Jump to content

Rimelig radar

Tugman

Recommended Posts

5,2 grader blir ca 90 milliradianer og det betyr at strålebredden ved 1 NM fra fartøyet blir 1852x90E-3=166,7m og det dobbelte ved 2 NM osv. Det betyr at du ikke klarer å skille to mål som ligger innenfor strålebredden på samme avstand. Skal du ha større strålebredde må du opp i større antenne dvs mye dyrere radar.

Bjarne

Jeg har en Furuno 1621 fra 1992. Den fulgte med båten da jeg kjøpte den, og jeg var nok litt skeptisk. Men radaren gjør så absolutt nytten. Det fulgte også med en litt mer avansert radar på min forrige båt. Jeg kan ikke si at nytteverdien var høyere på den. Jeg er rimelig sikker på at det er operatøren som er viktigst. Lær deg radaren når du er ute i god sikt. Jeg har alltid radaren på, og oppnår å bli trent, pluss at det er veldig greit å se når de store hurtiggående kommer inn aktenfra.

Det er svvært skjeldent jeg Zomer ut til mer enn 4 nautiske mil, så å kjøpe en 24 mils radar blir vel å skyte småfugl med kanon.

I tillegg til å se skipstrafikk er nytten av å se land live veldig greit.

Bern skrev:

Har jeg kjøpt en ubrukelig radar?

Slett ikke ubrukelig men den har visse begrensninger. Ta et søk på f.eks. "strålebredde" så finner du en masse som er skrevet tidligere, bl.a. dette.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  Bern skrev:

Jeg monterer i disse dager en Simrad DX 45 radar. Den har strålebredde 5,6gr.H og 30 gr.V, 4 Kw. Har jeg kjøpt en ubrukelig radar? :crazy:

Mvh Bern

Nei du har kjøpt en bra radar, skal du komme ned på 2 grader strålebredde må du antagelig betale 50000-60000 for en radar, det er antennestørrelsen (antenneparturen) som bestemmer strålebredden hvilket kan sammenlignes med linsestørrelsen på et kamera, jo større linse des bedre oppløsning. Vi bruker vel radar på en lystbåt som et hjelpemiddel for å unngå å kjøre på fartøyer eller gjenstander i tåke eller mørke. Når det gjelder avstand kan en radar ikke se lenger enn to ganger kvadratroten av høyden på det du ser på pluss to ganger kvadratroten av din antennehøyde. Så har du en båt med lav antennehøyde så hjelper det ikke om det står 16-24-48 NM i rekkevidde, den rekker ikke lenger en det jeg skrev over.

Bjarne

Isfeldt skrev:

Nei du har kjøpt en bra radar, skal du komme ned på 2 grader strålebredde må du antagelig betale 50000-60000 for en radar, det er antennestørrelsen (antenneparturen) som bestemmer strålebredden hvilket kan sammenlignes med linsestørrelsen på et kamera, jo større linse des bedre oppløsning. Vi bruker vel radar på en lystbåt som et hjelpemiddel for å unngå å kjøre på fartøyer eller gjenstander i tåke eller mørke. Når det gjelder avstand kan en radar ikke se lenger enn to ganger kvadratroten av høyden på det du ser på pluss to ganger kvadratroten av din antennehøyde. Så har du en båt med lav antennehøyde så hjelper det ikke om det står 16-24-48 NM i rekkevidde, den rekker ikke lenger en det jeg skrev over.

Bjarne

Tiltredes. Etter 2 års bruk av en Raymarin SL-72 på en normalt høy 28 foter, så er min erfaring at det mest effektive er å la radaren se 0,5 - 1,0 nm fremover.

AL-TEC

al-tec.no

Jeg har også en Furuno 1621. Den er fra 1993 og har hele tiden fungert aldeles utmerket. Horisontal strålebredde er riktignok 6,2 grader, men det er godt nok for meg. Radomen er bare 38 cm i diameter, og skal du ha mindre strålebredde (hvilket selvfølgelig gir nøyaktigere bilde), må radomen bli større. Rekkevidden er på 8 n.m. og det holder i massevis for meg. Halvparten hadde vært nok. Arvtageren ser ut til å være modell 1623 og det ser ikke ut til at disse radarene har forandret seg mye med årene.

Eivind

Isfeldt skrev:

Hva med en JRC 1500 MKII, 2 kW 5,2 grader horisontal strålebredde. $ 1099,- pluss 25% moms og ca $100-140 i frakt dør til dør med tracking av vare. www.wjmmarine.com Har handlet der selv, hurtig og effektivt med kreditkort.

Bjarne

Takker for hintet Bjarne! Skal se på messa hva de tilbyr der.

Selv om Skipper_Worse rister på hue av 5,9 graders strålebredde, vil jeg tro at DET holder for meg i en 20 fots trailbar båt! Mindre bredde krever større antenne. Mye større! Og hva skal jeg BRUKE radaren til? Jo ganske enkelt å se om det er andre båter på kollisjonskurs med meg (i skodda). Rekkevidde over 2 Nm er sjelden aktuellt for mitt vedkommende! Å se "sprekken" mellom 2 holmer er neppe SÅ viktig! TelChart-en forteller meg hvor DEN er! :wink:

Trur eg... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin skrev:

Takker for hintet Bjarne! Skal se på messa hva de tilbyr der.

Selv om Skipper_Worse rister på hue av 5,9 graders strålebredde, vil jeg tro at DET holder for meg i en 20 fots trailbar båt! Mindre bredde krever større antenne. Mye større! Og hva skal jeg BRUKE radaren til? Jo ganske enkelt å se om det er andre båter på kollisjonskurs med meg (i skodda). Rekkevidde over 2 Nm er sjelden aktuellt for mitt vedkommende! Å se "sprekken" mellom 2 holmer er neppe SÅ viktig! TelChart-en forteller meg hvor DEN er! :wink:

Trur eg... :rolleyes:

Hei.

Ser her er mange meininger vedrørande viktigheten av strålebredden.

Eg trur at det ofte er like mykje spørsmål om brukaren sin evne til å skjønne, og å kunne bruke raderen riktig, og å kjenne sine egne og radarens begrensingar.

Har sjølv en JRC 1500 med 5,2gr. strålebredde, og ein kartplotter. Disse to gjer ein utmerket jobb som til mitt bruk er fult brukbart.

Legg ved ei link som kan vera grei å kikka på.

http://www.pronav.no/index.php?MenyID=63

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)

i Seilmagasinet nr1 2006

skriver Jon Winge om en svingbar antenneplattform (bevegelsedempet)

og så hänvisar han til nedanstående link.......

http://www.edelstahl-haese.de/

men jag finner ikke dessa der........

någon som funnit dessa eller finns det andre som tillverkar dessa????

håller på o planerer för en targabåge leter derför efter en sådan!

någon som kan hjälpa mig?

S/Y Gunga Din

• 9 måneder senere...

Siden jeg kommer til å gå for den nye 4000 serien til Garmin som plotter ombord så kikker jeg litt på denne "rimelige" (rett under 900$) lille 4kW radaren fra Garmin som kommer på markedet.

Siden dette er produkt som kommer om non måneder så er det jo ingen som kar erfaringer med den, men det er sikkert noen 2eksperter" som har meninger. Ser at den har litt stor horisontal bredde på 5,2 grader, men hva dette betyr i praksis er en anne sak.

Prismessig så er jo dette en grei sak om den i tillegg er brukbar da. Nå kan jeg vanskelig tro at Garmin slipper noe dritt på markedet, men sikker er jeg jo ikke.

Prisen for en 4008 gpsmap og radar er på rundt 2500 USD (1660 for plotter og 880 for radar)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei Sydvesten!

Garmin sin nye radar ser da grei ut og disse slipper ikke hva som helst ut på markedet uten å ha testet produktet grundig. Etter å ha anskaffet meg en båt hvor radar var påmontert ser jeg virkelig hvor kjekt det er. Snakker du med erfarne skippere på større fartøy langs kysten vår sier mange av dem at radaren er det viktigste instrumentet ombord. Det er sikkert noe i det.. :yesnod:

Lina skrev:
Snakker du med erfarne skippere på større fartøy langs kysten vår sier mange av dem at radaren er det viktigste instrumentet ombord. Det er sikkert noe i det.

Her må det tilføyes at de for det første har skikkelige saker ombord, dernest vet de jo hvordan de skal bruke det. Noe det etter min erfaring er svært få lystbåtførere som vet.

Har klart meg 11 sesonger uten radar, uten å savne den (nybåten hadde radar montert og jeg bruker den i pent vær for morro skyld)

Garmin 4012 Features

..........................Backlit keypad for easier operation at night

Auto-dimming display

Three built-in network ports for connection to a Garmin radar, GSD 22 sounder, or another MFD Compatible with all Garmin Marine Network peripherals

Two video inputs for onboard cameras – supports PAL & NTSC video signals

1 XGA (4012) PC monitor video output

Four NMEA 0183 inputs and two NMEA 0183 outputs – supports both AIS and DSC

Supports NMEA 2000................

vad betyder MFD ?? :confused:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...