Jump to content

Valg av batteri type og størrelse

AC^

Recommended Posts

Skal installere et nytt forbruksbatteri i båten og har kikka på det største (Sønnak) ES2400 EXIDE EQUIPMENT GEL batteriet på 210ah, alternativt et mindre ES1600 140ah. Noen som har erfaring med denne typen batteri?

Når det kommer til størrelsen så er jeg veldig usikker. Blir dette batteriet rett og slett for stort når jeg har en 115hk Suzuki utenbordsmotor med 40A dynamo..? Mulig å ”brenne”/skade dynamoen på noen måte..? Dette blir da selvfølgelig en forbruksbank, i tilegg har jeg et startbatteri på 120ah som skal lades.

Forbruk - Start skilles med BEP laderele.

Nå er vel fobruket beskjedent på et startbatteri om motoren er ok.. dvs. lettstartet, så dette tar ikke mye strøm.. en 40A dynamo klarer fint å lade ett 210 Ah batteri.. så jeg ser ikke noen store problemer her... en tommelfingerregel er at ladekapasiteten i A bør var minst 10% av batterikapasiteten i Ah..(denne er det sikkert noen vil kverulere på, men det takler jeg)

Så jeg hadde ikke bekymret meg for 210Ah i dette tilfellet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

(denne er det sikkert noen vil kverulere på, ..

Trolig ikke.

Dynamoet skal helst tilby 10% og mer.

Mer er bedre for dynamoet, W-regulerte dynamoer kan ikke pøse med mer på enn batteriene vill svelge.

Unntak er batterier som må lades strømbegrenset,

her må man regne litt hva dynamoene yter i forhold til spenningen den leverer.

10%(+) reglen gjelder gjerne og hovedsakelig for landstrømladeren,

både at den kan lade batteriene i løpet av en natt og at laderen

ikke jobber med full last i hele tida.

40A på 210Ah er et forhold som begge to komponenter takler fint.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ok, takk for svar!! =)) Jada, har bruka mange timer på søkefunksjonen, men har ikke treffi på et emne med helt samme opplegget som meg! Hehe...

Batteribanken blir her totalt ca 330ah med startbatteriet, 120ah er vel egentlig unødvendig stort som start batteri men, men.. Hehe...

Men er det noen som har noe erfaring med disse GEL batteriene mtp holdbarhet osv..?

En annen ting jeg er litt usikker på med dette BEP ladereleet er hvordan det bør kobles.

Ifølge leverandøren så skal dette kobles slik at startbatteriet skal ha lading først. Når dette batteriet er fullt og ladereleet kobler inn forbruksbanken for lading så kan det ifølge leverandør bli problemer med at releet begynner å klappe inn og ut (og brenne opp) siden spenninga synker for mye pga stor forbruksbank som tømmer systemet for strøm og spenning. Derfor anbefaler de størrelse på batteri nr 2 til kun 120ah med denne dynamostørrelsen.

For å bøte på dette problemet har jeg tidligere blitt anbefalt å koble det slik at forbruksbanken får lading først, dette er jo egentlig ok da startbatteriet er såpass stort og motoren ikke trenger mye strøm for å få start. Det jeg imidlertid blir litt skeptisk til da er at startbatteriet vil gå uten lading intill forbruksbanken er full og da uten ladespenning. Regner med at tenningssystem og bensinpunper osv i motoren er beregna til å gå på 14.4V ladespenning under drift og ikke 12.2V?? Kan dette gjøre at motoren magrer ut eller skade noe på noen måte da det vil gå større strømmer i motoren, eller er dette en ok løsning?

Skjønner heller ikke helt hvordan dette BEP releet kan koble inn og ut lading på start, forbruk ved 13.7V med kun spenning som referanse når ladepsenninga uansett skal ligge på 14.4V..? Vil begge få lading hele tiden eller har jeg misforstått..?

Husk at en bilmotor klarer seg med et starbatteri på f.eks 60 Ah og det gjelder også vinterstid i minus 20 grader.

Så poenget med 120Ah på en tilsvarende stor båtmotor som kanskje bare brukes sommerstid ser jeg vel ikke helt.. :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

AGM ? Batterier som tåler å lades ut mye uten å få varig redusert kapasitet er bra batterier.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 7 måneder senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...