Jump to content

Lurere å kjøpe båt uten motor og sette inn ny motor?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Hei

 

Jeg så litt på finn.no og har kommet frem til at det er mye bedre å kjøpe båt uten motor fremfor en båt med gammel motor(som havarerer når som helst). Hva tror dere?

 

På forhånd takk

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Ja. Og nei.

 

Om du finner en båt med en OK motor => Gå for den.

Om du finner en båt uten motor, og har en OK motor for hånden => Gå for den.

 

Det kommer helt an på hva totalsummen blir, og tilstanden på motoren som evt. er på båten kontra den motoren du har tenkt å sette på. Om du har en motor, er valget åpenbart. Om du skal kjøpe en ny motor og sette denne på, så blir det jo en viss kost for det og.

 

Hva slags båt er det du ser etter, forresten?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :thumbsup:

 

Ser etter Nidelv 24 og det er en på finn.no uten motor. Jeg tenkte det ville blitt greit å kjøpe den og kjøpe helt ny motor fra butikk. Lønnsomt?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Definitivt deilig med nyere motor av pålitelig type!

 

Problemet er at du ikke får igjen verdien av den nye motoren hvis du skal selge båt og motor etter kortere tid.

Dette ser ut til å være en vanlig oppfatning i dette forumet når tilsvarende temaer dukker opp i forbindelse med båtkjøp.

 

Hvis du derimot er sikker på at du skal beholde båten lenge så er saken annerledes.

Men jeg har et subjektivt inntrykk av at mange gjerne vil raskt opp fra 24 fot snekke til 26 eller 28.

Støtter deg imidlertid helhjertet på at man ikke trenger å ha stor båt for å trives på vannet, derav "navnet" mitt!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg klarer å følge regnestykke helt. Det finnes jo ganske mange tilsynelatende fine Nidelv 24 for rundt 75000 kroner. Det er mindre enn det du må ut med for ny motor (ferdigmontert). Det kan da umulig være lønnsomt? Den som ligger ute til 20000 på finn ser jo også ut som en vrak ellers. Til den er noelunde istand pluss motor må du iallefall regne 100000 kroner. (pluss mange arbeidstimer) Da ville jeg heller brukt litt tid og finne meg et fint eksemplar til 75000.

 

Heren med forholdsvis ny motor med utropspris 80000.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med motorbytte på nidelv 24 var at motorbytte fra Buck til SabbIveco kom på 110000 inkl. arbeid og avgifter. Dette er jo ca 4 år siden. Nå er det jo sånn at hvis turen til sjøs skal bli optimal så bør motor være til å stole på, og dette med at man ikke får igjen pengene ved salg er jo greit nok ettersom man vanligvis ikke selger like etter bytte. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hvis du er sikker på at Nidelv 24 er båten du skal ha i mangen år er det sikkert et greit valg å sette inn ny motor. Da vet du at motoren er til å stole på. Da kan du ta invisteringen over tid.

Problemet er at Nidelv 24 ikke er en båt mange lever med i dag i mange år. Blir en begynner båt som virker koselig, men fort blir for liten. Har du da satt inn ny motor og lagt i den mange tusen blir tapet stort den dagen du skal 3 fot opp.

Mange som går på denne smellen med bruktimporterte feks Baylinere. Kjøper en 25 foter som de tror de skal ha til de dør, men som de synes blir litt liten etter et par år. Får aldri pengene igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...