Jump to content

Rimelig radar

Tugman

Recommended Posts

Synes forøvrig det er rart ikke Garmin har tatt den helt ut, til full PC support over nettverket for alle funksjoner, når de først kom ut med nye modeller.

Ellers ser de nye modellene meget bra ut.

Men ihvertfall til en seilbåt ville jeg hatt full PC integrasjon til en PC nede på kartbordet og plotteren ute i cockpit.

Redigert av jolo (see edit history)

Raymarine E serien har full integrasjon av alle opplysninger på kartplotter, ekkolodd, radar mv. til PC

via PC-programmet Raytech RNS v. 6.0.

Dette programmet kan lastes ned vis www.raymarine.com til utprøving.

Programmet leser også Navionics-brikkene med brikkeleser, slik at all ruteplanlegging kan skje hjemme.

Pc kobles til systemet via ordinær nettverkskabel, og PCen kan eksempelvis benyttes som fullverdig radar mens hovedskjermen benyttes som kartplotter.

Jeg har benyttet systemet i hele sommer og er mer enn imponert.

Dette er det beste systemet jeg har benyttet opp igjennom årene.

Men det sier ikke så mye.

Det er vel ikke lett å si hva som er billigst, men Garmin 4008 med GMR18 4 kW antenne kommer på rundt 2500 USD i uaniten. Det som er tilgjengelig i dag er vel 3006 med GMR20 som billigste alternativ.

3006 koster 15900 kroner hos Malfix

GMR 20 fant jeg ikke prisen på.

Andre har sikkert prisen for Raymarine som har en 2kW radar som er rimelig og sammen med C70 sjerm og en gps antenne så finner man vel en grei sak.

Malfix har dette, men sidene der har vært under arbeid det siste halve året så prisene er vel ikke klar

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Gunga Din skrev:
men då snakker vi system runt 50 tusen ?? eller

Spørs hvor du kjøper, jeg kjøpte en blackbox radar på ebay for 4000,- antennen 4kw kjøpte jeg her hjemme for 11 lapper. Da manglet bare skjerm i valgfri størrelse. Så har jeg snekret en pc til kartmaskin.

Hvis jeg tipper på ett sted rundt 25 lapper så er det nok deromkring, to 17" og kart pc inkludert.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

En kommentar til Gunga Din i innlegg # 108.

Ja, informasjon som lages (f.eks. veipunkter, ruter, o.a.)

eller hentes via internett (værdata),

går umiddelbart (dette er et hurtig intranetsystem) fra PC til andre skjermer ombord.

Jeg har en hovedskjerm (E120) nede og en annen oppe (E80).

All informsjon på de to skjermene og PCen er simultan.

Det krever noe trening å benytte et system hvor endring av informasjon, enten dette skjer via en av de to skjermene eller via PC faktisk overføres simultant.

Når man starter å bruke systemet kan det nok virke vel overutviklet.

Men jeg ser her muligheter for å lage loggbøker med digitale bilder, nedlasting av værdata og uendelige muligheter for å koble digital informasjon.

Det er tiden som er begrensningen.

Og så er det viktig å seile!

Jeg bruker disse navigasjonssystemene i forkant - det har gitt meg større seilerglede under veis.

Det er også spennende at enkelte områder, eksempelvis hele Kieler-fjorden nå har trådløst nettverk.

Dette kommer kanskje om noen år også i Oslofjorden og Bohuslen?

Gunga Din skrev:
tror Furuno o blackbox systemet er det beste jag sett på marknaden, det mest proffe.....

Etter at navnet serien ble introdusert så har Furuno virkelig kommet i siget ja, jeg var tidligere lite tillhenger av merket, mest grunnet designen og fargen. Men her har du jo ett nedfellbart tastatur og velger din egen skjerm.

Jeg startet med blackboxen for kroner 4000,- på ebay, muli litt heldig på prisen der. Også kjøpte jeg antennen flett ny her hjemme. Er du tolmodig dukker det også opp antenner på ebay så jeg ser ikke det så usannsynlig at en kan skaffe ett slikt system for under 15 lapper. De tømmer gjerne lagre på modeller som går ut.

Jeg har siden utvidet med ekkolodd på systemet da, den kobles bare inn i nettverket også har en dybde til alle.

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er dimmemuligheter på skjermene jeg har valgt...

Gladiator skrev:
Kan alle radarantenner fra Furuno brukes eller er det kun enkelte modeller?

Dette er jeg usikker på, jeg vil tro det, men skulle heslt hatt installasjonsmanualene til begge antennen typene for å svare på det. Du kan jo høre med Furuno, men da ville jeg spurt om du kan beholde din gamle antenne av type bla bla hvis du invisterer i nytt display/blackbox. De blackboxene jeg har sett på ebay har vert flett ny, og samme selger flere så det kan være de tømmer lagre før ny modell kommer inn. Så lenge antennen er beregnet på navnet serien går det nok bra.

Hmm. Jeg er ikke helt enig i en del av svarene som kommer her. Men det er vel slik det skal være. Ikke alle har krav om absolutt beste skipskvalitet på utstyret i en småbåt, eller...? Jeg har hatt småradar (Furuno) i mine to siste båter. Dette fungerer veldig greit til mitt bruk. Jeg bruker radar kombinert med andre hjelpemidler som; kartplotter, papirkart og ekkolodd. Radaren er i grunnen mest brukt som navigasjonshjelpemiddel i mørke og en meget sjelden gang tåke. Ser vi bort fra tåke føler jeg helt trygg på radaren. I mørke har du god visuell oversikt over skipstrafikken i tilegg til radarbildet. Men det aller viktigeste er å KUNNE utstyret du har til rådighet. Det lærer du best ved å bruke/pugge utstyret i dagslys. Alle ekstrafunksjonene trenger du i grunnen ikke. Hva er de vi vil se? Annen skipstrafikk og landkonturer innen 0.5-2 NM Dette klarer en radar til 10-12000 kroner også.

sydvesten skrev:
Det er vel ikke lett å si hva som er billigst, men Garmin 4008 med GMR18 4 kW antenne kommer på rundt 2500 USD i uaniten. Det som er tilgjengelig i dag er vel 3006 med GMR20 som billigste alternativ.

3006 koster 15900 kroner hos Malfix

GMR 20 fant jeg ikke prisen på.

Sydvesten:

Vil man ikke kunne bruke en 3005c ? Den er en god del billigere, ca $800 (8.900,- hos Malfix)

Frøken Fryd skrev:
Etter at navnet serien ble introdusert så har Furuno virkelig kommet i siget ja,

I siget ja, håper de har fått ræva i gir også da.

Jeg testet Navnet BB når den kom. Og synes det var skuffende treigt. Bare noe så enkelt som inn/ut zooming var uakseptabelt treigt.

Forhandleren skyldte på feil firmware, det var oppgraderinger på gang, men kunne ikke si når.

Det ble ikke noe Navnet på meg.

Nå har jeg ikke testet nyere Navnet VX2, den har sikkert fått processor oppgradering ?

Den har jo også fått full PC intergrasjon mot MaxSea.

Men jeg reagerer på at de fremdeles kjører med 10BaseT Hub nettverk.

Kanskje de kommer med Navnet VX3 snart med nettverk som er switchet og med høyere hastighet ?

Lasse skrev:
Vil man ikke kunne bruke en 3005c ? Den er en god del billigere, ca $800 (8.900,- hos Malfix)

Jeg trodde man kunne bruke 3005C, men kan ikke se at radar er støttet på denne plotteren hos Garmin, men det er mulig at den kan det. Jeg trodde at 30xx serien var skodd på samme lest bare med forskjellig skjermstørrelse.

Forøvrid så er 1. generasjon radar fra Garmin erstattet ev en oppgradert versjon. GMR20 og GMR40 er erstattet av GMR21 og GMR41, hva som er forskjellen vet jeg ikke, men noe er det sikkert. Prisen ligger på rundt 1200$ for 2kW og 15-1600$ for 4kW

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

jolo skrev:
Jeg testet Navnet BB når den kom. Og synes det var skuffende treigt. Bare noe så enkelt som inn/ut zooming var uakseptabelt treigt.

Det er mulig det ja, navnet 2 har jo kjappere prosessor så den er nok raskere. For min del så har det aldri vert aktuellt å bruke den til kartplotter, som radar er den iallefall suveren. Har oppdatert softwaren selv jeg men aldri lagt inn kart.

jolo skrev:
Den har jo også fått full PC intergrasjon mot MaxSea.

Men jeg reagerer på at de fremdeles kjører med 10BaseT Hub nettverk.

Kanskje de kommer med Navnet VX3 snart med nettverk som er switchet og med høyere hastighet ?

Korrigerer deg bittelitt, det er ikke Furuno som har gjort noe med navnet systemet men heller Maxsea som har fått tilgang til hvordan Furunoen jobber og dermed kan intigreres i systemet. Dette systemet er veldig bra og kan sammenlignes med dyre ecdis systemer lett.

Data som overføres i nettet krever ikke mye båndbredde, eneste en må huske er å kjøpe en switch som takler 10mbit, har en kun en pc koblet til så tvinger man den ned i 10mbit. Desverre går utviklingen på slike bokser i større hopp en i data industrien. Neste generasjon støtter nok høyere båndbredde for kompabiliteten sin del.

jolo skrev:
Tja, skal være enig med deg på Navnet1 som ikke har full PC integrasjon.

Men ved full integrasjon der en fullt ut opererer radar,plotter,ekkolodd etc. over nettet på PC blir det litt annerledes.

Har du Navnet1 eller 2 ?

Jeg mener at det kun er versjonen på Maxsea som bestemmer hvorvidt radar og ekkolodd bildet er tilgjengelig. Jeg har v1 men ikke navnet utgave på Maxsea så jeg får uansett ikke testet det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...