Jump to content

Rimelig radar

Tugman

Recommended Posts

Mitt bidrag:

Jeg liker ikke skjermen på de minste Furuno radarene, jeg synes oppløsningen (antall bildepunkter) er ALT for dårlig.

F.eks. Simrad RA772 (nå utgått) har et mye bedre radarbilde. JRC 1000/1500 MkII har jeg ikke sett, noen som kan kommentere?

Geir

GeirKS skrev:

Det er 5 års reklamasjonsrett i Norge vet du. Det blir "litt" dyrere da... :diving:

SL72:

Forøvrig er 1500USD x 6.2 x 1.24 = 11532,- kr

I tillegg kommer 1000 - 2000 kr i frakt. ---> ca. 13000,- kr.

16000,- hos Seatronic. Mulig du kan få litt rabatt hvis man spør pent. Personlig synes jeg ikke det var veldig mye å spare på dette, sett i forhold til prisen og evt. ulemper ifm. med reklamasjon. (Raymarine har 2 år worldwide garanti, hvis jeg husker riktig.)

Andre ting er det mer å spare på, f.eks. Icom IC-703+ amatørradio koster $550 (NOK 5000,- ink. mva og frakt) og 10500,- kr.

Jeg er selvsagt klar over at det er 5 års reklamasjonsrett i Norge, men det er ikke det samme som garanti. Garantien er fortsatt 2 år i henhold til fabrikanten. For å kunne nyttiggjøre seg ev en reklamasjonsrett så må man jo kunne dokumentere at dette er produsksjonsfeil. Det er nok ikke jeg i stand til som er en vanlig dødelig person uten videre peiling på elektronikk. Er også klar over at det mye mere å spare på andre ting, men det var nå en radar det var snakk om her hvis jeg ikke husker feil.

Men 2000 kroner var nå en stiv frakt da, jeg betaler jo hele 250 dollar for en motorsykkel på et par kubikk meter og 300kg, men det er nå riktignok med båt da. De fleste som bestiller en Radar nå skal vel neppe ha den på båten før burkaen går av, da kan man jo benytte seg av andre transportmidler hvis det bli billigere...

Jeg beklager at jeg bruke dollarkurs som var 2 dager gammel, da var den 6.06. Rett skal være rett vet du. I dag er den 6.20... Så er det løst :wink:

Snakker vi om andre ting som man kan spare på kan jeg ramse opp litt her, blant annet motorer.F.eks en 30 hk Yamaha levert til Norge for 19000 kroner med alle avgifter, eller 115hk(4 takt injection selvsagt) levert Oslo med avgifter for 79000 kroner. Her er det jo litt å spare for de fleste.. Det er ikke så mange som klarer disse prisene i Norge i allefall..

Vel det var radar vi snakket om, en liten avsporing fra min side. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

sydvesten skrev:

Jeg er selvsagt klar over at det er 5 års reklamasjonsrett i Norge, men det er ikke det samme som garanti. Garantien er fortsatt 2 år i henhold til fabrikanten. For å kunne nyttiggjøre seg ev en reklamasjonsrett så må man jo kunne dokumentere at dette er produsksjonsfeil. Det er nok ikke jeg i stand til som er en vanlig dødelig person uten videre peiling på elektronikk. Er også klar over at det mye mere å spare på andre ting, men det var nå en radar det var snakk om her hvis jeg ikke husker feil.

I praksiss er det ingen forskjell på garanti og reklamasjonsrett etter forbrukerkjøp loven. Den store forskjellen er at det er så få leverandører som forstår dette. Jfr. artikler i Dagbaldet nylig.

Dersom en ting er ment å vare i minst 5 år, har kjøper reklameasjonsrett i 5 år. Forbruker behøver ikke bevise at dette er en produksjonsfeil. Forbruker må påvise hva som er feil, og det er selger/leverandør som må finne hva feilen betår i og eventuelt bevise at denne ikke skyldes unormal slitasje eller oppstått som følge av feil bruk.

Det er mange selgere av biler bl.a. som har prøvd seg på fantasifulle beskrivelser av forskjellen mellom garanti og reklamsjonsrett. Pga av denne uvitenhet, krever det noe mer innsats av kjøper å få sin rett som reklamasjon når garantitiden er ute. Derfor kan en kanskje si at det er en forskjell, enn så lenge.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

sydvesten skrev:

Hei !

Ser at en tilsvarende sak selges for rett under 1500USD som er litt over 9000nok pluss avgifter. Vet ikke om dere leverer med mere utstyr enn hva som er med i USA.  Selv med 50usd i frakt og en liten slant moms til staten blir jo prisen på under 12000 kroner.

Dette er hva man får for 1500USD over there

The SL72 Plus is a complete "all in one box" radar solution. Each system comes complete with a SL72 Plus display, 15M cable, and a 2D 18" Radome antenna

Det er sikkert mulig at dere kan forklare meg som er en vanlig dødelig person hvorfor det er en relativt stor prisfoskjell fra USA og til Norge, eller om det utstyret dere levere er bedre enne det som selges i USA.

1500USD * 6,2 er 9300

frakt over kr. 1000 vil jeg tro (radaren og eskene de kommer i er svære!)

10300 +24% mva. = 12772 + evt. ekspedisjonsgebyr.

Gir jeg 20% på veiledende (som vi har tilbud på nå www.stavanger-seil.no) og en rustfri windex inkludert i prisen så blir prisen omtrent den samme og du får da enklere garantioppgjør og 5 år reklamasjon inkl. i prisen.

Ser nå at det allerede er svart lignende over nå.... når det gjelder reklamasjon så er regelen litt forskjellig fra hva som er skissert over. Regelen er noe mer likt dette: Om produktetet er beregnet å vare vesentlig lenger enn 2 år så gjelder 5 år reklamasjon. (produsenter kan til en viss grad reservere seg mot dette ved å forlange service til spesielle intervall osv)

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
  GeirKS skrev:

Jeg forstår, C-serien har faktisk ikke mulighet for to stasjoner i det hele tatt hvis jeg forstår dette rett....

Raymarine har som policy "just in time delivery" ... som betyr at leverandør ikke skal ha behov for et stort varelager.... som igjen betyr at Raymarine kan endre produktlinjen veldig fort uten å "brenne inne" med gamle produkter som må selges på tilbud. De har også som policy å endre produktlinjen hvert andre ....... eller var det hvert tredje år ... som egentlig gjør at "C" serien "gammel nytt" .... gode jada, men snart utrangert ??? :cryin:

Faktisk tror jeg at "E" serien ute nå ... eller den blir kanskje lansert i London i Januar ... noe som betyr at leverandørene gjerne blir oppfordret til å gi gode tilbud rundtomkring denne tiden..... (se 20% avslag på veiledende.. :cool: .)... Har ikke sett på hvilke forskjeller det er mellom C og E serien ... men noen må det jo være..... kanskje det bla er muligheten til å kople til to skjermer... uansett, så tror jeg a du kan forhandle deg frem til en god pris på en "C" serie i dag ... uansett hvor du er i verden.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Ser ut som E-serien er C-serie med HSB (eller noe tilsvarende) ut fra en Pressemelding fra Raymarine.

Endre produktlinjen hvert 2. eller 3. år sier du? Stemmer dårlig med RL/SL platformen, RC520/L750/RL70 har jo vært med i maaange år nå. Står jo Raytheon på de eldste faktisk.

Geir

GeirKS skrev:

Ser ut som E-serien er C-serie med HSB (eller noe tilsvarende) ut fra en Pressemelding fra Raymarine.

Endre produktlinjen hvert 2. eller 3. år sier du? Stemmer dårlig med RL/SL platformen, RC520/L750/RL70 har jo vært med i maaange år nå. Står jo Raytheon på de eldste faktisk.

Min ref. til produktlinjen var basert på en artikkel som jeg leste (skal se om jeg kan finne den igjen). Raytheon, Autohelm, etc., var brakt inn til ett "brand name" som ikke begrenset markedsføringen ... (tidligere var jo Auto ... forbundet med autopiloter osv..).

De har jobbet mot "just in time .... " og rask produktlinje endringer i over 5 år nå, og "C" serien er den første serien hvor rask endring har blitt gjort mulig. Dette er i henhold til ønsket om å være i toppsjiktet som produsent i dette markeder, og utnytte "siste nytt" i elektronikk for å ha de beste konkuransemuligheter mot konkurentene. Produktene blir fremdeles produsert på forskjellige kontinenter, men platformen har blitt bragt inn som den samme (dette har tatt tid og resurser, men stiller dem i en unik situasjon i markedsplassen). Ekkolodd osv, blir produsert i Østen .. Radar i Statene og så vidt jeg husker Plotterene i Storbritania.... (kan ikke garantere at jeg husker helt riktig her, men tror at det stemmer sånn noenlunde).

Watch this space ... for disse gutta har ambisjoner ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

GeirKS skrev:

Sydvesten:

Kan du utbrodere litt mer hvordan man kan handle i amerikanske butikker og få sendt over litt større ting (påhengsmotorer, motorer, girkasser o.l.) med båtfrakt for slike priser som du nevner.

Geir

Nå er ikke jeg bosatt i USA men i Qatar, jeg snakket ikke om kjøp av motorer i Amerika, men lokalt her i Qatar eller i Emiratene for den saks skyld. Det er dette markedet jeg kjenner best siden butikkene ligger her hvor jeg bor. Var innom Yamaha sin butikk her for en måned siden, da kostet 115hk firetakter 7600 USD, 30hk 1780USD, 225hk 11500USD. Mariner har omtrent samme priser, Mercury ligger noe over i pris sammen med Johnson.

Frakten til Norge for en 20 fot container inklussive handling fee i Qatar og Oslo, 1900USD. Det vet jeg siden jeg sendte en container med motorsykler til Norge i april.

Ser vi på 115hk til Yamaha så koster den 7600USD som er ca. 47120 kroner med en rate på 6.2

Litt hk avgift: 15237 er vel ca. 132.50 pr hk. hvis jeg ikke husker helt feil

Litt moms på toppen oss ca. 77323 kroner totalt for motoren inkl. hk og moms.

Frakten kommer da an på hvor mange motorer man putter i containeren eller andre ting, det går veldig mange slik som jeg ser det... Stykkpris til Norge er ca. 150 dollar som løsvekt i container, kun estimert siden jeg kun har en motorsykkel som referase og den koster 250 USD, denne er nok litt større og tyngere enn påhengeren... Nå kommer det muligens en slant moms på frakten også, men det er ikke vanlig hvis frakten er betalt ev sender i utlandet i henhold til speditøren i Norge. Jeg betalte i allefall ikke moms for frakten av motorsyklene som jeg sendte til Norge i fjor, kun av innkjøpsverdien. Det er mulig at dette gjøres forskjellig fra speditør til speditør, ikke vet jeg.... Men noen slanter kan man jo spare, og med en varierende dollarkurs så vil jo alltid den eksakte prisen variere ved export til Norge. Jeg sender vanligvis en container ned rusk og rask til Norge i året

Nå tillegger du meg forøvrig å svare på påstander jeg ikke har kommet med, jeg snakket kun om båtmotorer da påhengere siden det ikke selges annet her i Qatar. Gearkasser og innebordsmotorer har jeg ikke tilgang på, men GPS kan jeg skaffe til ameriaknske priser..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

sydvesten skrev:

Nå er ikke jeg bosatt i USA men i Qatar, jeg snakket ikke om kjøp av motorer i Amerika, men lokalt her i Qatar eller i Emiratene for den saks skyld. Det er dette markedet jeg kjenner best siden butikkene ligger her hvor jeg bor. Var innom Yamaha sin butikk her for en måned siden, da kostet 115hk firetakter 7600 USD, 30hk 1780USD, 225hk 11500USD. Mariner har omtrent samme priser, Mercury ligger noe over i pris sammen med Johnson.

Frakten til Norge for en 20 fot container inklussive handling fee i Qatar og Oslo, 1900USD. Det vet jeg siden jeg sendte en container med motorsykler til Norge i april.

Ser vi på 115hk til Yamaha så koster den 7600USD som er ca. 47120 kroner med en rate på 6.2

Litt hk avgift: 15237 er vel ca. 132.50 pr hk. hvis jeg ikke husker helt feil

Litt moms på toppen oss ca. 77323 kroner totalt for motoren inkl. hk og moms.

Frakten kommer da an på hvor mange motorer man putter i containeren eller andre ting, det går veldig mange slik som jeg ser det... Stykkpris til Norge er ca. 150 dollar som løsvekt i container, kun estimert siden jeg kun har en motorsykkel som referase og den koster 250 USD, denne er nok litt større og tyngere enn påhengeren... Nå kommer det muligens en slant moms på frakten også, men det er ikke vanlig hvis frakten er betalt ev sender i utlandet i henhold til speditøren i Norge. Jeg betalte i allefall ikke moms for frakten av motorsyklene som jeg sendte til Norge i fjor, kun av innkjøpsverdien. Det er mulig at dette gjøres forskjellig fra speditør til speditør, ikke vet jeg.... Men noen slanter kan man jo spare, og med en varierende dollarkurs så vil jo alltid den eksakte prisen variere ved export til Norge. Jeg sender vanligvis en container ned rusk og rask til Norge i året

Nå tillegger du meg forøvrig å svare på påstander jeg ikke har kommet med, jeg snakket kun om båtmotorer da påhengere siden det ikke selges annet her i Qatar. Gearkasser og innebordsmotorer har jeg ikke tilgang på, men GPS kan jeg skaffe til ameriaknske priser..

Hva snakker vi om når det er snakk om fastmontert GPS? Leica e.l...?

Blanco skrev:

Dersom en ting er ment å vare i minst 5 år, har kjøper reklameasjonsrett i 5 år.

Ikke helt rett det der. Det riktige er at «dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre» enn to år, så er reklamasjonsfristen (yttergrensen) fem år. Men fortsatt må det reklameres innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget ellere burde ha vært oppdaget. Og foreldelsesfristen på tre år fra levering lever sitt eget uavhengige liv ved siden av reklamasjonsreglene... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

CRT skjerm, har den en forventet levetid på ca 2000 timer. ?

har hørt det en plass.

Ser at på min Rayethon, står det 1072 timer nå.

Denne er fra 1998.

Anybody ?

:santcheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

careka skrev:

CRT skjerm,  har den en forventet levetid på ca 2000 timer. ?

har hørt det en plass.

Ser at på min Rayethon, står det 1072 timer nå.

Denne er fra 1998.

Anybody ?

Jeg tror ikke at du har noen grunn til panikk :smiley:

Ett år tilsvarer ca 8760 timer; mange yrkesfartøy har en driftstid på ca 5000 timer pr år, og lar radarene gå mer eller mindre kontinuerlig. Det går allikevel flere år mellom hver gang en CRT-skjerm ryker; avhengig av lysinnstillinger og innbrenning kan de like gjerne vare i 20.000 timer som 50.000 timer......

En liten lek med tall: Hvis du har brukt din radar 1000 timer på 6 år så er det ca 170 timer pr år. Om vi er forsiktige og setter levetiden på CRT-skjermen til 20.000 timer - så bør du kanskje planlegge en utskifting omkring år 2121 :smiley:

Derfor: bare fortsett å bruk radaren flittig!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

GeirKS skrev:

Kanskje fordi magnetronen blir dårlig etter et par tusen timer? Kanskje ingeniørene hos Raytheon synes det var morsomt å programere en timeteller når de først var i gang, kjekt å ha...

Geir

O kay, den kjøper jeg.

:cheers:

Kjekt og ha, det er nok der det ligger

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

careka skrev:

Hvorfor har skjermen  en timeteller,  hvis forventet levetid er så mye som du sier  ?

:confused:

Hei igjen,

Det er ikke bare en timeteller for skjermen - selv om tallet fremkommer midt på skjermen :smiley:

Det er like meget for serviceintervaller, for magnetronen og for "kjekt å ha" som det nevnes.

Timetelleren i Raytheon kan forøvrig nullstilles med to eller tre tastetrykk.....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg var forresten en tur på Seatronic en dag og tittet litt på billig radarer, og JRC 1000/1500, Raymarine SL72 og Furuno 1715 har alle like stor (liten) skjerm og like dårlig oppløsning på skjermen. Selv om de forsøker seg med 4 gråtoner synes jeg bildet er grusomt dårlig og kontrasten er også dårlig. Bildet blir for utydelig og grovkornet.

Skal man ha "budsjettradar" til en billig penger er nok CRT skjerm faktisk å foretrekke, i alle fall i motorbåt (strømforbruk/plass til display/sollys).

Fargeskjermene har ofte høyere oppløsning på samme skjermstørrelsen, eks C70 (6,4" skjerm) 640x480 bildepunkter mens SL72 har 320x240 bildepunkter.

Forøvrig ryktes det at prisen på SL72 skal gå opp (!).

Geir

• 1 år senere...

Drar opp denne igjen.

Den gamle radaren begynner å bli moden for utskifting. Er på jakt etter en RIMELIG radar til mindre båt... 16Nm holder lenge :rolleyes:

Noen som har en å anbefal? (Det har jo rent endel vann i havet siden denne strengen var oppe...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...