Jump to content

Rimelig radar

Tugman

Recommended Posts

Lasse skrev:

Har lest litt om radarer og kom over følgende:

Marpa viser deg kurs, hastighet og eventuell kollisjonsfare på målet.

Oppfatter det som at man kan få informasjon om andre båters kurs ifh egen kurs, og på den måten få varsel om båt på kollisjonskurs.

Men hvordan virker dette?

Er det ikke Arpa det heter da..? :rolleyes:

Tugman skrev:

Er det ikke Arpa det heter da..? :rolleyes:

Dere har rett begge to...

Det finnes både ARPA (Automatic Radar Plotting Aid) og MARPA som er en Mini-ARPA og følgelig mer aktuell for de fleste av oss.

Virkemåten er forsåvidt grei:

1) Man får opp sine mål på skjermen, andre båter som man eventuelt kan tenkes å være på kollisjonskurs med.

2) Man setter en "peker" på aktuell båt og trykker f.eks "enter"

3) ARPA'en begynner nå å foreta en beregning; den får input om egen båts kurs og fart fra f.eks GPS og elektronisk kompass, den sjekker hvordan det aktuelle målet forflytter seg for hver radaromdreining - og etter en tid kommer den opp med f.eks:

a) Annen båts kurs og fart

b) Hvor nær man vil passere den andre båten hvis begge beholder kurs og fart ("CPA" = Closest Point of Approach")

c) Når man vil være på det nærmeste ("TCPA" = Time for CPA)

4) Avhengig av størrelsen på radaren kan den håndtere et antall forskjellige mål samtidig, det kan dreie seg om 6 - 12 mål for aktuelle radartyper, og mange flere mål for store spesialradarer.

5) Hvis man foretar en vikemanøver, eller forandrer kurs og/eller fart av andre årsaker vil tallene for CPA og TCPA selvsagt oppdateres tilsvarende. Men processorkraften er begrenset, så det kan ta sin tid...

Ser dette fornuftig ut?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Enig; Meget fornuftig.

Men til "kystskippern" brukte vi egne radar-plottekart, hvor vi la inn (grafisk) den andre båten (med tidsinterval), og kunne beregne kurs og fart på den andre båten, samt CPA og TCPA... Trengs det virkelig så MYE regnekraft for dette da?? :confused:

Riktignok noen år siden men..

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin skrev:

Enig; Meget fornuftig.

Men til "kystskippern" brukte vi egne radar-plottekart, hvor vi la inn (grafisk) den andre båten (med tidsinterval), og kunne beregne kurs og fart på den andre båten, samt CPA og TCPA... Trengs det virkelig så MYE regnekraft for dette da?? :confused:

Riktignok noen år siden men..

God morgen Marwin,

nei, det er nok ikke så veldig meget som trenges, men man må huske på at utviklingen brikkene i radarverden nok ikke har vært den samme som brikkene i mer konkurranseutsatte bransjer :wink:

Dessuten husker du sikkert fra den plottingen som du refererer til hvor lite unøyaktighet som skulle til i den grafiske løsningen før "ekkoveien" fikk en gal retning og beregningene ble deretter? Når radarens ARPA skal gjøre noe fornuftig må den ha "input" og med en antenne som roterer 24 rpm blir den ikke så veldig hyppig oppdatert.

I praksis ser jeg hvordan et fartøy som plottes først kommer inn med fart og kurs som åpenbart må være feil, for så litt etter litt regne seg inn mot noe fornuftig. Man ser også hvordan vektoren på skjermen peker i "hytt og helsike" før den har fått mange nok input til å bestemme seg for hva som er det riktige.

Men kjekt leketøy - det er det jo alltid :wink:

mvh

Poseidon

Redigert av Poseidon (see edit history)

Kjøpte en pakke fra Raymarine i fjor, SL72+, og den imponerte meg selvom jeg aldri har brukt radar før. Veiledende pris var rundt 18.000,- Radaren tar NMEA fra GPS'en og du kan lese av alle data i egne vinduer om du ønsker. Ruter og waypoints kommer opp i radarbildet. Med en kartplotter ved siden av som kan vise "kurs opp" i bildet, ja da må du finne fram!Trodde vel egentlig aldri at jeg skulle få skikkelig bruk for radaren her i Oslofjorden, men den dagen vi dro på ferie, møtte vi et formidabelt regnvær rett nord for Koster, og siden dette var i skumringen ble sikten lik null! Hadde jo plotteren som viste posisjonen, men du verden så kjekt det var med radar i tillegg! Anbefales! Du ser den her: http://home.online.no/~jonpa/photo6.htm

Jon_P

Redigert av Jon_P (see edit history)

AL-TEC

al-tec.no

Takk for det, poseidon

Det var akkurat slik jeg trodde det fungerte :yesnod:

Hvis man skulle anskaffet en radar, må vel dette være en typisk funksjon som er nyttig i en fritidsbåt? Har opplevd et par ganger at jeg har hatt båter på mulig kollisjonskurs i mørket, men at det har vært nærmest umulig å bedømme båtens kurs og avstand. Spesielt hvis det er en del sjø, båten har svake lanterner og sikten ikke er optimal.

Noen som har seilbåt og radar? Kunne tenkt meg å samlet en del erfaringsstoff mhp bruk av radar i seilbåt - både gode og dårlige.

Lasse skrev:

Takk for det, poseidon

Det var akkurat slik jeg trodde det fungerte  :yesnod:

Hvis man skulle anskaffet en radar, må vel dette være en typisk funksjon som er nyttig i en fritidsbåt?

Ja, denne funksjonen kan være meget nyttig, men i små båter har den også en svakhet som jeg ikke skal legge skjul på; det som skjer når det blir mange små kursendringer.....

I et mindre fartøy blir jo aldri styringen så stabil og rettlinjet som i "skip" som går slavisk på kurser. Hvis man har plottet inn båter, som radaren forsøker å følge, så hender det ofte (spesielt med små/svake ekko) at ARPA'en rett og slett "mister" disse. Det henger som nevnt ofte sammen med en kursendring og blir forverret av dårlig vær etter som ekkoene da kan forsvinne inn mellom bølgene av og til.

Men som sagt: stort sett en meget kjekk og anvendelig funksjon.

mvh

Poseidon

Ja, nettopp,vær obs på at MARPA nærmest er ubrukelig uten en skikkelig Heading sensor. Enten fra et eget gyro stabilisert fluxgate kompass, eller ved å ta heading data fra autopilot med rategyro. Elller aller best (og veldig dyrt) med et gpskompass.

Men Vaktsoner er jo et kjekt alternativ å bruke da. De fleste radare har vel idag muligheten til å sette opp sirkulære eller sektor soner hvor du får alarm hvis objekter kommer inn i sonen du har definert.

Redigert av jolo (see edit history)

jolo skrev:

Ja, nettopp,vær obs på at MARPA nærmest er ubrukelig uten en skikkelig Heading sensor. Enten fra et eget gyro stabilisert fluxgate kompass, eller ved å ta heading data fra autopilot med rategyro. Elller aller best (og veldig dyrt) med et gpskompass.

Men Vaktsoner er jo et kjekt alternativ å bruke da. De fleste radare har vel idag muligheten til å sette opp sirkulære eller sektor soner hvor du får alarm hvis objekter kommer inn i sonen du har definert.

C80 fra Raymarine er vårt anbefalte valg til de fleste som har seilbåt da man da kan kombinere ved å bruke kartplotter skjermen. Ofte er det lite plass i cockpit til to skjermer og C80 er passe stor. Det kan være en fordel å legge radarbilde over kartet spesielt når man øver og evt. er litt rusten i bruk av radar. Man kan og ha bare radarbilde og evt. begge bilder ved siden av hverandre.

Raymarine har en forholdsvis bred "kakeboks" og 2KW er nok effekt til "vanlig" bruk. (4kw er opsjon)

Nevner at vi i desember har kampanje på utvalgte Raymarine produkter med 20% rabatt ift. veiledende.

Alle som kjøper for over 5000 får i tillegg fraktfri levering og en flott rustfri Windex "Kråkesikker" (verdi kr. 790) på kjøpet.

C-Serien koples lett i serie slik at man kan ha en plotter i cockpit og en ved kartbord. (feks. C-70 inne og C-80 ute)

Verdt å vite er at Raymarine i likhet med mange har skiftet fra C-Map til Navionics kart. (noe som gjør det en del rimeligere for de fleste seilere å kjøpe gode kart slik prisene er nå) Selv er jeg bruker av begge kartsystemer og har ingen preferanse foruten pris hvor Navionics til mitt bruk er halv pris og vel så det.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
  Stavanger_Seil_AS skrev:

Det kan være en fordel å legge radarbilde over kartet spesielt når man øver og evt. er litt rusten i bruk av radar.

Enig, men radaroverlay ( som Marpa) på Raymarine c-serie er også avhengig av ovennevte Heading sensor for å fungere tilfredsstillende. Dette er en ekstra kostnad man må ta hensyn til for å få fullt utbytte av disse funksjonene. Har forresten c-serie selv, men foretrekker å bruke radaren på tradisjonellt vis med delt skjerm med kartet ved siden av. Helt suverent ! :yesnod: Redigert av jolo (see edit history)

jolo skrev:

Enig, men radaroverlay ( som Marpa) på Raymarine c-serie er også avhengig av ovennevte Heading sensor for å fungere tilfredsstillende. Dette er en ekstra kostnad man må ta hensyn til for å få fullt utbytte av disse funksjonene. Har forresten c-serie selv, men foretrekker å bruke radaren på tradisjonellt vis med delt skjerm med kartet ved siden av. Helt suverent !  :yesnod:

Høres ut som jeg kan glemme Marpa hvis det ikke kan fungere tilfredsstillende basert på NMEA fra GPS :headbang:
  Lasse skrev:

Høres ut som jeg kan glemme Marpa hvis det ikke kan fungere tilfredsstillende basert på NMEA fra GPS  :headbang:

På en seilbåt er det kjekt første gang og evt. når man skal selge det er det imponerende ellers tviler jeg på at du ville brukt det.

I motsetning til i stummende mørke så ser du avstand og posisjon som beveger seg og da er du "reddet".

Når det gjelder menn og leketøy i disse juletider så har dere vel alle hørt denne?

Likheten mellom pupper og elektrisk tog?

Beregnet på barna men fedrene som leker med dem.

:sailing:

Lasse skrev:

Høres ut som jeg kan glemme Marpa hvis det ikke kan fungere tilfredsstillende basert på NMEA fra GPS  :headbang:

Hei Lasse,

Jeg har pga Marpa installert et fluxgatekompass, etter som jeg fikk beskjed allerede før anskaffelsen at det ville bli nødvendig. Dette funker helt fint.

mvh

Poseidon

GeirKS skrev:

Kan en C80 kobles sammen med RL70RC (HSB2) slik at kartbildet fra Navionics kartet (og radarbildet) kan sees på begge stasjonene?

GeirKS

Iflg. beskrivelse av HSB så kan man det men jeg skal dobbelsjekke det med Navionics/C-Map for å være sikker.

Lasse: Du satser på Færderen i år? Marpa kan selvfølgelig brukes til overvåkning av

konkurrentene i en regatta :flag:

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
  Jon_P skrev:

Kjøpte en pakke fra Raymarine i fjor, SL72+, og den imponerte meg selvom jeg aldri har brukt radar før. Veiledende pris var rundt 18.000,- Radaren tar NMEA fra GPS'en og du kan lese av alle data i egne vinduer om du ønsker. Ruter og waypoints kommer opp i radarbildet. Med en kartplotter ved siden av som kan vise "kurs opp" i bildet, ja da må du finne fram!Trodde vel egentlig aldri at jeg skulle få skikkelig bruk for radaren her i Oslofjorden, men den dagen vi dro på ferie, møtte vi et formidabelt regnvær rett nord for Koster, og siden dette var i skumringen ble sikten lik null! Hadde jo plotteren som viste posisjonen, men du verden så kjekt det var med radar i tillegg! Anbefales! Du ser den her: http://home.online.no/~jonpa/photo6.htm

Jon_P

Har også sikla litt på denne ...

boolle skrev:

JRC har vært et meget anerkjent merke i handelsflåten tidligere, jeg sluttet i 2001 - regner med at det ikke har endret seg nevneverdig.

MVH

Ståle S. :smiley:

Ja vet at dette er et veldig bra merke :wink:

Men det jeg lurte litt på var om antennen på taket blir for liten for meg!?

Plass er det eneste jeg har nok av, men man må jo tenke litt på pengene og :yesnod:

Lasse skrev:

Har også sikla litt på denne ...

Vet ikke om du har sett på tilbudet vi har i desember men du får ihvertfall med rustfri windex (kråkesikker) ved bestilling av dette produkt.

Veil. er nå 17 298.

Trenger du og mastebrakett eller fester du antennen på annen måte evt.?

Om du ikke uansett kjøper av Malfix så send meg gjerne en mail så skal jeg se hva jeg klarer å fikse.

Atle

Stavanger_Seil_AS skrev:

Vet ikke om du har sett på tilbudet vi har i desember men du får ihvertfall med rustfri windex (kråkesikker) ved bestilling av dette produkt.

Veil. er nå 17 298. 

Trenger du og mastebrakett eller fester du antennen på annen måte evt.?

Om du ikke uansett kjøper av Malfix så send meg gjerne en mail så skal jeg se hva jeg klarer å fikse.

Atle

Hei !

Ser at en tilsvarende sak selges for rett under 1500USD som er litt over 9000nok pluss avgifter. Vet ikke om dere leverer med mere utstyr enn hva som er med i USA. Selv med 50usd i frakt og en liten slant moms til staten blir jo prisen på under 12000 kroner.

Dette er hva man får for 1500USD over there

The SL72 Plus is a complete "all in one box" radar solution. Each system comes complete with a SL72 Plus display, 15M cable, and a 2D 18" Radome antenna

Det er sikkert mulig at dere kan forklare meg som er en vanlig dødelig person hvorfor det er en relativt stor prisfoskjell fra USA og til Norge, eller om det utstyret dere levere er bedre enne det som selges i USA.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er 5 års reklamasjonsrett i Norge vet du. Det blir "litt" dyrere da... :diving:

SL72:

Forøvrig er 1500USD x 6.2 x 1.24 = 11532,- kr

I tillegg kommer 1000 - 2000 kr i frakt. ---> ca. 13000,- kr.

16000,- hos Seatronic. Mulig du kan få litt rabatt hvis man spør pent. Personlig synes jeg ikke det var veldig mye å spare på dette, sett i forhold til prisen og evt. ulemper ifm. med reklamasjon. (Raymarine har 2 år worldwide garanti, hvis jeg husker riktig.)

Andre ting er det mer å spare på, f.eks. Icom IC-703+ amatørradio koster $550 (NOK 5000,- ink. mva og frakt) og 10500,- kr.

Redigert av GeirKS (see edit history)
  GeirKS skrev:

Det er 5 års reklamasjonsrett i Norge vet du. Det blir "litt" dyrere da... :diving:

Ikke bare det, men ikke alle som er involvert i prosessene har en lønn på NOK300K +.:cryin:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...