AndersH Startet 13.August.2011 Link til dette innlegget Startet 13.August.2011 Jeg har kjøpt meg en seilbåt hvor der stod en Ilas ankervinsj innfelt i hekken. Vinsjen er ikke spesielt gammel og den fungerer strålende, bortsett fra følgende. Når jeg vinsjer inn tauet slipper den det dersom det ikke er godt med last på det. Dersom det er tungt vinsjer den som en kule, men dersom jeg feks. spoler opp tau som har lagt på bunn mens båten siger bakover slik at det ikke er annen last enn vekten av tauet, så mister den taket på tauet. Snakka med en kamera som har kjøpt seg en brukt cabincruiser og han har akkurat det samme problemet med sin. Antar at tauet kiler seg inn mellom to hjul, og at avstanden mellom disse angir hvor tykt tau man kan vinsje inn. Ser også for meg at tauet blir dratt ned mellom hjulene ved belastning og låses, mens det legger seg utenpå hjulene uten belastning. Jeg har sett på vinsjen og sett en stooor skrue, men etter å ha lest ser det ut som den er for å justere sluring. Er det noen justeringsmulighet for å få tauet til å låses bedre? Er det feks. mulig å justere avstand på hjulene? Takker på forhånd for hjelp!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Jeg kan ikke hjelpe deg der men vil råde deg til å ta en kjapp tlf til forhandler i morgen, eller kanskje ta direkte kontakt hvis du bor sånn til. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Hvilke vinsj har du? Og hvor kjukt tau har du? Sitér dette innlegget Link to post
Princess 37 Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Det første du kan prøve er å vaske tauet i en balje med vanlig skyllemiddel, det vil sikkert hjelpe en del. Skulle dette vise seg å ha dårlig effekt. kan du stramme/klemme ned "leppa" som presser tauet ned i kapilaret. Har hatt samme problem med min ILAS men å bøye inn "leppa" løste problemet. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Har nøyaktig samme diagnoe som deg, og har kommet til at konstruksjonen har denne svakheten. Har en Ilas 1000 m/16mm tau og nytt kabelar. Er tauet nytt er ikke dette noe problem hos meg, men er det blitt 3år gammelt og ikke like føyelig og mykt som da det var nytt oppstår dette. Det jeg gjør er at jeg vinsjer inn i en syklus til ankeret er oppe. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Hadde samme problem for 2 år siden med min Ilas, ble helt fin etter at jeg stramma opp bøylen. Måtte plukke den av for å få bøyd den nok, lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.