Jump to content

Nok en trist ulykke


Careka

Recommended Posts

jfr Plutoniums kartsnitt og markering, så kan jeg på en måte i se noen rimelig grunn for at de skal ha truffet land på stedet de har gjort. Mulig man har fulgt land mellom Hareid og Hjørungavåg etter at fjorden har blitt krysset fra Sula til Hareidlandet. Men at de har gått på land like før fyret må jo bety at fører har trodd han var vært en helt annen plass.. Jeg skjønner det ikke... Eller vedkommende har trodd at grønn sektor er en "sikker led". Det fyre skal være synlig i 5 nm så det skal jo være plenty med tid å orientere seg selv i 30-40 knop.

 

Det er 11,5 nm fra Ålesund sentrum til ulykkesstedet. mao ca 30 minutters tur fra Ålesund i 22 knop.

Det er meget god plass i denne fjorden. Ser en på kartet til Plutonium, er det 2 nm fra fyret og over fjorden, sydøstlig retning. Her er det definitivt ikke noen trang led.

 

Jeg lå sjøl inne i Geiranger ulykkesnatta. Mener det var lettskyet og oppholdsvær på sunnmøre den natta.( mulig det var andre forhold på stedet for jeg møtte tåke i morges på returen til Ålesund) Mørket siger på i 23-tiden og det lysner i 06-tiden...

 

 

Uansett årsak, la oss alle ta læring av alle slike ulykker.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var diskusjonen igang igjen.

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1052254&cat=4916

 

Jeg syns de burde satt 5 år, innen da skal alle ha tatt det. Det vil heve kompetansen/forståelsen, blandt mange "såkalte erfarne" båtførere også.

 

Tipper den satt. :thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...