AC^ Startet 14.August.2011 Link til dette innlegget Startet 14.August.2011 Skal installere et nytt forbruksbatteri i båten og har kikka på det største (Sønnak) ES2400 EXIDE EQUIPMENT GEL batteriet på 210ah, alternativt et mindre ES1600 140ah. Noen som har erfaring med denne typen batteri? Når det kommer til størrelsen så er jeg veldig usikker. Blir dette batteriet rett og slett for stort når jeg har en 115hk Suzuki utenbordsmotor med 40A dynamo..? Mulig å ”brenne”/skade dynamoen på noen måte..? Dette blir da selvfølgelig en forbruksbank, i tilegg har jeg et startbatteri på 120ah som skal lades. Forbruk - Start skilles med BEP laderele. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Forbruksmengde og art (mye på kort tid) avgjør batteritype. Her bør du ta strevet med å søke på tidligere tråder. Dette er et hett båtplassen-tema! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 (redigert) Nå er vel fobruket beskjedent på et startbatteri om motoren er ok.. dvs. lettstartet, så dette tar ikke mye strøm.. en 40A dynamo klarer fint å lade ett 210 Ah batteri.. så jeg ser ikke noen store problemer her... en tommelfingerregel er at ladekapasiteten i A bør var minst 10% av batterikapasiteten i Ah..(denne er det sikkert noen vil kverulere på, men det takler jeg) Så jeg hadde ikke bekymret meg for 210Ah i dette tilfellet.. Redigert 14.August.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Joerg Becker Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 (denne er det sikkert noen vil kverulere på, .. Trolig ikke. Dynamoet skal helst tilby 10% og mer. Mer er bedre for dynamoet, W-regulerte dynamoer kan ikke pøse med mer på enn batteriene vill svelge. Unntak er batterier som må lades strømbegrenset, her må man regne litt hva dynamoene yter i forhold til spenningen den leverer. 10%(+) reglen gjelder gjerne og hovedsakelig for landstrømladeren, både at den kan lade batteriene i løpet av en natt og at laderen ikke jobber med full last i hele tida. 40A på 210Ah er et forhold som begge to komponenter takler fint. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
AC^ Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Ok, takk for svar!! =)) Jada, har bruka mange timer på søkefunksjonen, men har ikke treffi på et emne med helt samme opplegget som meg! Hehe... Batteribanken blir her totalt ca 330ah med startbatteriet, 120ah er vel egentlig unødvendig stort som start batteri men, men.. Hehe... Men er det noen som har noe erfaring med disse GEL batteriene mtp holdbarhet osv..? En annen ting jeg er litt usikker på med dette BEP ladereleet er hvordan det bør kobles. Ifølge leverandøren så skal dette kobles slik at startbatteriet skal ha lading først. Når dette batteriet er fullt og ladereleet kobler inn forbruksbanken for lading så kan det ifølge leverandør bli problemer med at releet begynner å klappe inn og ut (og brenne opp) siden spenninga synker for mye pga stor forbruksbank som tømmer systemet for strøm og spenning. Derfor anbefaler de størrelse på batteri nr 2 til kun 120ah med denne dynamostørrelsen. For å bøte på dette problemet har jeg tidligere blitt anbefalt å koble det slik at forbruksbanken får lading først, dette er jo egentlig ok da startbatteriet er såpass stort og motoren ikke trenger mye strøm for å få start. Det jeg imidlertid blir litt skeptisk til da er at startbatteriet vil gå uten lading intill forbruksbanken er full og da uten ladespenning. Regner med at tenningssystem og bensinpunper osv i motoren er beregna til å gå på 14.4V ladespenning under drift og ikke 12.2V?? Kan dette gjøre at motoren magrer ut eller skade noe på noen måte da det vil gå større strømmer i motoren, eller er dette en ok løsning? Skjønner heller ikke helt hvordan dette BEP releet kan koble inn og ut lading på start, forbruk ved 13.7V med kun spenning som referanse når ladepsenninga uansett skal ligge på 14.4V..? Vil begge få lading hele tiden eller har jeg misforstått..? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Husk at en bilmotor klarer seg med et starbatteri på f.eks 60 Ah og det gjelder også vinterstid i minus 20 grader. Så poenget med 120Ah på en tilsvarende stor båtmotor som kanskje bare brukes sommerstid ser jeg vel ikke helt.. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Polarn Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 (redigert) Lurer,er AGM batterier bra? Redigert 14.August.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 AGM ? Batterier som tåler å lades ut mye uten å få varig redusert kapasitet er bra batterier. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
AC^ Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Ja, er klar over at 120ah er unødvendig stort, men båten er std utstyr med dette batteriet for start og forbruk og det er helt nytt, så beholder det som startbatteri da det nesten er helt nytt! Sitér dette innlegget Link to post
AC^ Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Er litt usikker på hva som egentlig er den store forskjellen. Ser at Sønnak sverger til GEL batterier da dem tåler dypere utladinger og er tette i den nye "serien" dem akkurat har sluppet! Sønnak marine batterier Sitér dette innlegget Link to post
AC^ Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 En ganske grei innføring fra Sønnak her ser jeg: Sønnak marine Konklusjonen er vel at GEL er dems førstevalg for forbruk, men har hørt at de tidligere har hatt litt dårlig levetid, men mulig dette har endret seg i de senere år. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Eg ser at mine 3 batteriet, 1 Start og 2 forbruksbatteri er gamle og ser inni i cellene er blitt sprøe, vet ikke hvor gammel de er, tidligere eieren husket ikke. Spørsmålen min er hvor stor ah må eg ha til start batteri, det er en perkins 217 hk. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
176-671 Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Erfaring: Exide GEL ES1600 på 140Ah holdt seg fine fra 2007 og frem til nå. Nå må de byttes. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 24.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2014 Det var dårlig reklame for dette batteriet, et forbruksbatteri burde holde 50% lenger (ved godt stell). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.