikring til samme pris og slik er det jo ikke verken i forsikringsbransjen eller i andre bransjer.

 

Som et eksempel så skulle jeg skifte registerreim på bilen nå nettopp. Innhentet to priser på nøyaktig samme jobben - 5000 hos ett selskap og 7500 hos et annet for nøyaktig samme jobb. Hadde også en større ombygging/påbygging på huset og på nøyaktig samme jobb så skilte det 200.000 mellom to ulike tilbydere. Så kan man da gjerne stille seg spørsmål om hvordan de beregner sine tilbud eller forsikringer for å komme frem til så ulike tilbud.

Link to post
Share on other sites

Neidda neidda neidda. 

 

Har du bedt om en ny mast? 

 

Neidda neidda neidda. 

 

Skal du ha båten seilklar og ferdig med det? 

 

Jadda jadda jadda. 

Herodes Falsk???

 

Fra spøk til alvor:

Hva hvis de hadde 10% eller kanskje ingen forsikring?

 

Hva slags forsikringsordning marinaen har, kan ikke telle i denne saken, og har de innrømmet skyld og atpåtil gått med på erstatning burde du ha en god sak. Forsikringsselskapet ditt skal ikke dekke denne skaden, men du har kanskje krav på å få dekket omkostninger til f.eks advokat via forsikringen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...