Jump to content

Ilas ankervinsj slipper tauet ved lav belastning

AndersH

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en seilbåt hvor der stod en Ilas ankervinsj innfelt i hekken. Vinsjen er ikke spesielt gammel og den fungerer strålende, bortsett fra følgende. Når jeg vinsjer inn tauet slipper den det dersom det ikke er godt med last på det. Dersom det er tungt vinsjer den som en kule, men dersom jeg feks. spoler opp tau som har lagt på bunn mens båten siger bakover slik at det ikke er annen last enn vekten av tauet, så mister den taket på tauet.

Snakka med en kamera som har kjøpt seg en brukt cabincruiser og han har akkurat det samme problemet med sin.

Antar at tauet kiler seg inn mellom to hjul, og at avstanden mellom disse angir hvor tykt tau man kan vinsje inn. Ser også for meg at tauet blir dratt ned mellom hjulene ved belastning og låses, mens det legger seg utenpå hjulene uten belastning. Jeg har sett på vinsjen og sett en stooor skrue, men etter å ha lest ser det ut som den er for å justere sluring. Er det noen justeringsmulighet for å få tauet til å låses bedre? Er det feks. mulig å justere avstand på hjulene?

Takker på forhånd for hjelp!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Har nøyaktig samme diagnoe som deg, og har kommet til at konstruksjonen har denne svakheten. Har en Ilas 1000 m/16mm tau og nytt kabelar. Er tauet nytt er ikke dette noe problem hos meg, men er det blitt 3år gammelt og ikke like føyelig og mykt som da det var nytt oppstår dette. Det jeg gjør er at jeg vinsjer inn i en syklus til ankeret er oppe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...