Jump to content

Nok en trist ulykke


Careka

Recommended Posts

Syns det begynner å bli mange ulykker i år på sjøen.

Med tragisk utfall.

 

Føler med de etterlatte.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10081274

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er trist når ulykker hender. Men vi må også innse at vi er voksne folk som ta en kalkulert risiko når vi ferdes i båt. Total sikkerhet kan bare oppnås med total ufrihet - det gjelder også på vannet. Den norske skjærgården er ikke Disneyland, den er ikke veritasgodkjent - den er i utgangspunkt vill natur. Det er hver enkelt som må i frihet ta ansvarsfulle avgjørelser når det gjelder sikkerhet.

 

Jeg synes det er trist når hver ulykke fører til at hylekoret kommer igang igjen: Påbyd med rettningsvester - 0,2 promillegrense - Båtførerbevis for alle - 5 knop langs mye av kysten - Påbyd med småbåtregister - Forbud mot vannscootere - Flere politibåter - etc, etc.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei. de 2 første druknet, de neste 3 omkom pga farten. Dvs slag og skader.

 

Mvh

Bavaria32sport

Okay, mente å lese at Burud hadde druknet også jeg. Men uansett hva skal myndighetene gjøre? Det må nok holdningsendringer til. Eller kanskje mer politi på fjorden, ikke vet jeg. Sørgelig uansett


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Men uansett hva skal myndighetene gjøre? Det må nok holdningsendringer til. Eller kanskje mer politi på fjorden, ikke vet jeg.

 

Et annet alternativ kan være innføring av mer obligatorisk opplæring slik at kunnskapsnivået om særlig høyahastighetsnavigering i trange farvann i mørket(og på dagtid) øker. Men det fører til enda større kostnader i båtregnskapet og kan frata de som ikke er så godt bemidlet, muligheten til båt- og sjøliv. Likevel tror jeg nok at en utvidet obligatorisk opplæring for eiere av "raske" båter muligens bør komme, eksempelvis om båtene kan gjøre mer enn 20, 25 eller 30 knop, eller en annen "fornuftig" grense.

 

For navigatører på kommersielle bil-, gods- og/eller passasjerførende hurtigbåter, er det for eksmepel utvidet krav til opplæring i forhold til andre fartøyer som ikke er klassifisert som hurtigbåter. Og grensen for hva som regnes som hurtigbåt hva fart angår, er 20 knop.

 

Navigatører på hurtigbåter må på retreningskurs minimum hvert 2,5 år. I tillegg må de utsjekkes med skriftlig og muntlig prøve på hvert enkelt fartøy de gjør tjeneste på, og denne utsjekken må tas på nytt om navigatørene har vært lenger borte fra fartøyet enn 6 måneder. En spesielt utnevnt hurtigbåtassesor godkjenner eller eventuelt underkjenner resultatet. I tillegg må de gjennom praktisk prøve i det aktuelle farvannet fartøyet skal trafikkere i for både dag- og nattseilas, og som godkjennes eller underkjennes av hurtigbåtassesor.

 

Jeg mener ikke at lystbåteiere skal måtte gå gjennom så omfattende opplæring, men kanskje spesialopplæring for de som skal føre hurtiggående lystbåter, kan være en måte å få ned ulykker særlig i mørket i høy fart. For det er fullt mulig å navigere i trange farvann og leder i "høy fart" i mørket med sikkerheten ivaretatt om man har den rette kompetansen, og ikke minst riktig utstyr, som etter mitt syn må omfatte radar. Selvsagt kan uhell og ulykker skje likevel, selv om kompetanse og utstyr er på plass.

 

Et annet moment som etter min mening bør med i dagens obligatoriske båtføreropplæring, er mye større fokus på begrensninger(og ikke bare muligheter) til kartplottere, elektroniske kart og GPS. Navigerer man innenskjærs med høy fart(typisk over 20 knop) i trange farvann og leder etter mørkets frembrudd med nesen godt plantet i en kartplotter, er man nesten dømt til å gå på grunn eller i fjellveggen før eller siden, samt å risikere å kollidere med andre fartøy.

 

Ellers registrerer jeg at det etter mitt syn nesten utelukkende diskuteres uhell og ulykker med kommersielle fartøyer på baatplassen.no, men veldig lite lystbåtrelaterte uhell og ulykker. Hva kan grunnen være til det? Er man redd å bli utfordret med tanke på egne kunnskaper, ferdigheter og ikke minst holdninger? Eller er det frykten for at nye uhell og ulykker skal føre til mer forbud, avgifter og/eller skjerpet opplæring for fritidsbåteiere?

Link to post
Share on other sites

Det er trist når ulykker hender. Men vi må også innse at vi er voksne folk som ta en kalkulert risiko når vi ferdes i båt.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: hjertens enig!

Ulykker vil alltid skje. Sjøl fergene her reker på land i tide og utide og det er nok ikkje grunnet mangel på hverken kvalifikasjoner, trening, redningsvester elr for stor fart

Link to post
Share on other sites

....

Et annet moment som etter min mening bør med i dagens obligatoriske båtføreropplæring, er mye større fokus på begrensninger(og ikke bare muligheter) til kartplottere, elektroniske kart og GPS. Navigerer man innenskjærs med høy fart(typisk over 20 knop) i trange farvann og leder etter mørkets frembrudd med nesen godt plantet i en kartplotter, er man nesten dømt til å gå på grunn eller i fjellveggen før eller siden, samt å risikere å kollidere med andre fartøy.

.....

 

Ja, her er du utvilsomt inne på et område som med fordel kan vies større oppmerksomhet.

Jeg terper og terper på at plotterne er noen helt fantastisk flotte HJELPEmidler, men det viktigste er fortsatt å følge med hva som skjer rundt båten og være trygg på hvor båten virkelig befinner seg til enhver tid - ikke bare hvor plotteren "påstår" at båten befinner seg :headbang:

 

Når det gjelder andre begrensninger så har fartsbegrensningene fått stor oppmerksomhet denne sommeren, mens det sikkert hadde vært minst like viktig å innse sine egne begrensninger - både i forhold til farten og evnen til å følge med på og forstå sjøkartet :lipseal:

 

Det er virkelig tragisk når ulykker skjer, og vi burde være istand til å lære noe av dem for å unngå enda flere ulykker!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jan, av en eller annen grunn får du meg til å tenke på Sleipner-ulykken ... det er ikke bare de glade forstandsløse amatører som gjør feil med store konsekvenser. Det som forundrer meg mest, er det totale fraværet av angst for at hva man holder på med, kanskje ikke er riktig, Man skal gjerne ikke være helt paranoid, men om man likevel er det, så betyr det jo ikke at de IKKE er ute etter deg ... jeg tror det rett og slett er lite "what if" tenkning i en generasjon som er litt yngre enn "oss". Kanskje de skulle innført lisens på kartplottere, og tvangsnavigasjon på fyrlykter i stummende mørke i mins 20 timer før man får slippe løs.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Godeste Skipper Worse,

Det du skriver om eldre og yngre er kjente tanker :yesnod:

Du vet også at jeg til sine tider benytter begrepet "Nintendonavigasjon" og da mener jeg å ane en sammenheng mellom at man tar Nintendotankegangen med seg ombord. Man sitter hjemme med sitt dataspill, spiller etter beste evne, fryktløst og uforferdet, men plutselig blir hele skjermen rød, eller Bang eller Boom. Så kommer beskjeden "Game over, do you want to play again?"

Hvis man tar denne holdningen med seg ombord, da blir det nødvendigvis en grusomt brå vekker, hvis det samme spørsmålet ikke kommer opp, når man ender med et brak 5 - 10 - 15 meter oppe på tørre land :headbang:

 

..... Kanskje de skulle innført lisens på kartplottere, og tvangsnavigasjon på fyrlykter i stummende mørke i mins 20 timer før man får slippe løs.

 

"Lisens på kartplottere" kunne klinge som en ide fra kringkastingens barndom. Den er selvfølge helt illusorisk, men jeg forstår godt hva du mener.

 

"Tvangsnavigasjon" på fyrlykter i stummende mørke derimot, det har jeg adskillig mer sans for. Det er også derfor at jeg legger inn lange praksisturer, i de mest kronglete ledene jeg kan finne mellom Stavanger og Bergen, som en viktig del av mine D5L-kurs. Og jeg kan love deg at det "går opp et lys" for noen og enhver i løpet av en slik nattseilas! For min del er det en like stor opplevelse hver gang hvordan kursdeltagerne vokser med oppgavene, hvilke overlegninger de foretar seg og hvor grundig de sjekker posisjoner og kurser hele tiden.

Det er nemlig alt annet enn Nintendo hvis man trøsker på land med 120 tonn stål, for ikke å snakke om hvis man går over noen små plastikkbåter på sin vei . . . :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tror holdningsendring/opplysning er eneste vei å gå. Det hjelper ikke med all verdens lover, regler eller tekniske løsninger i slike tilfeller. Det er vel kun "skipperens" erfaring og vurderingsevne som skiller mellom rene uhell og katastrofe.

 

Kollisjonssikkerheten i mindre hurtiggående båter ala daycruisere/RIB mm < 9,25m er vel på høyde med biler fra 1920 tallet. Tror ikke mange av de som har gått på land i lignende sitiasjoner er klar over dette. I tillegg har man risikoffaktoren ved å havne bevisstløs i sjøen etter en aldri så liten smell - uten redningsvest. Denne er ofte fatal.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei. de 2 første druknet, de neste 3 omkom pga farten.

Vel, de to første traff en Windy med en RIB.

Det ble hull i Windyen.

 

Uansett, ingen brukte vest. Som jeg har sagt før, de som kjører rundt på natta i høy fart uten vest har ikke min sympati. Fører av slike fartøy tar på seg et meget stort ansvar.

 

Og så er det en gjenganger. Hyttefolket.

Det er skjelden lokale eller turbåtfolk involvert i slike ulykker. Det er gjerne de som reiser på hytta og kun bruker båt to til tre uker i året. I disse dager stort sett en stor RIB.

Jeg har vært noen ganger på brygga i Tønsberg og Sandefjord i sommer og sett på trafikken. Ingen av RIB brukerne bruker vest.

Jeg bror også slik til at jeg kan følge trafikken i Vestfjorden. Når det stenger på brygga i Tønsberg går det fort utover. Svært fort.

Link to post
Share on other sites

Nei. de 2 første druknet, de neste 3 omkom pga farten. Dvs slag og skader.

 

Mvh

Bavaria32sport

 

Hvor har du funnet disse opplysningene? Så vidt meg bekjent har ikke politiet gått ut med dødsårsakene etter denne ulykken. Ei heller har jeg funnet bekreftelse noe sted på at farten var spesiellt høy.

Det man uansett kan si med sikkerhet er at pårørende (og andre) hadde sluppet å gå så lenge med usikkerhet omkring utfallet dersom alle hadde brukt flyteplagg.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...