Jump to content

Kan man bruke epoxy på polyester ved mont av baugprop?

Kjetil1

Recommended Posts

Har nå kjøpt meg baugpropell, og skal montere selv i høst. Har alltid ment at man skal bruke polyester ved støping på polyester, men da jeg kjøpte tunnelen av en som drev og monterte baugpropeller mente han at det beste for liming/støping er epoxy. Mener selv å ha lest at man kan bruke epoxy på polyester, men ikke polyester på epoxy. Jeg kjøpte en dunk polyester sammen med duk og baugpropellen. Men jeg vil være sikker på hva som er best. Man kan ikke bare svinge inn til siden og vente på NAF/Viking/Falken hvis noe løsner når man er til sjøss...

Jeg har støpt nu dørk i gammel Selco og Solabåt, reparert 70 mod Corvette med polyester og duk, og mener det er solid nok. Men, er epoxy bedre???

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Eg er en amatør innen dette faget, men har montert 2 stk baugpropellere. Begge ganger brukte eg polyester. Eg inbiller meg litt at epoxy blir mer som en lim, mens polyester støpes sammen med det eksisterende. Inbiller meg og at epoxy er lettere å jobbe med grunnet konsistens.

NB! Det må slipes og vaskes godt med begge løsninger. Eg sliper godt inn på eksisterende glassfiber fra begge sider. Innside legger eg minst 3 lag med duk. Så sliper eg meg inn fra utside slik at det eg støper blir fullstendig støp fra innside til utside. Er absolutt ikkje redd for at dette vil løsne. Viktig å runde av kanter på utside så du slipper kavitasjon. Pass på god temp. Ca 18 -20 grader hadde eg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...