Jump to content

Rimelig radar

Tugman

Recommended Posts

Hei Tugman,

Dette er et tema som har vært grundig diskutert i flere omganger tidligere, du finner sikkert masse stoff ved å søke i emneoversikten.

Men på generell basis vil jeg si at en ny radar til 10.000, den har heller begrensede muligheter....

Hvis du derimot gir deg litt tid på bruktmarkedet med 10.000 i lommen, da skulle det være mulig å finne en radar som du kan ha både nytte og glede av. For min egen del surfer jeg ofte på www.ebay.de og der er titt og ofte et godt utvalg av radarer, men også Fornæs og Smedegaarden i Danmark har godt utvalg.

Lykke til med letingen!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Tugman,

Dette er et tema som har vært grundig diskutert i flere omganger tidligere, du finner sikkert masse stoff ved å søke i emneoversikten.

Men på generell basis vil jeg si at en ny radar til 10.000, den har heller begrensede muligheter....

Hvis du derimot gir deg litt tid på bruktmarkedet med 10.000 i lommen, da skulle det være mulig å finne en radar som du kan ha både nytte og glede av. For min egen del surfer jeg ofte på www.ebay.de og der er titt og ofte et godt utvalg av radarer, men også Fornæs og Smedegaarden i Danmark har godt utvalg.

Lykke til med letingen!

mvh

Poseidon

Jeg er helt enig, du kan bare spare de 10000 kronene enn å kjøpe en ny radar, bruksområdet er svært begrenset, og nøyaktigheten har blitt omdiskutert flere ganger.

Hvis jeg skulle kjøpt en slik radar, hadde jeg ikke betalt noe som helst før forhandleren går med på noen måneders prøvetid med 100% fornøyd eller pengene tilbake-garanti. Sannsynligheten for å ende opp med et dårlig produkt i denne prisklassen er veldig stor. Det finnes nok noen brukbare radarer hvis du legger på 5-10000 til, men sørg for all del å få en form for prøvetid hvis du kjøper den ny. Jeg ville nok heller vurdert å kjøpt en brukt radar, det er ikke noen store slitedeler i disse radarene, kun magnetron og børster i motoren som ryker, så selv om radaren er noen år gammel, kan den fortsatt bli som ny hvis disse slitedelene byttes. Lykke til

Takker for innspill så langt! Hvordan er det å event. kjøpe brukt på e-bay og slikt? Må man betale noe ekstra for toll på noe slikt? Om man velger å kjøpe ny... så har jeg hørt at man kan finne rimelige på amerikanske nettsteder; hvor mye bør man ut med og hva funksjoner trenger en "menig" man?

Hva anbefales / anbefales ikke ?

Hei Lasse,

som så ofte ellers blir det "moren og datteren" i tillegg til diverse andre kompromisser....

Men sånn på stående fot ville jeg vel for en brukt radar se på:

1) Anerkjent merke, helst ikke stort mer enn 5 år gammel

2) Smalest mulig horisontalstråle, det vil i praksis si størst mulig antenne - men det blir fort et kompromiss på en liten båt

3) Selv foretrekker jeg CRT-skjerm - og den bør være størst mulig...

4) Bør gi et "velholdt" inntrykk og leveres med alle papirer intakt

5) Kommunikasjonsmulighet via NMEA

6) I en seilbåt kan strømforbruket være av betydning, og da er det en fordel med muligheten for "intervaller" slik at den tar et par runder og så venter noen minutter før den igjen tar et par runder.

7) ARPA er virkelig "kjekt å ha", men det ville være desserten :wink:

Jeg var nettopp inne på danskenes "Den blå avis" www.dba.dk, der skrev jeg inn søkeordet "radar". Straks dukket opp 5 stk under 10.000 - et par av dem kunne sikkert være verdt å sjekke nærmere.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Er såkalt "lukket" antenne å foretrekke eller er de vanlige "propellene" best?  :rolleyes:

Lukket "dom" eller åpen antenne er ikke den store prinsippielle forskjellen. Men inne i domen er egentlig en vanlig åpen antenne.

Poenget er at denne antennen bør være så lang som mulig for derved å få en stråle som er smalest mulig. Domen er sjelden mer enn 2 fot i diameter, mens den åpne antennen ofte er 3 fot og kanskje 4 - det merkes som en svært stor forskjell i radarens skilleevne.

mvh

Poseidon

Problemet her blir vel hvor stor propell eller boks skal man ha på sjarken. Når vi snakker om 4 fot ja da har vi passert meteren med 20cm. De færreset har vel muligheten til dette. Det skal alt mulig annet raskt på taket også. Dette blir fort et kompromiss, og da er vi vel tilbake til spørsmålet om informasjonen en liten antenne gir er god nok.

Jeg følger selv med på debatter om radar siden jeg har litt plass på taket til en kakeboks, dog ikke på over meteren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men det ser jo ikke helt klokt ut å komme med en svær propell på taket heller da..  :lol:

Da min Poseidon ble innkjøpt til Norge i 1976 hadde den en helt ekstrem radar; med en stor åpen antenne og dobbel rotasjonshastighet.

... og den stolte eieren fikk spørsmål fra kaikanten: "Har du kjøpt deg helikopter?" :wink:

mvh

Poseidon

Dette må vel være billig med dagens dollarkurs?Boatersland

Prisen er vel ikke noe å si på nei.... Dette er jo rimelig selv etter at han Per Kritian har tatt siden 24 eller var det 25%

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

... og den stolte eieren fikk spørsmål fra kaikanten: "Har du kjøpt deg helikopter?"  :wink:

mvh

Poseidon

Nettopp, og med så liten båt som JEG har, KAN det være fare for at båten begynner å rotere i stedet for antennen (hvis denne er for stor) :lol::lol:

Men til alvoret: Har en liten "kakeboks på taket" og bruker den helst til å se større båter i leia (i tåke osv.) Meget nyttig redskap! Større radar (antenne) hadde jo vært kjekt, men DET er et kompromis mellom økonomi og behov.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ikke kast vekk 7000.- på en gammel 1721. med 1.5 kw radome med skjøtt kabel og en gammel innbrent CRT skjerm. Ikke mer verdt enn et par lapper er min mening. Hadde det ennå vært en 1721 Mk2 med 2.2 kw antenne og 6.9 grader strålebredde (som vel også er dårlig iforhold til dagens småbåt radome antenner). Husk 10 år i elektronikk sammenheng er svært mye.

CRT skjermer er på vei ut. De har fremtiden bak seg. Nå er det kjappe TFT LCD skjermer som gjelder. Også på store IMO godkjente radar systemer for store båter er det LCD som rår.

Har ikke erfaring med denne selv, men leste noen innlegg på amerikanske båt forum hvor det så ut som om eierne var godt fornøyd. Det er jo kartplotter i tillegg og GPS antenne er med i prisen.

Ja er så... :cool:

Har hørt at det er moms fra statene som tilkommer prisen, og ikke norges 24%..!? Stemmer dette? Noen med erfaringer fra import av båt-utstyr?

Her er svaret jeg fikk fra tollvesenet ang. dette:

Hei,

det er ingen toll på elektronisk utstyr til båt, men du må beregne 24% mva (merverdiavgift) av kjøpesummen inkludert fraktomkostninger til Norge.

mvh

Tollvesenets

Servicesenter

Godt jeg er momsregistrert da.. :yesnod:

Har lest litt om radarer og kom over følgende:

Marpa viser deg kurs, hastighet og eventuell kollisjonsfare på målet.

Oppfatter det som at man kan få informasjon om andre båters kurs ifh egen kurs, og på den måten få varsel om båt på kollisjonskurs.

Men hvordan virker dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...